Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of?  (gelezen 2127 keer)

Ubuntu of?
« Gepost op: 2012/02/25, 20:56:35 »
Hallo Ubunters,

Je leest tegenwoordig nogal eens Unity niks Unity goed, Linux Mint o-k- snel
Xubuntu mooi, Lubuntu en dan ook nog natuurlijk Ubuntu.
Een diversiteit die nogal verwarrend is voor een leek.
Wat vinden jullie nu eigenlijk een goede Ubuntu voor een beginner in de Open
Software Community.
Uitgaande van het feit dat hij een hedendaagse Computer of Laptop heeft.

Ikzelf heb de laatste 2 jaar het een en ander uitgeprobeerd en kom steeds weer
terug bij Ubuntu nu 11.10 64bit eenvoudig vanwege het feit dat het voor mij als
leek toch het eenvoudigste te installeren is met alles wat je nodig hebt.
Uw  mening het lijkt me interessant

diplomsommelier

[Mod edit: Even de overtollige vraagtekens uit de topictitel gehaald]
« Laatst bewerkt op: 2012/02/26, 11:47:19 door TopGear »

Re: Ubuntu of?????
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/25, 20:59:27 »
Kwestie van smaak. Vind zelf GNOME Shell, Cinnamon, XFCE, KDE erg gebruiksvriendelijk. Unity is voor de digibeet iets, de dash is zo simpel, en hebben ze helaas verkloot in 12.4.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu of?????
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/25, 21:08:29 »
Digibeet of niet.

Geef mij maar Ubuntu met UNITY. Heerlijk snel en al mijn favoriete programma's bij de hand.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/25, 21:16:39 »
Op een hedendaagse (moderne)PC kun je feitelijk alles draaien ,het is dus gewoon een kwestie van smaak.
En ook nog eens een kwestie van principe ,ik b.v wil graag alles zo simpel mogelijk ..zonder (te) veel afbreuk te doen aan het gebruikers gemak ,ik heb dus gekozen voor Xubuntu.
Dat is dus een principe keuze.
Een ander wil graag alle toeters en bellen en waarom niet ,en wat bv Mint betreft ,tsja die pakken het beste van alles inclusief hun Mint sausje erover.
Wat unity betreft dat is en blijft nog tamelijk nieuw ,zal nog veel mee geƫxperimenteerd worden maar uiteindelijk ook goed tot zeer goed worden.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/25, 21:25:04 »
Wat het 'beste' is, zal voornamelijk en kwestie zijn wat de gebruiker ervan verlangt. Een doorsnee beginner zal een compleet OS wensen, en snel alles willen vinden. Ik blijf hierbij Mint een prima beginnersdistro vinden. Vooral de nieuwe cinnamon-interface is een dikke plus.

Maar toch:
Mijn huisgenoten heb ik al de nodige distro's aangedaan, maar ik heb de afgelopen dagen eens een overgenomen desktopje met Xubuntu 11.10 verblijd.
Ik was ronduit verbaasd, hoe snel ze daarmee overweg konden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu of?????
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/25, 22:54:34 »
Ik raad persoonlijk Unity aan. Het meest gebruiksvriendelijk voor digibeten tot gemiddelde gebruikers.

Re: Ubuntu of?????
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/26, 00:03:48 »
Ik ben het wel met Wanda eens, als je harware snel genoeg is (en belangrijker, geschikt voor Linux), dan is het eigenlijk zuiver een kwestie van smaak. Persoonlijk zou ik toch Ubuntu met Unity aanraden voor de beginner om 1 belangrijke reden: Als je op internet gaat zoeken naar hulp zul je vaak bij handleidingen voor Ubuntu met Unity uitkomen. De meeste handleidingen en boeken die over Ubuntu 12.04 (die maar liefst 5 jaar ondersteuning krijgt) gemaakt gaan worden zullen ook de Unity interface behandelen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/26, 00:15:57 »
Dan heb ik toch een ander idee!
Op een moderne PC is Lubuntu niet handig (denk ik).
Maak 3 partities en installeer Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu.
Ga ermee spelen en kijk wat je het meest bevalt.
of:
Wil je gadgets op je bureaublad (Win 7+), dan kies je voor Kubuntu,
wil een goed werkend systeem met enige effecten (Win XP), dan neem je Ubuntu,
wil je een simpeler systeem, dat bijna geen effecten heeft (Win98), dan neem je Xubuntu.
De vergelijking met Windows is erg krom, omdat het niet te vergelijken is, maar zo heb je wel enig idee.

Alles is afhankelijk van je smaak, je manier van werken en de hardware, je zult zelf moeten beslissen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/26, 00:20:52 »
Wat Ron zegt.
Je kunt nadien een hele hoop aanpassen naar eigen smaak.
Ook kun je makkelijk andere software er op zetten en verwijderen. kijk dus naar welke desktop jij het fijnste vind.
Ik zou kijken naar Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu zoals Ron al aangaf.

Zou eerder Ubuntu, Kubuntu Win7 en Xubuntu XP.
Ook op Youtube kun je er een hoop over terug vinden en bekijken hoe het er uit ziet en wat mogelijk is.



Re: Ubuntu of?????
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/26, 00:29:20 »
Ik weet niet precies hoe het met Lubuntu zit, maar ik weet wel dat ik ook regelmatig een uitstapje heb naar E17 en ik weet ook dat een hoop mensen Bodhi Linux met E17 op een moderne computer draaien. Als het bij Bodhi handig is, dan neem ik aan dat dat bij Lubuntu ook zo is gezien in theorie dezelfde categorie.

Verder wel Ron eens :)

Re: Ubuntu of?????
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/26, 09:53:57 »
Het heel grote voordeel is dat je ze allemaal vrij kan installeren en uitproberen. Ik zou zeggen: brandt een paar cd's met verschillende versies en probeer gewoon uit tot je een desktop hebt die je aanspreekt. Met Ubuntu ben je daar vrij in.

Persoonlijk: Unity in 11.10 is een aangename desktop, maar het is in hevige ontwikkeling (nieuwe features) voor 12.04 dus is het nog even afwachten wat het eindresultaat gaat worden. De tips en trucs voor Unity zijn heel sterk aanwezig (zowel op dit forum als het internet). Grafisch heel mooi gemaakt en fris van ideeƫn en weergave. Nadeel: behoorlijk systeembelastend, maar met een recente laptop (...) is dat geen enkel probleem.

KDE: lichter om te draaien (op een recente laptop toch), heel mooi maar lichtjes verwarrend met de uitgesproken hoeveelheid instellingen. Over KDE zijn minder tips en trucs te vinden op dit forum en het internet. Nadeel: de letterweergave is van een mindere kwaliteit. Toch zijn simpliciteit en bedieningsgemak grote troeven van deze desktop.

Xubuntu: snel, licht, en eenvoud zijn de voornaamste troeven. Wijkt lichtjes af van de standaard-Ubuntu maar mits een paar ingrepen is die afwijking miniem. Grafisch mooi, maar in vergelijking met Unity of KDE beduidend minder. Hier zijn de letterweergaven echter perfect te noemen. Er zijn best veel tips en trucs ivm Xubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu of?????
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/26, 10:06:03 »
Ik ben een Xubuntu-gebruiker en heel tevreden. Voor mij hoeven al die toeters en bellen niet. Ik vind het op den duur verwarrend.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/26, 10:15:21 »
Ik ben een Xubuntu-gebruiker en heel tevreden. Voor mij hoeven al die toeters en bellen niet. Ik vind het op den duur verwarrend.

Hier net zo. Al die Apple gadgets en candy van een decennia terug die weer uit de sp3 voor XP gehaald werden ten faveure van vista/win7 en nu voor Linux/KDE ineens zo hot zijn....
Voor mij Gnome met de basic menu's/layout en vaste werkbalken.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of?????
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/26, 11:10:56 »
Nu ben ik natuurlijk een dagje ouder (59), maar voor mij moet een PC in de eerste plaats doen wat ik wil en op de tweede plaats zoals ik wil.
Zo wil ik met de rechter muistoets een menu voor mijn neus krijgen, waarmee ik e.e.a. kan aanpassen.
Toeters en bellen vertragen de PC, dus daar heb ik geen behoefte aan.
Verder wil ik een simpel aan te passen systeem.
Xubuntu voldoet aan deze eisen, maar dat is voor mij persoonlijk.
kijk eens op http://www.dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/ voor een indruk hoe e.e.a. is aan te passen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu of?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/26, 14:11:55 »
Wat vinden jullie nu eigenlijk een goede Ubuntu voor een beginner in de Open
Software Community.

Gewoon de standaard Ubuntu. Waarom niet? De weerstand tegen Ubuntu komt uitsluitend van de gebruikers die de vroegere desktop gewend waren, en heeft niets te maken met het feit dat Unity geen geschikte desktopomgeving zou zijn, waarmee onervaren gebruikers vlug en efficient mee aan de slag kunnen.

Re: Ubuntu of?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/26, 14:22:31 »
@Ron: Op recente Macs heb je gewoon een rechtermuisknop-menu hoor ;) Op touchpads niet, maar wel met losse muis, zelfs die van Apple.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/26, 19:52:24 »
@Ron: Op recente Macs heb je gewoon een rechtermuisknop-menu hoor ;) Op touchpads niet, maar wel met losse muis, zelfs die van Apple.
Heb ik het over fruit gehad ergens ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu of?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/26, 20:34:40 »
@Ron: Op recente Macs heb je gewoon een rechtermuisknop-menu hoor ;) Op touchpads niet, maar wel met losse muis, zelfs die van Apple.
Heb ik het over fruit gehad ergens ?

Het is het enige OS dat vroeger geen rechtermuisknop-menu had dus daarom ging ik daarvan uit ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/26, 20:50:17 »
Het is het enige OS dat vroeger geen rechtermuisknop-menu had dus daarom ging ik daarvan uit ;)
Dat verklaart de verwarring, maar ik bedoelde Unity.
Wanneer ik rechts klik op een balk, dan verwacht ik een menu.
Voor de goede orde, dat is mijn voorkeur en mijn smaak.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.