Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN/PPTP/Terminal Server Client: ik kom er niet uit  (gelezen 24319 keer)

Azalin

• Gast
VPN/PPTP/Terminal Server Client: ik kom er niet uit
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/21, 00:26:53 »
Graag. Sorry dat ik je niet meer heb kunnen helpen. VPN is voor mij ook een beetje een onwennig terrein. Hoewel ik het wel aan de praat heb gekregen was dat met heel veel proberen en dan is het moeilijk om de eventuele problemen bij een ander te vinden. Maar het valt altijd te proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis dus vandaar de poging. Ik zal er wanneer ik wat meer tijd heb eens een keer beter naar kijken, misschien dat ik met een oplossing kan komen. Oftewel: ik blijf voor je kijken naar een oplossing. Mocht je de oplossing hebben dan ben ik inderdaad geïnteresseerd, houd me (ons) op de hoogte.

Azalin

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2007/04/05, 23:38:43 »
Nou Els,
ik zit nu dus in hetzelfde schuitje... ik heb het heel even aan de praat weten te krijgen maar dat was óf toeval óf ik heb een update op mijn dak gehad die mijn VPN naar de haaien heeft gestuurd... ik draai nu dus Feisty Beta en vraag mij af of iemand ons/mij hiermee kan helpen want ik kom er dus ook niet meer uit... heelp?!? :)

Om wat meer info te geven, IK draai met Feisty dus, en dus met Network Manager in combinatie met pptp (dus niet vpnc want het is een ms vpn server) verder staat alles standaard, mijn router laat pptp verkeer netjes door en in een VMWare windows systeem draait het wel dus het moet ergens tegengehouden worden of de routing in Ubuntu gaat niet goed... als er iemand is die ideeen heeft om dit te fixen dan graag.

Offline Els

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2007/04/08, 00:12:07 »
Hee Azalin, da's nou jammer! Ik zat nog te hopen dat wanneer ik eenmaal over zou stappen op Feisty het wel "vanzelf" zou lukken :/

Ik heb het in de tussentijd helemaal opgegeven (voorlopig) want ik moest echt aan het werk en dat heb ik dus maar op mijn XP pc gedaan :( Wanneer ik weer eens meer tijd heb ga ik toch nog eens in het engelstalige forum duiken. En intussen blijf ik natuurlijk deze draad in de gaten houden!

Azalin

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/04/08, 00:21:49 »
Nou, wat wil nu het geval... hij deed het dus eerst inderdaad wel... toen ging dus mijn router half plat... daar kwam ik pas achter toen ik de router een keer uit en toen weer aan had gezet. Toen deed VPN en VNC/TSC over VPN het ineens weer wel... IN mijn geval was het dus mijn router... verder het enige dat ik hoefde te installeren onder Feisty was pptp-linux, dus ik denk dat het bij jou met Feisty wel gaat lukken.

Offline Els

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2007/04/08, 00:29:24 »
Dat klinkt hoopgevend! Zodra ik tijd heb ga ik er weer aan zitten.

Azalin

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/04/08, 00:37:40 »
Wel Firestarter GUI weer installeren en het adres waar je naartoe wil VPN-en in Firestarter als vertrouwd adres opgeven anders komt er geen VPN tot stand. Dan houdt hij het GRE protocol tegen en dat schijnt voor een Microsoft VPN erg belangrijk te zijn.

Offline Els

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2007/06/04, 20:45:31 »
Zo, daar ben ik weer :) Nu met Feisty. Met elke nieuwe versie kom ik weer een stapje verder (heb nu zelfs m'n draadloze netwerkkaart mét WPA aan het werk wat nooit eerder gelukt is), maar helaas nog steeds geen VPN.
Azalin, kun je me nog een beetje helpen? Ik heb gedaan zoals hier beschreven, dat werkte nog niet, en toen zoals jij hiervoor schreef pptp-linux geïnstalleerd. Heb jij ook pptpconfig geïnstalleerd? In dit topic op het engelstalige forum lees ik verschillende keren dat je dat niet moet gebruiken.

Het probleem is (en dat wordt in laatstgenoemd topic vaker genoemd) dat in de NM applet helemaal geen optie voor VPN connections zit. Ik kan alleen maar 'Manual configuration' kiezen en dat is de normale netwerkconfiguratie. Hij zegt 'geen netwerkverbinding' terwijl ik die wel heb. Wel zit in het menu onder Toepassingen > Internet: VPN Connection Manager (PPP generic), maar er gebeurt niets als ik dat kies.

Hoe nu verder?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #32 Gepost op: 2007/06/04, 20:59:57 »
Citaat van: Els
Zo, daar ben ik weer :) Nu met Feisty. Met elke nieuwe versie kom ik weer een stapje verder (heb nu zelfs m'n draadloze netwerkkaart mét WPA aan het werk wat nooit eerder gelukt is)
Goed om te horen!

Groet, Pjotr.

Offline Els

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2007/06/04, 21:20:00 »
Ja knap hè :) En waarschijnlijk ligt het niet eens aan Feisty (nog steeds niks 'out of the box') maar meer omdat ik zelf steeds beter leer puzzelen ;)

Azalin

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2007/06/04, 21:33:35 »
Citaat van: Els
Zo, daar ben ik weer :) Nu met Feisty. Met elke nieuwe versie kom ik weer een stapje verder (heb nu zelfs m'n draadloze netwerkkaart mét WPA aan het werk wat nooit eerder gelukt is), maar helaas nog steeds geen VPN.
Azalin, kun je me nog een beetje helpen? Ik heb gedaan zoals hier beschreven, dat werkte nog niet, en toen zoals jij hiervoor schreef pptp-linux geïnstalleerd. Heb jij ook pptpconfig geïnstalleerd? In dit topic op het engelstalige forum lees ik verschillende keren dat je dat niet moet gebruiken.

Het probleem is (en dat wordt in laatstgenoemd topic vaker genoemd) dat in de NM applet helemaal geen optie voor VPN connections zit. Ik kan alleen maar 'Manual configuration' kiezen en dat is de normale netwerkconfiguratie. Hij zegt 'geen netwerkverbinding' terwijl ik die wel heb. Wel zit in het menu onder Toepassingen > Internet: VPN Connection Manager (PPP generic), maar er gebeurt niets als ik dat kies.

Hoe nu verder?
Hoi Els,

mij is het ondertussen allemaal gelukt. Wanneer ik nu een VPN verbinding wil maken zet ik Firestarter uit en dan kan hij verbinden EN kan ik een terminal service openen.
Wat ik heb geinstalleerd is network-manager-pptp, dan even opnieuw opgestart, als je dan met je LINKER muisknop op de network manager applet in je Trayicon klikt, dan zou je onder Bekabeld netwerk, VPN verbindingen moeten zien of kunenn maken.
IK heb wel van mensen gehoord die dat helemaal niet zag, maar die hebben dan via Systeem > Beheer > Netwerk hun netwerk ingestelt, dat moet je dus niet doen als je Network Manager wil gebruiken. pptpconfig is door network-manager-pptp overbodig geworden.
Als jij alleen maar Manual Configuration hebt, dan heb je denk ik buiten network manager om je netwerk geconfigureerd. Als je Network Manager wil gebruiken, dan moet je zorgen dat je /etc/network/interfaces zo goed als leeg is. ZOu je die eens kunnen plaatsen hier?

Offline Els

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2007/06/04, 21:46:06 »
Ha Azalin, fijn dat je reageert!

/etc/network/interfaces:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-ssid
wpa-ap-scan 2
wpa-proto RSN
wpa-pairwise CCMP
wpa-group CCMP
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-psk
wireless-essid
(die <> staan er natuurlijk niet in)

Ik heb uiteindelijk na weer heel wat gepuzzel m'n draadloze kaart aan het werk gekregen door network-manager en network-manager-gnome er uit te gooien, dus ik hield mijn hart al vast toen ik ze hiervoor weer moest terugzetten. Gelukkig werkt het nog steeds, en ik begrijp wel dat dit er iets mee te maken kan hebben dat die VPN er niet in zit, maar ik ben wel heel huiverig om nu weer iets aan de configuratie te veranderen eerlijk gezegd...

Azalin

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2007/06/04, 21:53:03 »
Mmm, ik ben bang dat je niet én Network Manager succesvol kan gebruiken én je netwerk handmatig kunt configureren. Wat je wel kunt proberen is tijdelijk hekjes # voor de regels die met je netwerk interface te maken hebben. Als Network Manager dan toch je netwerk niet goed weet te activeren, kun je die hekjes altijd weer weghalen en is er niets aan de hand.

#auto eth0
#iface eth0 inet dhcp
#wpa-driver wext
#wpa-ssid
#wpa-ap-scan 2
#wpa-proto RSN
#wpa-pairwise CCMP
#wpa-group CCMP
#wpa-key-mgmt WPA-PSK
#wpa-psk
#wireless-essid
Jammer genoeg gebruik ik alleen geen draadloos netwerk op mijn desktop dus ik kan je wat je draadloos netwerk dan weer niet helpen :-/

Overigens wel even opnieuw opstarten, zodat Network Manager alles goed oppikt enzo.

Offline Els

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2007/06/04, 22:15:40 »
Krijg nou wat! Dat is voor het eerst dat ik die Network Manager aan de praat heb gekregen... Alleen is het signaal wel minder (rond de 12%, terwijl dat zonder NM steeds rond de 50 - 60% was). Is dat erg?

Maar nu ga ik even puzzelen aan de VPN configuratie ;) Als ik er niet uit kom meld ik me wel weer. Heel erg bedankt!

Azalin

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2007/06/04, 23:18:19 »
Mmm, dat kan aan de manier waarop NetworkManager je netwerk configureert liggen, maar daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten :) Ik hoop dat je nu wat verder komt met VPNen... laat je bevindingen maar hier eens achter. Ik ben benieuwd en wens je sterkte. Ik heb helaas geen kaarsjes meer anders had ik er eentje voor je aangestoken :)

Offline Els

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2007/06/04, 23:18:59 »
HIJ DOET 'T!!! Dank je wel!!!

Alleen nog één klein dingetje zien op te lossen: als ik het extern bureaublad afsluit krijg ik steeds een foutmelding in de Terminal Server Client:

Citaat
Er is een fout opgetreden

Error of failed request: BadAtom (invalid Atom parameter)
Major opcode of failed request: 23 (X_GetSelectionOwner)
Atom ID in failed request: 0x0
Serial number of failed request: 1165
Current serial number in output stream: 1165
en dan blijft hij steeds proberen opnieuw verbinding te maken zolang ik de TSC niet sluit.

Maar als dit niet op te lossen is kan ik er ook wel mee leven ;)

Azalin

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2007/06/04, 23:20:34 »
Feestje! :) Mmm, die foutmelding is een rare, ik ken wel de errors waarbij TSC loopt te zeuren dat hij niet van 16 bit naar 24 bit terug kan schakelen.. ik zal morgen eens mee helpen zoeken. Ik ga nu m'n bed maar eens opzoeken.

Offline Els

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2007/06/04, 23:23:42 »
Slaap lekker en nogmaals bedankt :)

Azalin

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2007/06/05, 07:23:22 »
Het lijkt op een bug die in Gutsy gefixt is... wanneer er een fix in Feisty komt weet men niet:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/tsclient/+bug/8422
Onderaan kun je lezen dat men dus dezelfde bug heeft voorgeschoteld gekregen als jij.

Offline Els

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2007/06/05, 17:04:42 »
Ja ik zie het, bedankt voor de moeite! Dan hoef ik niet verder te zoeken, ik wacht gewoon af.

Azalin

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2007/06/05, 19:18:13 »
Ik moet trouwens zeggen dat ik dei bug ook elke keer krijg. Ik had het nog niet gezien omdat ik bijna elke keer na het beeindigen van een TSC sessie de client meteen wegklik ... maar vandaag heb ik eens goed gekeken en ik krijg dezelfde foutmelding, alleen klap ik de meldingen nooit open :) Dus ik denk dat het bij iedereen wel zo is, maar ik heb al wel gemerkt dat er maar weinig mensen hetzelfde doen als wij, vpn en terminal service... en die geen vpn maar wel terminal service doen, zullen dit denk ik ook hebben. Afwachten tot er een nieuwe versie uit komt dan maar :) IK ben echt super blij voor je dat het in ieder geval nu werkt... ik heb een tijdje in dezelfde penarie gezeten als jij en kwam er toen achter dat het Firestarter was die de boel tegenhield. De verbinding niet maar de mogelijkheden tot TSC enzo wel...

Offline Els

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2007/06/05, 23:12:44 »
O verhip, ik heb helemaal niks met Firestarter gedaan. Is dat nodig denk je?

Azalin

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2007/06/05, 23:42:17 »
Werk het? Dan nee... :) Lekker laten gaan, je hebt kans dat Firestarter niet aktief draait op het moment. In combinatie met NetworkManager heeft Firestarter namelijk een probleem, als je dit zou fixen, zou je steeds wanneer je wilt VPNen, Firestarter uit moeten zetten. Dus je zou op zich Firestarter zelfs kunnen de-installeren volgens mij. Maare, als het werkt, zou ik er niet te veel aan sleutelen. Wat je wel kunt doen is even het volgende in een terminal:

sudo /etc/init.d/firestarter status

NIet schrikken maar het kan zijn dat daar staat "stopped" ... is geen ramp. MOcht je dit willen fixen: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging#head-6efa95af66452562194a1c34a77e0a94f95f50b6

Maar nogmaals, als je dan wil VPNen zal je waarschijnlijk Firestarter steeds aan en uit moeten zetten...

Offline Els

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2007/06/06, 00:04:31 »
Citaat van: Azalin
sudo /etc/init.d/firestarter status
Dan zegt ie:

sudo: /etc/init.d/firestarter: command not found

Is dat erg?

Azalin

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2007/06/06, 00:30:50 »
Dat betekent dast je geen Firestarter geïnstalleerd hebt staan, houden zo! :) Kan geen kwaad, zorgt dat je VPN het doet zonder kunst grepen en veilig ben je toch wel omdat in Linux er geen poorten open staan, standaard dan... dus geen problemen. Voor de zekerheid zou je eens naar de volgende site kunnen gaan:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Op Proceed klikken en kiezen voor All Service Ports. Wordt alles groen dan is dat helemaal goed, zijn er een paar blauw of allemaal blauw is dat ook geen probleem, is er een of meer rood, dan zou ik even kijken wat er open staat en misschien dat dan Firestarter toch gedraaid moet worden maar dat is voor latere zorg.

Offline Els

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2007/06/06, 22:11:16 »
Alles groen :) Bedankt voor de link! (Zal hem ook eens vanaf de windows pc uitproberen...)