Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700  (gelezen 939 keer)

vjee

  • Gast
Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Gepost op: 2007/02/12, 21:01:24 »
Hallo iedereen..

Eerst en vooral zeggen dat ik totaa niks van Linux ken !!  Maar ik wil het wel leren kennen :-)))    ...    Onlangs kocht ik tijdschrift waarbij zo een live-cd bijhoorde, kubuntu 6.06.
Ik dus met heel veel moed beginnen aan die installatie, maar na amper twee minuten had ik al pech... Jaja, en volgens de boekskes zou die installlatie fluitje van een cent moeten geweest zijn...grrrr!!!! Opstarten met cd lukt wel, maar  voor de installatie krijg ik geen bureuablad met daarop een installeer-icoon.  Een probleem dus met mijn beeldkaarjte van ATI kaarjte dus  ( radeon x700SE). Als beginneling met Linux geraak ik na uren zoeken niet aan een oplossing. Mijn vraag naar jullie toe was: is er een makkelijke oplossing om dit probleem te verhelpen? Of raden jullie mij eerder aan om het niet te proberen met die ATI kaart? ( kheb nog een oud laptopke zonder ATI-kaart, mss kan ik daarop experimenteren?)
Ik had nochtans heel graag Linux hier op mijn nieuwe pc gekregen...
Benieuwd of ik reacties krijg....

Groeten...

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/12, 21:06:54 »
Het beste kun je gewoon met een alternate cd installeren, dus in een tekst omgeving, na de installatie krijg je dan wel gewoon de GUI en kun je de atidrivers installeren.

http://nl.releases.ubuntu.com/kubuntu/dapper/

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/12, 21:08:35 »
Probleem is een zwart scherm? Toch?
Heb ik al vaker gezien bij Radeon PCI-Express kaarten... Komt door de slechte medewerking van ATI. De ontwikkelaars van de open source radeon driver missen de technische documentatie om sommige nieuwe kaarten goed te ondersteunen...

Een voorlopige oplossing is om VESA te gebruiken als videodriver (geen 2d/3d versnelling maar zal wel prima werken)

(Achteraf kan je de fglrx videodriver installeren van AMD/ATI, die zal je volledige 2d en 3d versnelling geven! maar first things first..)

hiervoor ja ge via CTRL+ALT+F1 naar een zwart terminalvenster

en dan typ je als commando:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Je krijgt nu een soort van wizard, op de meeste vragen mag je gewoon met ENTER antwoorden, let wel op dat je bij de Driver lijst "vesa" kiest, waarschijnlijk staat standaard "radeon" geselecteerd, maar die wil je nu dus even niet hebben :) kies "vesa"

Nadat de "wizard" is afgelopen moet je X opnieuw proberen starten... dat kan met dit commando

sudo /etc/init.d/gdm restart
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

vjee

  • Gast
Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/13, 11:48:25 »
Kubuntu dus eindelijk geïnstalleerd, dit naast mijn windows systeem...
Ik geraak al op internet via Firefox, dat is dus al iets  :-))))

Ik zie dat er drivers beschikbaar zijn voor die ATI's .... maar na uren proberen lukt het me niet om die te installeren.
Ik probeer via de konsole..... su, sudo.... al wat je wil, maar ik krijg het ding niet geïnstalleerd.
Installeren in kubuntu is duidelijk een grote klus...

Vraagje: Als ik in de su intik , dan vraagt hij een paswoord. Mijn cursor blijft dan onbeweeglijk staan naat het woordje paswoord, ik kan niks intypen..  :-((((
Als mijn kubuntu opstart dien ik een wachtwoord op te geven
Als ik de konsole opstart verschijnt er iets in de aard van  name@name ....  eidigend op  ~$

Weet iemand een makkelijke manier om mijn drivers van ati kaartje te installeren?
Ik zoek alvast nog een paar uurtjes verder op het internet, linux wil ik absoluut leren kennen !!

Groeten.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/13, 12:55:29 »
su moet je eigenlijk nooit gebruiken... in 99% van de gevallen volstaat sudo om administratieve taken uit te voeren...

in ieder geval... zo installeer je de ati fglrx driver van AMD/ATI:

Ga naar "Toepassingen -> Installeren/Verwijderen..." in het menu...
Bij Zoekopdracht typ je "fglrx"
En dan zou je dit in de lijst moeten zien staan "ATI binary X.Org driver"
Zet een vinkje voor het programma en klik op OK.
Dan krijg je nog een venstertje waar je op Toepassen moet klikken om de veranderingen aan uw systeem te bevestigen.
Daarna wordt je waarschijnlijk om je paswoord gevraagd, omdat de installatie van software (en zeker drivers) meestal administratieve rechten nodig heeft

Let op! Het kan zijn dat je de ATI binary X.Org driver niet kan vinden! Indien dat het geval is, moet je het even zeggen, dan moet ik nog even uitleggen waarom niet en hoe je dat oplost :)

Je moet dan nog wel de grafische driver configureren, dit moet je ff via de terminal doen:

Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster

sudo aticonfig --initialen daarna
sudo aticonfig --overlay-type=XvHerstart nu de grafische omgeving met CTRL+ALT+BackSpace (of in de terminal: sudo /etc/init.d/gdm restart)

Opgelet: soms werkt de fglrx driver niet goed zonder een complete systeem herstart (sudo reboot) maar in de meeste gevallen is een systeem herstart niet nodig!

Controleren of de driver werkt (na een herstart van de grafische omgeving of een systeemherstart):
Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster
en typ:
glxinfo|grep directJe zou "direct rendering: yes" moeten krijgen
of een andere manier om te testen:
fglrxinfozou informatie over je grafische kaart moeten weergeven

Succes, en laat het weten als er iets niet lukt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/13, 13:21:50 »
Citaat van: vjee
Vraagje: Als ik in de su intik , dan vraagt hij een paswoord. Mijn cursor blijft dan onbeweeglijk staan naat het woordje paswoord, ik kan niks intypen..  :-((((
Als mijn kubuntu opstart dien ik een wachtwoord op te geven
Als ik de konsole opstart verschijnt er iets in de aard van  name@name ....  eidigend op  ~$

Weet iemand een makkelijke manier om mijn drivers van ati kaartje te installeren?
Ik zoek alvast nog een paar uurtjes verder op het internet, linux wil ik absoluut leren kennen !!
Je cursor blijft altijd staan wanneer je je wachtwoord intikt... Het lijkt alsof er niks ingetypt wordt, maar dat hoort zo!
Niemand mag je wachtwoord zien of zelfs maar kunnen tellen uit hoeveel tekens het bestaat.

Kubuntu installeren lukt niet, radeon x700
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/13, 13:27:22 »
Nog 1 ding, blijf je vragen alsjeblieft hoofdzakelijk hier op het forum stellen en ga niet oplossingen elders zoeken.
Het gevaar is namelijk dat je howto's gaat gebruiken die niet voor het huidige ubuntu bestemd zijn, en het systeem helemaal in de war kunnen schoppen. Dat blijkt alweer door je gebruik van su ipv sudo en het willen downloaden van pakketjes van een site...

Hier zullen we zeker het aan de praat krijgen op een goede correcte, eenvoudige wijze!
Hoe meer je het in de war schopt hoe moeilijker het zal gaan, en dan heb jij achteraf zoiets van 'Jeetje wat moet je veel moeite doen om je grafischekaart aan de praat te krijgen',
terwijl het echt niet veel moeite is.