Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu-fout in modprobe, welke oorzaak?  (gelezen 1152 keer)

een

  • Gast
kubuntu-fout in modprobe, welke oorzaak?
« Gepost op: 2007/02/14, 17:47:44 »
Ik weet dat deze vraag al vaak is gesteld, maar ik heb nu al heel internet afgezocht naar hoe ik dit probleem moet oplossen.
Het probleem is dat ik ndiswrapper heb geinstalleerd maar dat hij bij [modprobe ndiswrapper] een foutmelding geeft, namelijk: error inserting ndiswrapper (/lib/modules/2.6.15-26-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/ndiswrapper.ko) Invalid argument. Ik heb een usb-wifi kaart met prism3 chipset

Zo heb ik ndiswrapper geinstalleerd: ndiswrapper-1.37.tar.gz gedownload en uitgepakt in /home. Op de cd stond ook wel een .deb van ndiswrapper (utils oid) maar ik kreeg het niet voor elkaar die te installeren, vandaar dus met de download. In adept staat ook werkelijk niets wat erop lijkt, en daar staan alleen de pakketten die standaard al geinstalleerd zijn. Alles ging goed tot het moment [modprobe ndiswrapper]

Volgens de informatie die ik bij elkaar gegoogled heb, moet ik of:
- proberen ndiswrapper opnieuw te installeren
- of een driver blacklisten
- of controleren of ndiswrapper-common en ndiswrapper-utils geinstaleerd zijn (Hoe doe ik dat? ik heb geinstalleerd met ndiswrapper 1.37, zitten ze daar dan beide in, of moet ik wat van die cd hebben, waar volgens mij alleen utils op staat)
- kijken of de uitvoer van [cat /proc/version] en [modinfo ndiswrapper] hetzelfde is. Dit is bij mij: [modinfo ndiswrapper]: kernel: 2.6.15-26-386 en dan nog iets van 486 GCC-4.0 en bij [cat /proc/version]: 2.6.15-26-386 GCC: 4.0.3 (ubuntu 4.0.3-1ubuntu5)

Ook heb ik ergens gelezen dat voor prism3 chipsets ook wlan-ng drivers zijn. Werkt dit met usb? wat moet ik nu doen? ndiswrapper opnieuw installeren, drivers blacklisten oid?

kubuntu-fout in modprobe, welke oorzaak?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/19, 15:13:17 »
ja de ndiswrapper module zit nie op de juiste plaats

doe eens sudo find / . -name ndiswrapper.ko
en dan doe je sudo insmod /pad/naar/ndiswrapper.ko

en tenslotte:
sudo cp -Rf /pad/naar/ndiswrapper.ko /lib/modules/2.6.15-26-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/

kubuntu-fout in modprobe, welke oorzaak?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/19, 15:15:26 »
en nu zou je ze moeten kunnen modproben
sudo modprobe ndiswrapper
en als je lsmod | grep ndiswrapper doet zal je zien dat het geladen is :)