Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu-progs vs Ubuntu-progs  (gelezen 1750 keer)

Polleke

• Gast
Kubuntu-progs vs Ubuntu-progs
« Gepost op: 2007/02/16, 08:51:03 »
Hoi

Ik zou graag willen weten wat de programma namen zijn voor Kubuntu vs Ubuntu.

Ik weet, ik weet... je mag ze niet vergelijken... maar het zoekt toch wat makklijker.

Ik weet bij dat Gedit in Ubuntu, Kate of Kwrite in Kubuntu is en zo heb je nog meer kleine verschillen tussen Kubuntu en Ubuntu. Dit levert wel eens problemen op in de terminal, want hij herkende bijvoorbeeld "Gedit" niet, ik kan dan wel gedit ook wel gaan installeren, maar ik wil graag de KDE desktop leren kennen.

Ubuntu - Synaptic / Kubuntu - Adept
Ubuntu - Firefox / Kubuntu - Konqueror

Is er ergens een artikel of overzicht met een vergelijking?

Groetjes

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 09:24:25 »
Verschillen zijn meestal een kwestie van smaak...
maar zowel bij Gnome als bij KDE vind je toppers als de Gimp, Evolution, Amarok, K3B, Digikam, Kino enz...

Polleke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/16, 09:40:04 »
Thanx voor je snelle reactie, maar wat ik eigenlijk bedoelde, is een over zicht met een vergelijking zeg maar.

Ik loop nou vaak in turorials en howto's tegen problemen omdat ik commando's geef voor Ubuntu-progs terwijl die niet in Kubuntu zitten.

Een voorbeeldje:
Sudo gedit /boot/grub/menu.lst om grub te veranderen, doet het niet...
Sudo kwrite /boot/grub/menu.lst echter weer wel.

Zijn er nog meer van deze kleine verschillen... bijvoorbeels nautilus doet het ook niet onder Kubuntu... wat moet ik dan hebben...

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/16, 09:52:55 »
Citaat van: Polleke
Thanx voor je snelle reactie, maar wat ik eigenlijk bedoelde, is een over zicht met een vergelijking zeg maar.

Ik loop nou vaak in turorials en howto's tegen problemen omdat ik commando's geef voor Ubuntu-progs terwijl die niet in Kubuntu zitten.

Een voorbeeldje:
Sudo gedit /boot/grub/menu.lst om grub te veranderen, doet het niet...
Sudo kwrite /boot/grub/menu.lst echter weer wel.

Zijn er nog meer van deze kleine verschillen... bijvoorbeels nautilus doet het ook niet onder Kubuntu... wat moet ik dan hebben...
wat je zou kunnen is ze naast elkaar installeren. bijvoorbeeld vanuit gnome de KDE desktop installeren. bij het inlogscherm kun je dan kiezen of je
een gnome of een KDE sessie wilt starten. het een goede manier om ze met elkaar te vergelijken.
de meest zuivere manier is ze apart te installeren op twee partities. zo blijft
gnome zuiver gnome en KDE enkel KDE. :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/16, 11:24:26 »
Tip: voor een goede bestandsbeheerder (verkenner): installeer in Kubuntu Thunar. Thunar is eigenlijk de bestandsbeheerder van Xfce. Lichtgewicht, intuïtief en snel. Ziet er verder uit als nautilus.

Overigens: installeer gelijk ook Synaptic. Adept, de grafische pakketbeheerder in Kubuntu, vind ik een onding....

En als je toch bezig bent (maar die had je al?): installeer Firefox....

Polleke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/16, 11:36:12 »
Thanx voor de tip.

Ik heb vanaf begin af aan al Synaptic en Firefox geinstalleerd, op jullie aanraden. De update manager blijft echter wel Adept... is dat een probleem???

Heb trouwens weer iets gevonden:
In Ubuntu gebruik je gksudo... maar in Kubuntu werkt dat weer niet, daar moet je kdesu gebruiken. Daarom krijg ik telkens foutmeldingen in mijn terminal.

Heeft iemand nog meer van dit soort verschillen tussen Kubuntu en Ubuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/16, 11:41:13 »
Thanx voor de tip.

Ik heb vanaf begin af aan al Synaptic en Firefox geinstalleerd, op jullie aanraden. De update manager blijft echter wel Adept... is dat een probleem???
Graag gedaan! Adept als update manager is trouwens geen probleem. Da's ongeveer het enige waar-ie goed voor is.....  :-)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/16, 11:41:59 »
Citaat van: pjotr123
Tip: voor een goede bestandsbeheerder (verkenner): installeer in Kubuntu Thunar. Thunar is eigenlijk de bestandsbeheerder van Xfce. Lichtgewicht, intuïtief en snel. Ziet er verder uit als nautilus.
Zolang je niet op een (Windows) netwerk zit een tip. Maar als je vaak op een netwerk moet neuzen, valt Thunar tegen vanwege de zeer omslachtige (zo niet ontbrekende) smb ondersteuning. Maar als je op je eigen systeem aan het werk moet is Thunar zowat te prefereren boven Nautilus.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/16, 12:28:16 »
Heeft iemand nog meer van dit soort verschillen tussen Kubuntu en Ubuntu
Yep, Kubuntu gebruikt kate ipv gedit.

Goeroeboeroe

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/16, 15:01:24 »
Ik gebruik in Kubuntu Kedit i.p.v. gedit. Vind ik veel sneller en simpeler dan Kate.

« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/16, 16:00:47 »
Citaat van: Goeroeboeroe
Ik gebruik in Kubuntu Kedit i.p.v. gedit. Vind ik veel sneller en simpeler dan Kate.
Ja dat is ook een mogelijkheid, alleen die wordt niet als default-editor geinstalleerd.
Wat ik zeggen wou is dat Kate per default in de installatie van Kubuntu zit,
maar inderdaad is het mogelijk een andere editor te gebruiken/installeren. :)