Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee partities van triple boot systeem versleutelen  (gelezen 568 keer)

Offline Regeditor22

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Twee partities van triple boot systeem versleutelen
« Gepost op: 2012/04/08, 22:55:49 »
Hallo,

Zoals de titel al zegt wil ik twee van mijn drie partities versleutelen. Met het versleutelen van Windows partities heb ik al ervaring, hiervoor heb ik Truecrypt gebruikt. Truecrypt werkt echter niet voor Linux distributies. Mijn vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan aanpakken. De configuratie is op dit moment als volgt:

sda1: Windows 7 (100 GB)
sda2: Kubuntu 11.04 (365 GB)
sda3: Backtrack 5 R2 (25 GB)
sda4: swap (4 GB)

sda2 en sda3 wil ik dus gaan versleutelen, sda1 moet niet versleuteld worden. Het mooiste zou zijn als er hiervoor een programma is die dit kan versleutelen (kan eventueel natuurlijk ook via CLI), maar die vervolgens een stuk code in de MBR plaatst zodat bij het booten er allereerst een menu komt waaruit je kunt kiezen. Als iemand hier idee├źn over heeft of misschien programma's weet die hierbij kunnen helpen hoor ik het graag!

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
Re: Twee partities van triple boot systeem versleutelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/09, 21:02:56 »
Truecrypt heeft ook een Linux-versie. Maar je kunt ook versleutelen middels de ingebouwde methode van Ubuntu/Kubuntu (en afgeleiden als Backtrack). Hoe je dat toepast op een al geinstalleerd systeem, staat hier: http://www.makeuseof.com/tag/encrypt-home-folder-ubuntu-installation-linux/

Hopelijk is dit wat je bedoelt :)

Offline Regeditor22

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 21:29:36 »
Bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik bedoel. Ik wil de gehele partitie versleutelen en niet alleen de home folder. Truecrypt heeft ook een linux versie (heb ik geïnstalleerd) maar het vesleutelen van gehele Linux systeem partities wordt niet ondersteund door Truecrypt.

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 21:32:37 »
Ow, dan heb ik het een beetje verkeerd begrepen. Excuses :)

Start je Truecrypt wel als root (sudo of echte root)?

Offline Regeditor22

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/09, 22:21:58 »
Voor de rechten maakt dit niet uit toch? Daarnaast het versleutelen van de gehele systeem partitie onder Linux kan gewoon niet in Truecrypt, dus dan maakt het niets uit hoe je het opstart.

Terugkomend op mijn oorspronkelijk vraag en je reactie, ik ga denk ik toch voor een versleutelde home map onder Kubuntu en daarnaast een juiste configuratie van GRUB 2. Zonet heb ik een thread op het engelstalige ubuntu forum gevonden waarin wordt uitgelegd dat er wachtwoord beveiliging mogelijk is voor de verschillende menu entries in GRUB 2. Hiermee kan ik hetzelfde bereiken als ik eerder beschreef, namelijk dat er user + pass moet worden ingevoerd voor het booten van Kubuntu en afgeleide, en dat Windows zonder protectie te booten is.

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/09, 22:24:55 »
Het maakt wel uit want de systeembestanden worden beheer door root.
Maar ik ben verder niet zo bekend met Truecrypt, dus misschien zit ik er wel volledig naast en maakt het voor Truecrypt niet uit.

Wachtwoord op Grub 2 is inderdaad mogelijk. Wellicht is dat de beste optie die je op dit moment hebt :)