Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet  (gelezen 3530 keer)

Offline Jelle

  • Lid
Hallo,

Ik probeer mijn Ubuntu en Xubuntu PC bestanden te laten delen met SAMBA, omdat Ron aangaf dat dit heel eenvoudig was. Ik heb op beide PC's Samba geïnstalleerd, de smb.conf aangepast volgens de howto van Bartendavid en nu weet ik het niet meer. Beide PC's zijn verbonden via een router en zien elkaar ook, maar verder kom ik niet. De howto's die ik lees gaan volgens mij vaak uit van een flinke dosis voorkennis, maar er zijn ook Ubunteros die nog geen ervaring hebben met netwerken onder windows (en deze ervaring met windows ook niet meer wensen op te doen :) )



Ook las ik dat het eenvoudig moet zijn om dit te doen met NFS (het is tenslotte helemaal geen windows). De map die ik wil delen op mijn Ubuntu PC klik ik aan en kies delen. Vervolgens moet ik een Host opgeven (is "gastheer" niet wat een vreemde benaming voor iemand die als "gast" jouw map mag lezen?) Daar vul ik dan in: Celeron400 (de naam van de Xubuntu PC)

Nu schijn ik deze map te moeten "mounten" op de Xubuntu PC, maar hoe dan?

Ik was hier ook al over begonnen op een ouder draadje, maar dat blijkt een goede garantie te zijn voor weinig aandacht. Ook niet zo gek, gezien de drukte op dit forum :)


Update: het NFS gedeelte wordt m.i. hier wel goed beschreven: http://www.linux-box.nl/home-nfs.html (please correct wanneer daar iets niet aan deugt)
Toch zou ik nog wel graag willen leren hoe Linux-to-Linux met Samba werkt. Volgens Ron was het immers nog eenvoudiger dan via NFS, bovendien wil ik Samba nog gaan gebruiken om bestanden te delen met mijn viruele Win2000. Een juist geconfigureerde smb.conf lijkt me dan toch onontbeerlijk.

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 14:41:13 »
Zo doe ik het:

Op Xubuntu client Samba-share benaderen

Mappen en programma's:

sudo apt-get install smbfs
sudo chmod u+s /usr/bin/smbmnt /usr/bin/smbumount
sudo mkdir /naamvannetwerkmap
sudo chmod a+rw /naamvannetwerkmap

Mount en unmount:

sudo smbmount //naamvanserver/naamvanservernetwerkmap /naamvannetwerkmap
smbumount //naamvanserver/naamvanservernetwerkmap /naamvannetwerkmap

Automatisch mounten:
sudo -s
maak bestand “/etc/smb/user  met inhoud “username = naamsambagebruiker en “password = wachtwoordsambagebruiker
chmod 0600 /usr/samba/user

In /etc/fstab:
//naamvanserver/naamvanservernetwerkmap  /naamvannetwerkmap   smbfs  credentials=/etc/samba/user,rw,uid=naamsambagebruiker   0   0

Succes

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 15:02:38 »
Bedankt, ik zal het morgen 'ns proberen.

Ik neem aan dat ik op de server eerst in de terminal samba weer moet starten?
En als er op de server in smb.conf staat: path=/bin (ik geloof tenminste dat dat er staat), zijn dan alle mappen onder /bin gedeeld? (mijn smb.conf is overgenomen van de link naar BartenDavid)


update:
Geheel bij toeval kwam ik hier terecht: http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1041
Daar wordt je verwezen naar http://www.ubuntu-forums.nl/kb.php?mode=cat&cat=10 (De Ubuntu-forums kennisbank)

Komt voor een flink deel overeen met wat jij net schreef, maar voor mijzelf en andere beginners mss net even beter leesbaar en ook wat uitgebreider.

Nu morgens 'ns proberen of het wil lukken.

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/17, 10:45:20 »
@w.hellinga

Ik heb gedaan wat je schreef, maar bij sudo smbmount //celeron400/home /media/celeron400 krijg ik de volgende foutmelding:

5455: session setup failed: ERRDOS - ERRnoaccess (Access denied.)
SMB connection failed

(ik probeer nu dus vanaf de Ubuntu PC een map op de Xubuntu PC te mounten, andersom krijg ik overigens dezelfde foutmelding)

Het stomme is, dat ik via =Lokaties=Netwerkservers=Windows Netwerk=Samba=
Celeron400=home wel naar en in de map kan browsen (na ingeven van m'n wachtwoord).


Wat nu?

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/17, 13:00:53 »
Zet de permissies van de map (server) een met "sudo chmod a+rw mapnaam "

groet

Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/17, 13:39:08 »
Ik heb wel een hele HOWTO voor je die op ons forum staat waar je misschien nog iets zinnigs cq tips uit kan halen.
#################################
Introductie:

Al een geruime tijd ben ik bezig om samba werkende te krijgen op mijn Linux (Ubuntu) server/fileserver.
Na flink zoeken met Google voor een oplossing, heb ik veel topics gevonden met hetzelfde of bijna hetzelfde probleem die ik had.
Veel mensen zien een zeer belangrijk ding over het hoofd of vergeten het, maar als je het weet dan is het zo als altijd…………. simpel
sudo smbpasswd -a [gebruiker] was voor mijn de bottleneck.


Ik ga er van uit dat je ergens al een map op je Linux PC hebt staan die je wil delen.
Ik heb de map in de root van mijn HDD staan (je kan de mapjes natuurlijk ook ander noemen)
/data/werkmap
/data/mp3

Ook moet Webmin geïnstalleerd zijn ( Hoe je Webmin moet installeren vind je hier )


Samba instaleren:

Open je browser en typ https://localhost:10000/ of ipv “localhost
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/17, 14:40:46 »
Ik wil toch nog even verder op het spoor van w.hellinga.
ik heb op beide pc's sudo chmod a+rw /home gedaan. Nog steeds dezelfde foutmelding

Ik heb op beide pc's in smb.conf het path veranderd in /home/jelle
vervolgens chmod a+rw /home/jelle gedaan op beide pc's.

Nog steeds dezelfde foutmelding (hij begint iedere keer met een ander nummer, maar verder hetzelfde, smb conection failed). Toch kan ik gewoon browsen naar /home/jelle op celeron400 vanaf de laptop (andersom zou ik niet weten hoe ik naar een netwerk moet browsen, op Celeron400 staat Xubuntu)

Waarom faalt de smb connectie wel als ik de map wil mounten, maar niet als ik er met de browser naartoe ga?

Overigens krijg ik bij het inloggen op Celeron400 nu de volgende foutmelding:

User's $HOME/.dmrc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved. File shoud be owned by user and have 644 permissions. User's $HOME directory must be owned by user and not be writable by other users.Ik vermoed dat dat het gevolg is van sudo chmod a+rw /home.

Mijn laptop zeurt daar niet over.

Voor de volledigheid post ik even de inhoud van smb.conf op celeron400 (die op de laptop is identiek):

[global]
     workgroup = SAMBA
     security = user
     printable = no
     read only = no

[homes]
     browseable = no
     writable = yes

[home]
     path = /home/jelle
     writable = yes
     browseable = yes

Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/17, 14:45:27 »
Ik heb niet gezegd dat je het spoor van w.hellinga moet verlaten, want hij weet waar hij over praat.
Ik heb gezegd ik post hier ff een HOWTO , misschien staan er nuttige zaken in die je kan gebruiken.

Zoals bijv. je rechten probleem waar je nu mee worsteld.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/17, 17:43:40 »
Dat waardeer ik ook wel, maar ik heb te weinig inzicht in de materie om iets met die info te kunnen. Vandaar dat ik ook mijn smb.conf heb gepost. Zoals je ziet heb ik gewoon dom die van BartenDavid gekopieerd.

Wellicht ziet iemand daar gebreken die ik niet zie.

Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/17, 18:49:04 »
Dat word dan voor ons een deel op de gok advies geven, want we weten niet hoe jij het op je pc hebt ingericht.

Vandaar dat ik de hele HOWTO heb geplaatst incl een werkende smb.conf .

Dus vergelijk die van jouw eens met die van Pivni ???
Ik zie onderaan jouw smb.conf al een aantal regels die ontbreken.

heb je een smb-pw gezet ???
enz enz

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/17, 20:29:59 »
GELUKT !!!!!!

Surfend over het internet kwam ik een iets andere toverformule tegen voor het mounten:

sudo mount -t smbfs -o username=jelle,password=geheim //celeron400/jelle /media/celeron400 (tussen 400 en jelle zit nog /home/ maar dat kun je gewoon weglaten)

2 seconden later heb ik een icoon op m'n desktop met celeron400.

En hoewel het enige pad in mijn smb.conf /home/jelle is, kan ik met deze spreuk ook gewoon /home mounten. ((edit: Dat is niet helemaal waar, ik kan wel /home in de spreuk zetten, maar dan wordt nog steeds /home/jelle gemount. Of dat komt door de inhoud van /etc/smb.conf of door "username=jelle" in de spreuk, dat weet ik niet, maar een boel anderen vast wel))

Nu vraag ik mij af:

Wat is het grote verschil tussen deze twee spreuken:

sudo smbmount //celeron400/jelle /media/celeron400sudo mount -t smbfs -o username=jelle,password=geheim //celeron400/jelle /media/celeron400en wat had ik moeten instellen om de bovenste spreuk hetzelfde te laten doen als de onderste? (niet dat het nu nog veel uitmaakt, maar voor het leereffect en wellicht voor anderen)

Ook nog een vraagje over smb.conf. Er staat ook een smb.conf in /usr/share/samba. Deze is uiteraard ongewijzigd. Wat is het verschil in functie tussen de smb.conf in /etc/samba en deze in /usr/enz.?

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu PC en Xubuntu PC bestanden delen met Samba of NFS lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/12, 16:04:52 »
Ik ben er nu ook mee bezig en krijg ook dezelfde foutmelding.
Echter, bij mij wil het dus niet lukken met:
sudo mount -t smbfs -o username=math,password=*** //192.168.123.103/var/www/smbshare/ /media/server/Foutmelding:
7432: session setup failed: ERRDOS - ERRnoaccess (Access denied.)
SMB connection failed
Wat doe ik fout?