Webspace aanbieden kan op verschillende manieren, maar ik neem aan dat de 'gebruiker' er dan ook LIVE mee op internet (met zn site)...
Dan zijn er een heeeel aantal suites die de hele boel voor je configureren.
Zelf gebruik ik ISPConfig, dat is een configuratiepanel voor 'hosting providers'.
Een hele korte checklist:
1. domeinnaam... heb je die?! Zoja, heb je toegang tot de DNS gegevens, om zodoende de IP van je eigen server in te geven? Zonee, dan zul je genoegen moeten nemen met je IP adres bv. 88.66.11.123 o.i.d.
2. doel van de server? gaat hij 24/7 online voor meerdere gebruikers? zorg dat voor een goede (liefst leuke UPload snelheid) internetverbinding. 1mbit is wel minimaal... Want.. iemand die bij jou download, moet jij in feite door 'up te loaden' van gegevens voorzien.
De bovenste twee zijn eenvoudig te combineren, met FTPD (ftp server) kun je toegang tot bepaalde mappen geven voor je gebruiker, en met APACHE kun je deze mappen weer beschikbaar stellen voor de buitenwereld.
3. MAIL, vaak het grootste probleem... Je domein kan ook mail ontvangen natuurlijk, maar om direct op basis van de MX records mail op je systeem te kunnen ontvangen, moet je internetprovider poort 25 (smtp) open hebben staan. Hier zijn er niet veel van!!!!! XS4all doet dit bijvoorbeeld wel, maar de 'low'budget providers (planet, speedlinq, casema, home etc) doen dit absoluut niet.
Dus... veel om uit te zoeken, en voor jezelf te bepalen, want: als je een server start, en er maken mensen gebruik van, moet je ook zorgen dat ie blijft draaien, werkt, veilig is etc!!
Voor wat uitgebreide informatie over het pakket dat ik gebruik:
www.ispconfig.comEr zijn ook veel andere panels, zoals Plesk en CPanel, maar ISPConfig vond ik best 'prettig' integreren op Ubuntu....
Succes!