Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe geeft de brui aan Linux  (gelezen 4315 keer)

Adobe geeft de brui aan Linux
« Gepost op: 2012/02/22, 17:05:58 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/adobe-adandons-flash-on-linux/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+d0od+%28OMG!+Ubuntu!%29&utm_content=FaceBook

Geen nood, security updates voor de huidige versie blijven lopen de komende 5 jaar.

Google reageert al met een tegenhanger voor Flash; Pepper is nu de target. Ik hoop dat Firefox snel mee op de kar van Google springt en deze plugin mee kan overnemen in de add-ons.

Jammer, maar Adobe zal wel zijn redenen hebben. (koersverandering met html5 in het vooruitzicht ? )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/22, 17:18:46 »
Ergerlijk, maar het valt inderdaad mee. Zoals je zelf al aangaf:

- veiligheidsupdates krijgen we nog voor vijf jaar;
- webbladeraar Chrome zal ook nieuwere versies krijgen via Pepper;
- Firefox gaat waarschijnlijk ook Pepper oppakken.

De enige benadeelden zijn de kleine bladeraars, zoals Epiphany e.d. Overigens jammer. Maar niet rampzalig voor ons als Linuxgebruikers.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/22, 17:32:08 »
Ook Epiphany enzo kunnen Pepper gebruiken hoor. Firefox registreert het als een plugin in .mozilla en dan pakken andere browsers het uit die map. Dat zie je nu ook met bijv. Moonlight. Opera heeft geen Moonlight-plugin maar pakt hem uit .mozilla en dat werkt perfect :)

Overigens vind ik het een beetje dubbel werk van Google want we hebben al een Flash-alternatief in ontwikkeling: Lightspark.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/22, 18:09:43 »
Dat zat er aan te komen.
Maar op de mobiele platformen verdwijnen ze ook langzaam. Eens zien hoe lang ze het nog vol houden.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/22, 18:53:53 »
Dat zat er aan te komen.
Maar op de mobiele platformen verdwijnen ze ook langzaam. Eens zien hoe lang ze het nog vol houden.

Adobe heeft ook nog het Air platform, en natuurlijk ook nog de Photoshop shit waarmee ze bakken met geld verdienen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/22, 18:59:47 »
Dat zat er aan te komen.
Maar op de mobiele platformen verdwijnen ze ook langzaam. Eens zien hoe lang ze het nog vol houden.

Adobe heeft ook nog het Air platform, en natuurlijk ook nog de Photoshop shit waarmee ze bakken met geld verdienen.

Air platform is ook al gestaakt voor Linux.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/22, 19:07:30 »
Dat zat er aan te komen.
Maar op de mobiele platformen verdwijnen ze ook langzaam. Eens zien hoe lang ze het nog vol houden.

Adobe heeft ook nog het Air platform, en natuurlijk ook nog de Photoshop shit waarmee ze bakken met geld verdienen.


Bedoel met het flash gebeuren.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/22, 19:58:08 »
@Pjotr: Ik weet niet welke bron jij hebt, maar volgens OMG Ubuntu heeft Mozilla gezegd niet mee te doen aan Pepper:
"Mozilla, the company behind Firefox, have no plans to add the technology to their own browser, and it’s unlikely to find favour with other, smaller browsers who lack the development resources to integrate the feature."

@emiel: Op sommige mobiele platformen wel ja. Symbian heeft nog steeds Flash Lite, Adobe ICS ondersteunt ook nog steeds Flash Player en webOS ook nog steeds en het nieuwe, in aantocht zijnde open source webOS blijft Flash Player ondersteunen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/22, 20:42:53 »
Ach, Adobe ziet de bui hangen met html5 en houdt de eer aan zichzelf.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/22, 21:00:42 »
Lees net dat men bij Mozilla nog geen plannen heeft om het zelfde te gaan doen dan Chrome.
Dat zou betekenen dat over een tijdje alleen nog maar flash met Chrome bekeken kan worden in Linux.
Dat samen met het ontbreken van HTML5 MP4 formaat ondersteuning maakt dat het straks niet een fijn platform is om filmpjes te bekijken.
Vraag mij af hoe ze dat gaan oplossen. Als de concurrentie het ze lastig willen maken beginnen ze juist meer MP4 en flash te gebruiken.

@Vistaus, Android stopt toch ook met flash? Nu gebruiken ze het nog maar ik begreep dat die er ook mee wilde stoppen. Het is dan wachten tot andere platformen er mee stoppen en hoe lang Adobe de ondersteuning wil blijven geven.

Offline Tom

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/22, 22:22:34 »
Nu ik heb nog zeer veel video flash clips ,betekend dat nu dat ik b.v over zes jaar die dingen niet meer kan afspelen ? ??? ??? ??? ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/22, 23:02:59 »
Ik ga er van uit dat het geen wat je nu hebt voorlopig gewoon blijft werken.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/23, 00:51:06 »
Ik ga er van uit dat het geen wat je nu hebt voorlopig gewoon blijft werken.

Wanda vroeg over 6 jaar aangezien de ondersteuning nog 5 jaar loopt voor de hudige Flash-release ;)

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/23, 04:26:45 »
Ik denk dat Pepper tegen dan algemeen aanvaard zal worden door diverse browsers.  In ieder geval met Chrome zal je wel die filmpjes over 6 jaar kunnen afspelen.

Jammer dat Mozilla al blijkbaar niet echt de intentie heeft om Pepper mee op te pikken in hun systeem. Mogelijk dat er een add-on ontwikkelaar iets maakt dat er op lijkt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/23, 09:42:58 »
Nu ik heb nog zeer veel video flash clips ,betekend dat nu dat ik b.v over zes jaar die dingen niet meer kan afspelen ? ??? ??? ??? ???

De Flash Player verdwijnt, maar zolang de benodigde codecs er nog zijn - in de pakketbronnen of los te downloaden - kan je ze gewoon blijven afspelen. Geen paniek. :D

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/23, 13:20:38 »
Nu ik heb nog zeer veel video flash clips ,betekend dat nu dat ik b.v over zes jaar die dingen niet meer kan afspelen ? ??? ??? ??? ???

De Flash Player verdwijnt, maar zolang de benodigde codecs er nog zijn - in de pakketbronnen of los te downloaden - kan je ze gewoon blijven afspelen. Geen paniek. :D

Desalniettemin raad ik iedereen aan om filmpjes zoveel mogelijk in open formaten op te slaan, of daanaar te converteren. Maar je hebt wel gelijk de flv codec staat los van de browser pluging voor Flash, dus Wanda kan rustig gaan slapen ;)

Offline rja

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/23, 13:58:21 »
Ik denk dat Pepper tegen dan algemeen aanvaard zal worden door diverse browsers.  In ieder geval met Chrome zal je wel die filmpjes over 6 jaar kunnen afspelen.

Jammer dat Mozilla al blijkbaar niet echt de intentie heeft om Pepper mee op te pikken in hun systeem. Mogelijk dat er een add-on ontwikkelaar iets maakt dat er op lijkt.
Als Google Pepper gaat ondersteunen op Youtube.com.

Zal het snel gaan volgens mij.


Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/23, 14:13:21 »
We hebben ook al Lightspark.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/23, 15:10:03 »
Youtube kun je ook met HTML5 gebruiken.
Dus voor Youtube hoeft het niet maar voor al die andere dingen word het wel wat lastiger als die dan ook al niet over zijn gestapt op HTML5. Zo zijn er meer die al HTML5 erbij aanbieden.
Het is alleen hopen voor Mozilla dat ze dan niet alles in MP4 zetten want dan werkt het nog niet.

Mijn voorkeur gaat uit naar HTML5 boven flash maar waar ik dan weer van baal is dat je 2 formaten moet uploaden van de video om het op alle browser's te laten werken. Daar heb je met flash geen last van.

Ik denk dat het einde flash is door de komst van HTML5 en doordat Apple het al aan de kant geschoven had. Daardoor gaat men toch langzaam over op andere formaten die wel ondersteund worden en dat word alleen maar erger.
Als er geen Flash is voor Linux dan gaan die ook over op iets anders en zo verspreid zich dat alleen maar meer.



Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/23, 16:31:32 »
Het lijkt me eigenlijk niet negatief. Google zal toch veel meer naar Linux kijken dan Adobe, met name omdat zij zelf ook Linux besturingssystemen ontwikkelen. En probeer gewoon alles in HTML5 te maken, tegen die tijd dat alle web developers alles hebben omgezet hebben naar HTML5 kunnen wij genieten van pepper.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/23, 16:36:06 »
Youtube kun je ook met HTML5 gebruiken.
Dus voor Youtube hoeft het niet maar voor al die andere dingen word het wel wat lastiger als die dan ook al niet over zijn gestapt op HTML5. Zo zijn er meer die al HTML5 erbij aanbieden.
Het is alleen hopen voor Mozilla dat ze dan niet alles in MP4 zetten want dan werkt het nog niet.

Mijn voorkeur gaat uit naar HTML5 boven flash maar waar ik dan weer van baal is dat je 2 formaten moet uploaden van de video om het op alle browser's te laten werken. Daar heb je met flash geen last van.

Ik denk dat het einde flash is door de komst van HTML5 en doordat Apple het al aan de kant geschoven had. Daardoor gaat men toch langzaam over op andere formaten die wel ondersteund worden en dat word alleen maar erger.
Als er geen Flash is voor Linux dan gaan die ook over op iets anders en zo verspreid zich dat alleen maar meer.




Ik ben het met je eens dat HTML5 de toekomst is en niet Flash, maar heb je wel eens YouTube HTML5 geprobeerd? Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar het is nog niet af. Zo zijn er zo nu en dan filmpjes die nog niet in HTML5 zijn af te spelen en de speler zelf is ook buggy. Soms doet ie het 20 keer goed en dan houdt ie ermee op totdat ik de computer herstart. En soms houdt ie er na 2 keer al mee op. Andere keren houdt ie er nooit mee op. Dus om het nu een alternatief te noemen, neh. Nog niet.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/23, 18:53:13 »
Daarom zijn ze het nog aan het testen.
Ze zitten er mee dat ze meerdere formaten moeten ondersteunen, als dat niet hoefde scheelde dat heel veel.
Ze hebben nog een aantal jaar de tijd om het goed werkend te krijgen.
Het is dat ze rekening houden met andere browser's want anders was het eens tuk makkelijker geweest voor ze.

Maar HTML5 voor de meeste sites is geen probleem. Daar hoef je niet zoveel achter te hebben staan als bij Youtube nodig is.
Filmpje in 2 formaten uploaden en een regeltje toevoegen en klaar. Kunt ook 1 formaat weg laten maar. Scheelt weer ruimte op je server en tijd om te maken.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/23, 20:23:02 »
Nuja, het punt is dat ze er a 3 jaar mee bezig zijn bij Google dus als ze echt zo graag HTML5 willen doorvoeren op YouTube, dan mogen ze toch wel eens wat meer mensen op de job zetten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/23, 20:56:25 »
Ik denk dat ze achter de schermen een hoop aan het voorbereiden zijn. Het uiterlijk is ook nog niet overal doorgevoerd en het zal dus een hoop werk zijn wat ze moeten doen maar ze hebben nog even.

Maar ik ben niet rauwig dat flash op Linux stopt. Heb er problemen mee gehad plus wat Google doet met Chrome vind ik prima dus ik zal er niet veel van merken als ik er al iets van merk.

Re: Adobe geeft de brui aan Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/23, 23:45:11 »
Ik heb altijd problemen gehad met Flash. Op zowel Windows als Linux als Android. webOS is het enige OS waar ik er geen problemen mee heb. En nee, dat is geen fanboy-reactie want meer mensen hebben precies deze zelfde ervaring als ik (zie webosnation.com forums).
Dus ik ben niet heel erg rauwig nee, maar ik wil wel het internet kunnen blijven gebruiken tot op zekere hoogte en helaas is Flash daar voorlopig nog een onderdeel van.