Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dream Studio: Meerwaarde? / Font's? / Komen upgrades veel later dan voor Ubuntu?  (gelezen 1251 keer)

Hallo mensen,

De ppc-mac die hier staat is aan een upgrade toe. En alhoewel ik altijd een tevreden mac-gebruiker ben geweest, gaat het gesloten mac-systeem me nu tegen staan. En afgaand op wat ik tot nu toe van Ubuntu Unity heb gezien, lijkt de overstap vanaf mac osx niet zo heel groot te zijn. Maar ik heb nog een paar vragen:

1) Zij het niet commerciëel, ben ik regelmatig bezig met grafische vormgeving in de Adobe CS photoshop, illustrator en indesign. En nu lees ik dus ook over Dream Studio: Gimp, Inkscape, Scribus en meer worden standaard meegeleverd. Maar de vraag die bij mij dan boven komt; Die programma's kan ik in de standaard Ubuntu toch ook via het ubuntu software center downloaden. Kortom; Welke meerwaarde heeft Dream Studio? Of zijn het de fonts die meegeleverd zijn?

2) Font's; Al dan niet commerciëel, al dan niet voor mac of windows kunnen niet (of lang niet allemaal) in Ubuntu worden geïnstalleerd?

3) Hoeveel loopt een afgeleidde Ubuntu-distro zoals bv Dream Studio gemiddeld achter op Ubuntu, voor het ook z'n halfjaarlijkse upgrade krijgt? Kan dat soms tot een aantal maanden oplopen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.  ;)

Mijn inziens is de meerwaarde niet meer dan dat een aantal grafische en video programma's, die niet in de standaard installatie van Ubuntu worden meegeleverd nu wel geinstalleerd worden. Wat dat betreft kan je beter zelf Ubuntu installeren, programma's erin of eruit en zelf een iso maken, ben je ook niet afhankelijk van Dream Studio totdat deze updates/upgrades uitbrengt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Eens met Gijsbert. Gewoon simpelweg zelf installeren vanuit Ubuntu softwarecentrum wat je wil hebben.

Alle lettertypes kun je trouwens heel eenvoudig in Ubuntu installeren:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-i

Dank jullie wel.

Eens met Gijsbert. Gewoon simpelweg zelf installeren vanuit Ubuntu softwarecentrum wat je wil hebben.

Alle lettertypes kun je trouwens heel eenvoudig in Ubuntu installeren:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Hoe-installeer-ik-lettertypen-die-i

... en @ Pjotr: Goede link. Dat zal nog nuttig zijn.

Citaat
For this reason, we make use of the most functional, up-to-date packages that the Open Source ecosystem has to offer, such as those you will find in UbuntuStudio, KXStudio, AVLinux, and the Akirad project.


Zitten die dingen dan ook standaard in het software-centrum van Ubuntu zelf ? Ik heb er eigenlijk geen idee van.


EDIT: even vergeleken met Kubuntu 11.10 en idd de meegeleverde software zit gewoon in de repo's van (k)ubuntu


« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 11:51:18 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik ben een heel enthusiast gebruiker van dat drietal (GIMP, Inkscape en Scribus). Ik heb Ubuntu 11.10 draaien met dat drietal. Helemaal tevreden mee.

Als ik zo vrij mag zijn: ik gebruik Gnome Shell en niet Unity. Unity zit wel veel beter in elkaar, maar met o.a. dit drietal zit de boel elkaar regelmatig in de weg. Heel gedoe om bij knopjes te komen bijvoorbeeld. Gnome Shell is dan wel veel extremer. Je moet er echt aan wennen. Maar de boel zit elkaar niet in de weg en de Shell is ook heel erg stabiel.

Wat betreft fonts: ik sleep de font bestanden domweg naar de .fonts bestanden in mijn homefolder. Bij een nieuwe installatie bestaat die map nog niet. Gewoon aanmaken. Niet die punt vergeten. Dat maakt er een verborgen bestand van. In Nautilus dus ook eerst aanvinken dat de verborgen bestanden getoond worden.

Het werkt trouwens precies zo in Windows met die fonts. Ik heb simpelweg een map op mijn externe harddisk, waarin ik mijn verzameling bewaar. Van daar uit kopieer ik de boel naar de lettertypen-mappen in Linux of Windows.


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021