Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren  (gelezen 1866 keer)

Offline Bigtwin

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Gepost op: 2012/03/29, 15:17:33 »
Ik ben van plan om de DV casettes van mijn camcorder om te zetten naar schijf, om ze zo makkelijker te kunnen bekijken en/of mee te kunnen nemen naar iemand anders.

Daarvoor ben ik op zoek naar het beste formaat/container dat ik het beste kan gebruiken, om optimale kwaliteit, met een zo compact mogelijk formaat te combineren, dat ook met zoveel mogelijk afspeel mogelijkheden (als dvd/bd speler, media speler, pc, etc) compatibel zal zijn.

Welk formaat/container zou ik daarvoor moeten gebruiken, en welke software kan ik daar dan weer het beste voor gebruiken, uiteraard op Ubuntu (nu nog 10.04, volgende maand 12.04)

Offline Dooitze de Jong

• Lid
    • dooitze
    • Dooitze de Jong
Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/31, 13:29:14 »
Ik denk dat je het beste h264 kunt gebruiken in een mp4 container/formaat als je het op de pc wilt gebruiken of op een blu-ray disc wilt branden. Zet de datarate op 5 Mbps.
Voor DVD raad ik je mpeg2 aan in een .VOB formaat. Aangezien dat meestal de enige codec is die wordt ondersteund door een DVD-speler.

Offline Bigtwin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/03, 11:20:58 »
Dank voor je antwoord. Welk software pakket kan ik daar heb best voor gebruiken?

Offline lord4163

• Lid
    • Simpelbuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/03, 18:23:03 »
Je kan dat doen met bijvoorbeeld HandBrake, VLC en Avidemux.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Pieter2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/04, 18:01:06 »
Bewaar je films iig ook in het originele DV formaat, je weet nooit of je dit nog eens nodig gaat hebben.

Offline Bigtwin

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/23, 10:17:59 »
Met welke software kan ik overigens het beste de films van de DV camera capturen?

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/24, 12:53:50 »
capture met Kino of Kdenlive
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.