Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Truecrypt en dual boot Windows 7-Ubuntu 11.10  (gelezen 544 keer)

Offline WJH_1

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Truecrypt en dual boot Windows 7-Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2012/03/07, 16:19:52 »
Ik heb de volgende vraag i.v.m. de  beveiliging van  mijn laptop.

Voorheen had ik alleen Windows geïnstalleerd op mijn laptop en de systeempartitie gecodeerd met Truecrypt.
Ik moest dan bij het opstarten eerst in de bootloader van trucrypt een wachtwoord invoeren, waarna Windows opgestart werd.
Nu heb ik sinds kort een dual boot installatie van Windows en Ubuntu.  Deze zou ik graag weer  willen beveiligen met truecrypt.

Ik weet dat trucrypt ook draait onder ubuntu, maar is het ook mogelijk met een dual boot systeem van Windows en Ubuntu?
Via de zoekfunctie kwam ik op dit draadje http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/truecrypt-dualboot-vista-en-ubuntu/ maar die is uit 2009. Mogelijk dat er ondertussen iets veranderd is en het wel mogelijk is.

Voor de duidelijkheid: Ik heb nu een dual boot van Windows 7 Home premium 64-bit en Ubuntu 11.10.

Twee opties zouden voor mij werken:

•   Eerst het wachtwoord van Truecrypt invoeren, waarna ik in de dual-boot modus kom om Ubuntu of Windows op te starten
•   Opstarten en een keuze maken voor Windows of Ubuntu, waarna je vervolgens het truecrypt wachtwoord in moet voeren.
Ubuntu newbie

Offline jswollie

• Lid
Re: Truecrypt en dual boot Windows 7-Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/07, 16:29:17 »
Waarom wil je ubuntu perse met truecrypt versleutelen?
In ubuntu heb je de mogelijkheid om de home directory te versleutelen.
Dit kan je bij de installatie aangeven later kan het ook zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 16:31:49 door jswollie »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/07, 16:41:18 »
- ja truecrypt draait (grafisch) onder ubuntu
- volgens mij kun je vanuit ubuntu via truecrypt geen partities versleutelen.
- volgens mij wel vanuit windows met truecrypt, probeer het even in het menu uit of die optie er is. Weet vrijwel zeker dat het zo kan.

Met de alternate cd van ubuntu kun je via LUKS de hele boel versleutelen, niet enkel je homemap.
Mind dat truecrypt niet door de hele opensource community als "ok" wordt gezie. Fedora raadt het gebruik ervan af. Wegens vaagheid omtrent de sourcecode.

Offline WJH_1

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/07, 20:33:34 »
@jswollie: Het is mij er niet zozeer om te doen om Ubuntu te versleutelen, maar meer de laptop als geheel. Met andere woorden: eerst een wachtwoord waarna de computer verder opstart.
De mogelijkheid om de homemap te versleutelen heb ik inmiddels gezien en ook gedaan.

@leoquant: Ik weet dat je vanuit Truecrypt in Windows bepaalde partities kunt versleutelen of versleutelde containers aan kunt maken. LUKS zegt me even niets. Ik heb pas sinds gisteren Ubuntu voor het eerst geïnstalleerd dus ben er nog helemaal niet bekend mee. Ik moet eerst de basis een beetje onder de knie krijgen en mijn weg in Ubuntu vinden voordat ik verder ga proberen.

Ik heb nu nog een klein probleempje wat eerst opgelost moet worden. Mijn draadloze netwerkkaart werkt niet, omdat er geen open-source driver is. Dat moet ik eerst uitvogelen.

Aangezien het niet zo 1-2-3 geregeld is, laat ik het voorlopig maar even zo.

In ieder geval bedankt voor de info.
Ubuntu newbie