Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root toegang  (gelezen 7015 keer)

Offline draak08

• Lid
root toegang
« Gepost op: 2012/02/24, 13:31:23 »
hallo,
ik wil graag om meer met ubuntu te kunnen wil ik de  root toegangen krijgen,
weet iemand hoe dat moet ?
groetjes
draak08
« Laatst bewerkt op: 2012/02/26, 08:16:40 door draak08 »

Re: root toegang
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/24, 13:36:53 »
Als je bepaalde programma's als root uit wilt voeren, voer je ze uit in de terminal met "sudo" ervoor bv. "sudo gedit"
Dit voert het kladblokje van Ubuntu uit met root-toegang.
Als je de root toegang niet echt nodig hebt bv. internet etc. dan is het sterk af te raden sudo te gebruiken,
hierdoor kunnen namelijk gewone programma's je systeem aantasten en onbruikbaar maken.
Het is dus enkel voor programma's installeren en wijzigingen in configuratie bestanden te doen.
Hopelijk je hierbij genoeg geïnformeerd te hebben.

Thomas Avé
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 13:38:39 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline draak08

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/24, 13:38:09 »
kan ik ook in de mappen kijken?
en bestanden wijzigen?
Als je bepaalde programma's als root uit wilt voeren, voer je ze uit in de terminal met "sudo" ervoor bv. "sudo gedit"
Dit voert het kladblokje van Ubuntu uit met root-toegang.
Als je de root toegang niet echt nodig hebt bv. internet etc. dan is het sterk af te raden sudo te gebruiken.
Het is dus enkel voor programma's installeren en wijzigingen in configuratie bestanden te doen.
Hopelijk je hierbij genoeg geïnformeerd te hebben.

Thomas Avé

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/24, 14:09:49 »
Wat wil je graag "meer" kunnen? Waarom denk je daar root toegang voor nodig te hebben?

root toegang is alleen nodig om wijzigingen aan het systeem aan te brengen.

Offline draak08

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/24, 14:10:54 »
om meer dingen te wijzigen
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 14:27:45 door draak08 »

« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/24, 14:12:47 »
@draak, ja je kan dan in normaal niet toegankelijke mappen kijken en dingen wijzigen.
Een map met root-toegang open je met "sudo nautilus"
Wat wil je precies doen?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 14:14:23 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/24, 15:21:59 »
Volgens mij is er iemand hier zijn Ubuntu aan het (Android-)rooten.
Root ben je standaard al, alles kan je al bekijken, en al wil je iets aanpassen gebeurt dat met sudo [commando].
Hij zal hier om je wachtwoord vragen.

Dus in feite kan rooten op Ubuntu niet omdat dat standaard zo is (en vrijwel niet anders kan).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline penguin

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/25, 10:16:14 »
sudo passwd root
Hiermee geef je een 'nieuwe system password'
vervolgens kun je inloggen in de terminal met su en het root passwoord.

« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/25, 10:46:24 »
Maar dat is niet nodig aangezien het al ingesteld is; het is hetzelfde wachtwoord waarmee je inlogt.
Ook wanneer je software installeert dan wordt je tijdelijk root: er zal om je wachtwoord gevraagd worden.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline penguin

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/25, 11:06:06 »
Nee het 'root' password is niet hetzelfde als je gebruikers password.
Bovendien heb je als 'root' (ingelogd via terminal met : su ) alle rechten en priveleges.
Met 'sudo' kun je beperkte priveleges hebben, o.a. ook afhankelijk hoe het is ingesteld in de 'gebruikers en groepen' configuratie.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/25, 11:10:03 »
Zoek eens voor een boek of pdf over ubuntu, daar staat uitleg hoe ubuntu werkt.

Je hebt linuxen met root gebruiker en gewone gebruiker. Maar ubuntu heeft geen root gebruiker, alleen een gebruiker.
Met ubuntu kun je dmv sudo of gksudo je software als admin gebruiken, dus alle files wijzigen, en alle instellingen wijzigen.

Offline penguin

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/25, 12:27:05 »
In elke Linux systeem dus ook Ubuntu is een 'root' (Super User).
In Ubuntu is dit standaard uitgeschakeld, uiteraard om veiligheids redenen.
zie in de terminal:  ls /root -l 
Ubuntu maakt gebruik van 'sudo users' waarin de priveleges en rechten worden bepaald, voor de gebruiker(s).
In Ubuntu kun je de 'root' toegang inschakelen, door het 'root' password in te stellen.
Uiteraard wordt aanbevolen om dit niet in te schakelen, gebruik het op je eigen risco. Maar het kan wel !!

_________________________________________________________________________________________
Enabling the root account

IconsPage/IconWarning3.png

Enabling the Root account is rarely necessary. Almost everything you need to do as administrator of an Ubuntu system can be done via sudo or gksudo. If you really need a persistent Root login, the best alternative is to simulate a Root login shell using the following command...

IconsPage/IconWarning3.png

sudo -i

To enable the Root account (i.e. set a password) use:

sudo passwd root

Use at your own risk!

IconsPage/dont.png

Logging in to X as root may cause very serious trouble. If you believe you need a root account to perform a certain action, please consult the official support channels first, to make sure there is not a better alternative.

IconsPage/dont.png

Re-disabling your root account

IconsPage/info.png

If for some reason you have enabled your root account and wish to disable it again, use the following command in terminal...

IconsPage/info.png

sudo passwd -dl root

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/25, 12:28:03 »
Alles kan, maar je bent gek als je dit doet.

« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/25, 13:05:02 »
Alles kan, maar je bent gek als je dit doet.
Als men tegen beter in een gat wil graven en er ook nog in wil vallen .... be my guest.
We weten in ieder geval 1 ding zeker, de TS komt niet meer langs om ons te vragen waarom zijn systeem zo raar doet na alles open gezet te hebben ... heeft dan ook zo zijn voordelen.  XD

Een gewaarschuwd mens telt voor .....
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/25, 13:11:59 »
Als men tegen beter in een gat wil graven en er ook nog in wil vallen .... be my guest.
We weten in ieder geval 1 ding zeker, de TS komt niet meer langs om ons te vragen waarom zijn systeem zo raar doet na alles open gezet te hebben ... heeft dan ook zo zijn voordelen.  XD

Een gewaarschuwd mens telt voor 10
Ik zie nog steeds het nut er niet van in verder, ik denk dat de TS gewoon in verwarring is met het rooten op Android.
Wat mij betreft niet nodig en anders is de enige hulp die we daarna kunnen bieden alleen voor het herinstalleren van Ubuntu.
Desktop:
Notebook:

« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/25, 13:14:57 »
@donpedroII

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik werk nu zo'n 10 jaar met Linux, en heb nog nooit kunstgrepen uitgehaald in verband met een root wachtwoord. Het standaard systeem met "sudo " om commando's als root uit te voeren voor één opdracht voldoet altijd.

Enkel op mijn Fedora 16 is het standaard gebruikelijk om een gebruikers wachtwoord én een root wachtwoord te maken, en ik moet zeggen dat dit volgens mij niét beter werkt dan de Ubuntu manier (sudo ...), maar bij redhat is dit dus ge bruikelijk.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2012/02/25, 13:16:59 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/25, 14:02:36 »
We kunnen, als de meer ervaren gebruikers, niet genoeg op hameren om vooral geen root account aan te maken.
Windows heeft in het verleden die fout gemaakt, door iedereen gewoon als 'root' aan te zetten.
Dat heeft ons alleen maar ellende gebracht met open deuren voor applicaties die zich ongemerkt diep in het Windows systeem konden nestellen.

En bij Ubuntu:
Citaat
User management is a critical part of maintaining a secure system. Ineffective user and privilege management often lead many systems into being compromised. Therefore, it is important that you understand how you can protect your system through simple and effective user account management techniques.

Where is root?

Ubuntu developers made a conscientious decision to disable the administrative root account by default in all Ubuntu installations. This does not mean that the root account has been deleted or that it may not be accessed. It merely has been given a password which matches no possible encrypted value, therefore may not log in directly by itself.

Instead, users are encouraged to make use of a tool by the name of sudo to carry out system administrative duties. Sudo allows an authorized user to temporarily elevate their privileges using their own password instead of having to know the password belonging to the root account. This simple yet effective methodology provides accountability for all user actions, and gives the administrator granular control over which actions a user can perform with said privileges.
REF: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/user-management.html
Het bovenstaande verhaal gaat dan wel over een server, maar is direct toepasbaar op een huis tuin en keuken installatie.

Ben benieuwd of de TS hier nog van zich laat horen en wat zijn diepere onderbouwing is om toch als 'root' op te willen starten.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline aartje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/26, 10:47:32 »
Eerlijk gezegd vind ik de methode van Ubuntu nog veel onveiliger.
Je doet een "sudo" commando, er wordt om je wachtwoord gevraagd.
Als je daarna een zekere tijd (een kwartier, dacht ik ??) erna weer
als root een commando wilt uitvoeren, dan hoef je zelfs het
wachtwoord niet meer uit te voeren. In die tijd zie je dan aan je
prompt niet eens dat je root-rechten hebt. Bij de ouderwetse
su-mode zie je dat wel, omdat er een hekje (#) in je prompt zit.

Stel je hebt root-rechten en je werkt in een hectische omgeving met
allemaal andere gebruikers om je heen. Je hebt net een sudo-commando
gegeven. Je wordt gebeld om ogenblikkelijk ergens anders te zijn, want
er is elders iets vreselijks gebeurd. Je bent in de war, vergeet
uit te loggen,en je ziet ook niet aan je prompt dat je je computer met
 root-rechten achter laat
. Een ander zie dat je weggaat en
kan alles op je systeem veranderen wat hij wil en met een simpel
commandootje zorgen dat hij altijd root-rechten kan krijgen.
Dit kan in een professionele omgeving een horror-scenario zijn !!

Geef mij maar de ouderwetse manier met "su" waar je aan je prompt
ziet of je wel of niet in root-rechten mode staat.

« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/26, 11:21:31 »
@aartje dan moet diegene er binnen 5 minuten bij zijn. Het kan inderdaad, maar als je in een professionele omgeving zit dan gaan denk ik niet collega's je werk PC vern**ken.
Desktop:
Notebook:

Offline aartje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/26, 12:15:39 »
@aartje dan moet diegene er binnen 5 minuten bij zijn. Het kan inderdaad, maar als je in een professionele omgeving zit dan gaan denk ik niet collega's je werk PC vern**ken.
Met zoveel naïviteit zou je het als beheerder in bv. een Universiteits-omgeving tussen
50 studenten niet lang volhouden.

« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/26, 12:27:12 »
Ah, universiteit had ik even niet aan gedacht nee. Toch blijft het wel een menselijke fout eigenlijk, maar ik geef je wel gelijk. Dan zitten er wel eens grappenmakers in de buurt...
Desktop:
Notebook:

Offline aartje

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/26, 12:52:18 »
Ah, universiteit had ik even niet aan gedacht nee. Toch blijft het wel een menselijke fout eigenlijk, maar ik geef je wel gelijk. Dan zitten er wel eens grappenmakers in de buurt...
Ja, maar in zo'n omgeving zitten ook grappenmakers, als ze de gelegenheid krijgen, het
commando "sudo" (of "su") bij degene die zijn computer niet uitgelogd achterlaat
vervangen door een gelijknamig programmaatje die het wachtwoord opvangt en mailt
naar een anoniem hotmail-adres en zichzelf weghaalt. Diegene verandert ook even de zoekpad
variabele, zodat die fake-"sudo" wordt uitgevoerd.
Maar misschien mag ik dit helemaal niet noemen, hoewel "security by obscurity"  is wel de
slechtste veilgheid.
Het enig wat ik wil zeggen is dat het idee, dat je 5 minuten root-privileges krijgt zonder
dat dat aan je prompt te zien is, een slecht idee is naar mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/26, 12:53:58 door aartje »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/26, 13:00:50 »
sudo passwd root
Hiermee geef je een 'nieuwe system password'
vervolgens kun je inloggen in de terminal met su en het root passwoord.

Moderator, mag bovenstaand antwoord nu wel ? Ik ben er eens voor teruggefloten....

« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/26, 13:36:42 »
Het is ook grotendeels voor het gebruikersgemak, en voor de veiligheid zou het het beste zijn om bij elke su/sudo een wachtwoord te vragen. Ik weet niet of deze tijd aan te passen is? Zoja dan zou de ('professionele') gebruiker wel die tijd op 0 zetten al lijkt het hem nodig of niet?
Desktop:
Notebook:

« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/26, 13:46:16 »
@Cheap Applications

Citaat
Ik weet niet of deze tijd aan te passen is?

Citaat
Once a user has been authenticated, a timestamp is updated
       and the user may then use sudo without a password for a short period of time (15 minutes unless overridden in
       sudoers
).

Volgens de man-page zou je dit moeten kunnen uitzetten via het sudoers-bestand.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)