mbv de help kwam ik erachter dat je nu synaptic pakketbeheer eerst moest installeren..... (wat onverwacht!!!), en daarmee kon ik de benodigde library voor mijn Pure Basic vinden en installeren.
Nu werkt zelfs mijn compiler weer.
Als dit zo is, is dat een bug, want dit soort dingen zou opgelost moeten worden door het pakketbeheer. Daarin dienen alle afhankelijkheden gedefinieerd te worden zodat afhankelijke pakketten (bibliotheken en dergelijke), automatisch, dus zonder tussenkomst van de gebruiker geinstalleerd worden.
Kennelijk ging dat wel goed in 10.04 en niet meer in 11.10, dus regressie dus een bug. Hier
https://bugs.launchpad.net/ubuntu kun je een bugrapport aanmaken. Als je niet weet hoe dat moet, kan ik je daarbij helpen zodat iedereen die na jou dit pakket wil gebruiken, daar profijt van heeft. Dit allemaal in het kader van niet-klagen-maar-dragen.
Toch heb ik het gevoel, ook omdat synaptic pakkerbeheer verstopt zit, het geheel op windows
begint te lijken...
Het begint met de veronderstelling dat Synaptic nodig is. Normaal gesproken heb je die ook helemaal niet nodig, niet voor de beginner (die gebruikt het Softwarecentrum) en ook niet voor de geoefende gebruiker (die gebruikt de terminal). Om die reden is Synaptic dan ook niet (meer) geinstalleerd (dacht vanaf 11.04). Dat je überhaupt dacht Synaptic nodig te hebben, komt omdat dat in de help stond. Maar als daar een terminal-regel had gestaan (veel logischer, sneller en foutongevoeliger), dan heb je Synaptic ook niet nodig. Het bevreemdt me dus dat dat aangeraden wordt; zelf gebruik ik het nooit meer en raad het ook nooit aan aan andere mensen.
Dan het punt dat Synaptic verstopt zit: zoals hierboven beschreven is de vervanging het Softwarecentrum. Deze is bij een standaardinstallatie prominent in beeld middels een standaardicoon op de starter. Voor de doorsnee-gebruiker is het Softwarecentrum meer dan voldoende, die zit echt niet te wachten op iets als Synaptic.
ik bedoel.. houd de gebruiker dom en verstop zo veel mogelijk....
Zoals ik hierboven beschreven heb, herken ik Ubuntu in het geheel niet in dit beeld. Dat je tegen een bug aangelopen bent en daarom *dacht* Synaptic nodig te hebben is spijtig, maar het is niet verstandig om het geheel groter te maken dan het is.
Ik hoop dat dat niet de nieuwe policy van ubuntu gaat worden!!! want dan vertrek ik
onmiddelijk!
Het zou jammer zijn als je door zo'n akkefietje laat afsckrikken, maar uiteraard is iedereen vrij om te gaan en staan waar hij wil...