Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veiligheidsprobleem: certificaten van FireFox en Chrome/ium  (gelezen 720 keer)

Offline Cheap Applications

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Veiligheidsprobleem: certificaten van FireFox en Chrome/ium
« Gepost op: 2012/03/29, 18:56:08 »
Naar aanleiding van dit bericht begin ik me toch al zorgen te maken over hoe het met het updaten van de certificaten gesteld is. Ik kan gewoon met FireFox en Chromium nog naar die site, terwijl er volgens mij een waarschuwing zou moeten komen. Pas had ik ook al een website die geblokkeerd zou moeten worden maar ik kon er met FF en Chromium gewoon nog op. Dat lijkt me toch niet bepaald veilig eigenlijk (ook al is het gevaar minimaal in Ubuntu).
Wie weet wat er waar fout gaat?

Overigens kan ik er ook met Opera nog op, maar die werkt niet via dezelfde certificaten als FF/Chromium.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Veiligheidsprobleem: certificaten van FireFox en Chrome/ium
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/29, 19:04:08 »
Even geprobeerd, maar ik krijg de waarschuwing wèl. Het hoeft dus niet per sé een generiek probleem te zijn.

Dit met Kubuntu 11.10, KDE 4.8.1, en FF 11.0.
Dus wat heb jij anders, dat je er omheen lijkt te gaan?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]
It's always darkest before the dawn. [Florence Welch]

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/29, 19:15:25 »
Zo te zien heeft het niets te maken met de certificaten.
Lees de volgende info eens op: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/phishing-protection/
Citaat
Phishing and Malware Protection works by checking the sites that you visit against lists of reported phishing and malware sites. These lists are automatically downloaded and updated every 30 minutes or so when the Phishing and Malware Protection features are enabled. The technical details of the safe-browsing protocol are also publicly available.

Als ik het zo lees, kun je het schijnbaar ook op disable zetten ... maar waar?

EDIT ... de security tab
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 19:18:31 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline frank.tok

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/29, 19:21:22 »
Als ge de 2 vinkjes weghaalt bij "Block Reported enz"
Krijgt ge nog updates binnen ?

Groetjes Frank
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 19:31:03 door frank.tok »

Offline Cheap Applications

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/30, 16:05:48 »
Zo te zien heeft het niets te maken met de certificaten.
Lees de volgende info eens op: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/phishing-protection/
Citaat
Phishing and Malware Protection works by checking the sites that you visit against lists of reported phishing and malware sites. These lists are automatically downloaded and updated every 30 minutes or so when the Phishing and Malware Protection features are enabled. The technical details of the safe-browsing protocol are also publicly available.

Zal het dan misschien zo zijn, dat mijn certificaten niet altijd geupdated zijn, omdat ik standaard Opera gebruik, en wanneer ik FF/Chromium gebruik dit niet langer dan 5 à 10 minuten is?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/30, 19:05:17 »
Het zou kunnen zijn dat je 'lijst' niet up to date is.
Als je hem maar 5 minuten per keer gebruikt, zou ik dat al enige reden kunnen bedenken.
Maar het zou wel raar zijn dat je niet een up to date 'lijst' krijgt zodra je FF start, want anders zou je alsnog besmet kunnen raken in de tussentijd.

Neem aan dat je security settings correct staan?
Als de vinkjes er staan, haal ze dan eens weg en sluit FF en start FF en zet de vinkjes weer correct.
Het zou kunnen zijn dat er ergens in de settings aan de 'achterkant' niet goed staan, wat je hiermee eventueel kan corrigeren.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB