Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: flash kaart rw mounten  (gelezen 332 keer)

Offline wim333

• Lid
  • Steunpunt: Nee
flash kaart rw mounten
« Gepost op: 2012/03/01, 19:07:37 »
hallo iedereen,

ik heb een flash kaartje geformatteerd in fat32 en deze wordt automatisch gemound, EN met de verkeerde opties, EN op de verkeerde plaats.
dit staat in mtab:
/dev/sdf1 on /media/19BE-S3E8 type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush

maar ik wil in /media/flash mounten en zonder al die gekke opties, en heb dus dit in fstab gezet:
UUUID=19BE-S3E8 /media/flash  vfat rw  0    0

(want blkid zegt /dev/sdf1: UUID="19BE-S3E8" TYPE="vfat" )

maar dit heeft geen effect.
hoe krijg ik dit goed aub?

edit:
iets meer info:
ik kan het kaartje manueel mounten onder /media/flash,
dan is het dus 2 keer gemount, en als ik er iets naar schrijf via /media/flash is het niet te zien onder /media/19BE-S3E8 !
en op /media/19BE-S3E8 kan ik wel schrijven, maar dat is dan spoorloos weg als ik unmount en dan weer inplug.
het is onbegrijpelijk.

iig: hoe raak ik af van die verkeerde mtab entry?

« Laatst bewerkt op: 2012/03/01, 19:15:10 door wim333 »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Re: flash kaart rw mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/02, 00:44:11 »
De entry in mtab moet je vanaf blijven, aangezien die automatisch aangemaakt wordt door andere processen in Ubuntu. Handmatig aanpassen levert alleen problemen op, en bij de volgende keer dat je de flashkaart weer aansluit zijn al je wijzigingen ongedaan gemaakt.

Het mountpoint aanpassen kan het makkelijkst door het label van de flashkaart te veranderen via bijv. Gparted.
Geef je als label "flashkaart" op, dan zal hij gemount worden onder /media/flashkaart.

Verder zou ik niets opnemen in /etc/fstab wat te maken heeft met flashkaarten, usb sticks etc., aangezien die regel ervoor zorgt dat je geheugenstaafje niet automatisch gemount wordt als je hem aansluit.

Belangrijk: het zou onmogelijk moeten zijn om je flashkaart 2x te mounten op 2 verschillende plekken, tenzij je truucjes uithaalt (bind mount of symlinks ofzo). Doe je dat toch, dan loop je het risico dat je gegevens kwijt raakt.