Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software Rasberry Pi  (gelezen 50757 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #125 Gepost op: 2012/11/26, 16:41:57 »
Ja da is het handig om kabel te gebruiken.
Heb die app al een tijdje niet meer gebruikt omdat ik Yatse en ook de afstandsbediening van mijn tv gebruik.

Heb Raspbmc geprobeerd me USB stick maar hij liep iedere keer vast. denk dat de USB stick het probleem was.
Van de week nog maar eens proberen met een andere USB stick of alleen van SD kaart.
Ga da ook Xbian op een SD kaart zetten. Weet nu hoe de wifi ingesteld moet worden.
Kan ik mijn iso films kijken.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #126 Gepost op: 2013/09/03, 23:35:20 »
Ubuntu 12.04 ook trouwens.
Niet volgens https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/848154 en http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=5150. Er is geen Ubuntu voor ARMv6 cve.

Net een Rasberry Pi besteld om mijn Ubuntu 10.04 thuisserver (oude 686 met 512MB voor opslag, back-up en zo) te vervangen door een energiezuiniger oplossing. Als de bestelling morgen (of overmorgen) binnen is over naar raspbian (A Debian wheezy port, optimised for the Raspberry Pi).
De (LXDE) desktop ga ik niet gebruiken en verwacht uiteindelijk weinig verschil te merken.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #127 Gepost op: 2013/09/04, 00:11:26 »
@testcees: Als je 11.10 installeert en dan upgrade naar 12.04, dan kun je prima 12.04 gebruiken op de Pi. Ik zei toen dat Ubuntu 12.04 erop DRAAIT, ik zei *niet* hoe.
Maarja, als het zo'n probleem is om te upgraden kun je altijd nog Bodhi erop installeren, die hebben een port voor de Pi. En Bodhi is gebaseerd op 12.04 met even lange ondersteuning dus...

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #128 Gepost op: 2013/09/04, 11:03:57 »
Citaat van: Eben Upton
‘how can we stop you saying that Ubuntu runs on Raspberry Pi?’
Als je 11.10 installeert en dan upgrade naar 12.04, dan kun je prima 12.04 gebruiken op de Pi. Ik zei toen dat Ubuntu 12.04 erop DRAAIT, ik zei *niet* hoe.
Hoe heb je Ubuntu 11.10 geïnstalleerd? Op internet lees ik berichten dat Ubuntu Jaunty 9.04 de laatste versie was met ondersteuning voor de ARM11 [ARMv6] processor van de Raspberry Pi.
Citaat van: Eben Upton
you can run Jaunty on the Pi, but you can’t run any more recent version that that.

« Reactie #129 Gepost op: 2013/09/04, 11:08:40 »
Dat is dus niet waar. Er zijn ook nieuwere Ubuntu-versies voor 11.10

Maarja, kennelijk heb je mijn alternatief ook niet gelezen? Namelijk die van Bodhi?

« Reactie #130 Gepost op: 2013/09/04, 11:19:14 »
Vraag je je niet af waarom hij perse jouw Bodhi of Ubuntu erop zou willen hebben ??
Met alle problemen van dien ?

Hij wil een file/backupservertje draaien, nix meer en nix minder.
Dus waarom dit soort zware platformen erop zetten ?

Een volledige kale Debian server is daar perfect geschikt voor, klein licht en snel.

In het ander geval zat ik nog te denken aan Freenas, ware het niet dat dit weer omzeep geholpen is door allerhande perikelen, en de officiele oprichters verder zijn gegaan onder de naam Nas4Free.

Echter ?? FreeBDS heeft wat problemen met dit platform, je kan het op een PI krijgen maar is niet stabiel, dus is het niet verstandig om dit aan te halen.
Uiteraard ga je ook dit soort problemen krijgen met Ubuntu en Bodhi, en ik vraag me af of je een onstabiele server wilt hebben ?

Ik snap dus zeer goed dat Testcees voor debian kiest wat wel goed ondersteund word.

Heb jij thuis een stabiele PI draaien Vistaus ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #131 Gepost op: 2013/09/04, 13:15:11 »
Met alle problemen van dien? Bodhi heeft een officiële versie voor de Pi. En die hebben ze al maanden en is dus ook goed getest en hij wordt keurig ondersteund. Maarja, lezen is moeilijk he.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/04, 13:35:33 door Vistaus »

« Reactie #132 Gepost op: 2013/09/05, 09:35:46 »
Met alle problemen van dien? Bodhi heeft een officiële versie voor de Pi. En die hebben ze al maanden en is dus ook goed getest en hij wordt keurig ondersteund.
Zou allemaal kunnen zijn, maar het platform is erg licht dus bij het minste gerinste is de performance kut, wat ook een probleem kan zijn in een file server.

Citaat
Maarja, lezen is moeilijk he.
Nee hoor, ik lees alles en begrijp het ook nog, bij jouw twijfel ik nog wel eens als ik je postjes lees..... =D

Waaronder deze disc die je start, over mijn 1e regel, er staat nog meer txt onder, waaronder een vraag waar je nog geen antwoord op hebt gegeven. ???

« Reactie #133 Gepost op: 2013/09/05, 11:11:15 »
@Gandyman: Bodhi gebruikt E17 als DE. E17 draait hier op een laptop van eind jaren 90 nog erg vloeiend (en op mijn vorige (moderne) laptop was het een raket) dus als die prehistorische laptop het vloeiend kan draaien dan draait het op de Pi als een speer. (die laptop heeft geloof ik 400 MHz ofzo en 256 MB RAM en een videokaart met 8MB ofzo) Of ga je me vertellen dat de Pi slechtere specs heeft dan die oude laptop? Dat dacht ik toch niet.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #134 Gepost op: 2013/09/05, 14:06:45 »

Een volledige kale Debian server is daar perfect geschikt voor, klein licht en snel.

Gandyman, niet om een wise guy uit te hangen, maar bedoel je letterlijk een KALE Debian server?
Je zit toch altijd aan een voorgekookte distro als Raspbian vast, vanwege de separate kernel-partitie?

Ik heb zelf Raspbian ge-extract, ssh geactiveerd en hem headless aan de router gehangen en remote afgerond en ingericht. Maar LXDE "sluimert" nog wel op de SD.

Is er ergens een superkale Debian server om te gebruiken i.c.m. de RPi?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #135 Gepost op: 2013/09/05, 18:53:00 »
LXDE "sluimert" nog wel op de SD.
Laat de desktop niet automatisch opstarten (sudo raspi-config, optie 3). Dan neemt LXDE alleen ruimte in op de SD-kaart maar gebruikt verder geen andere systeembronnen (cpu of geheugen).

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2013/09/06, 00:26:58 »
Laat de desktop niet automatisch opstarten (sudo raspi-config, optie 3). Dan neemt LXDE alleen ruimte in op de SD-kaart maar gebruikt verder geen andere systeembronnen (cpu of geheugen).

Thanks Cees!

Ik heb met raspi-config alleen de ssh-server aangezet, verder heb ik geen DE opgestart en hem meteen headless weggezet. Iets grafisch zou dus geen geheugen gebruiken.

Vroeg me alleen af of Gandyman dat bedoelde met "kale Debian server". Het zit er in ieder geval niet ver vanaf ;-)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #137 Gepost op: 2013/09/06, 00:56:45 »
Iets grafisch zou dus geen geheugen gebruiken.
Als je geen grafische desktop gebruikt kan nog meer worden "bespaard" door zo min mogelijk geheugen te geven aan de grafische processor:

raspi-config,  optie 8 Advanced Options, A3 Memory Split, 16

Op mijn Ubuntu server(tje) gebruik ik truecrypt. Truecrypt kan ook werken op de Raspberry Pi (broncode, geen kant-en-klaar pakket) maar ecryptfs is eenvoudiger en ik maak van de gelegenheid gebruik om truecrypt te verlaten.

behulpzaam was: http://www.howtoforge.com/how-to-encrypt-directories-partitions-with-ecryptfs-on-debian-squeeze

Voor Ubuntu zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap.

« Reactie #138 Gepost op: 2013/09/06, 09:55:05 »

Gandyman, niet om een wise guy uit te hangen, maar bedoel je letterlijk een KALE Debian server?
Je zit toch altijd aan een voorgekookte distro als Raspbian vast, vanwege de separate kernel-partitie?
Doe je niet je stelt een vraag  =D

In principe zit je aan een voorgekookte distro vast ivm de drivers van dit platform   ;)
Met kaal bedoel ik dus zonder fratsen, desktop cq grafisch gedoe...
Zo'n PI kan veel maar de performance holt achteruit bij belasting en dat wil je niet bij een file server.

« Reactie #139 Gepost op: 2013/09/06, 10:12:42 »

Doe je niet je stelt een vraag  =D

In principe zit je aan een voorgekookte distro vast ivm de drivers van dit platform   ;)
Zo'n PI kan veel maar de performance holt achteruit bij belasting en dat wil je niet bij een file server.

#######################

@Gandyman: Bodhi gebruikt E17 als DE. E17 draait hier op een laptop van eind jaren 90 nog erg vloeiend (en op mijn vorige (moderne) laptop was het een raket) dus als die prehistorische laptop het vloeiend kan draaien dan draait het op de Pi als een speer. (die laptop heeft geloof ik 400 MHz ofzo en 256 MB RAM en een videokaart met 8MB ofzo) Of ga je me vertellen dat de Pi slechtere specs heeft dan die oude laptop? Dat dacht ik toch niet.
Dus wat ik dacht is waar, jij werkt niet met een PI of hebt die niet.
Jouw laptop heeft dus een videokaart met 8MB ?  wat voor video kaart/chip en hoeveel mb heeft de PI ??

Feit blijft dat een grafische desktop omgeving energie vreet en dat wil je niet met dit soort platformen bij een file server, als je iets anders van plan bent dan kan een desktop omgeving handig zijn........

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2013/09/07, 11:56:33 »

Precies, mee eens.

Ik zeg het namelijk hierom: ik merk bij sommige installs dat de raspbian repo's niet gelijk zijn aan de debian stable repo's. De Sheevaplug heeft dat wel, die maakt gebruik van de wheezy repo's, armel architectuur.

Overigens loopt alles prima, dat dan weer wel :-)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #141 Gepost op: 2013/09/08, 15:06:15 »
Toen ik mijn Ubuntu server(tje) ging gebruiken was er onduidelijkheid over Webmin en daarom Webmin nooit geïnstalleerd.

Op de Raspberry Pi lijkt Webmin onder Raspbian vooralsnog goed te werken. :)
sudo apt-get install libnet-ssleay-perl libauthen-pam-perl libio-pty-perl apt-show-versions
sudo dpkg --install webmin_1.650_all.deb

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #142 Gepost op: 2013/09/11, 21:57:05 »
Owncloud - Webdiensten in eigen beheer.

Je eigen cloud thuis met Nederlandstalige interface, extra opslag via USB. In Raspbian eenvoudig te installeren met een Debian pakket.

Bye bye Ubuntu One, Dropbox, Prism, enz.  :P

Edit: Owncloud werkt via een browser en in Nautilus via WebDAV maar de Linux desktop client werkt ook prima in Unity, inclusief een wolk-icoon met synchronisatie indicator rechts bovenin. :)

« Laatst bewerkt op: 2013/09/11, 22:37:56 door testcees »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #143 Gepost op: 2013/09/14, 01:06:16 »
Een eigen (moinmoin) wiki kan ook.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/14, 01:16:10 door testcees »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #144 Gepost op: 2013/10/10, 18:06:59 »
De Raspbian root-partitie (op de desktop met rsync) verplaatst van het SD-kaartje naar partitie op de usb harddisk. Niet alleen kan ik nu een kleiner kaartje gebruiken (met alleen de boot-partitie), de Raspberry Pi is ook sneller dan met het class 10 SD kaartje.  8-)

En er wordt gewaarschuwd voor mogelijke (hier nog niet meegemaakt) problemen met het SD-kaartje als de Raspberry Pi op een hogere kloksnelheid laat lopen, daar verwacht ik nu minder kans op te hebben.  :)

(mijn config.txt: arm_freq=1000, core_freq=500, sdram_freq=500, over_voltage=6, met een koelsetje)

Nadeel is dat de usb harddisk nu altijd aan blijft, waardoor het stroomverbruik iets zal toenemen.

Offline John K

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2013/10/10, 21:32:30 »
Kan het ook zonder rsync? Slijt die usb stick dan niet supersnel? Wat voor koelsetje heb je het over?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #146 Gepost op: 2013/10/10, 23:02:04 »
Kan het ook zonder rsync?
Zeker, ik lees ook goede ervaringen met cp, dd en tar. De bestanden overzetten via de desktop leek mij het eenvoudigste scenario (rsync -av /media/naam/usbkaart/ /media/naam/usbdisk/, standaard worden de UUID-nummers gebruikt).
Slijt die usb stick dan niet supersnel?
Geen usb stick maar een usb-hardisk met eigen voeding. Slijt niet anders dan in een andere computer.
Wat voor koelsetje heb je het over?
Kleine (optionele) metalen koelelementjes die je kan opplakken om het (te) warm worden van onderdelen tegen te gaan, zoek even zelf https://lmddgtfy.net/?q=koelsetje+raspberry+pi

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #147 Gepost op: 2013/10/13, 17:55:24 »
Een extra (virtuele) Raspberry Pi, leuk om mee te experimenteren.

Uploaded with ImageShack.us

Link: HOWTO: Virtual Raspbian on Qemu in Ubuntu Linux 12.10
(Note that a Raspberry Pi is not required for this)
:)

« Reactie #148 Gepost op: 2013/10/17, 14:41:05 »
Bedankt voor de leuke tip, testcees! Dit ga ik binnenkort eens proberen in Qemu :)

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #149 Gepost op: 2013/10/17, 14:55:44 »
Dit vind ik een handige jongen:
wget http://www.nmacleod.com/public/bcmstat.sh
chmod +x bcmstat.sh
./bcmstat.sh n

Dit scriptje laat standaard (als je n weglaat) iedere 2 seconden volgende info zien (verander n naar bijvoorbeeld 5 voor een interval van 5 seconden):