Volledig mee eens ,heb alle data op een andere pc en nog eens op een losse harde schijf.Maar het is wel prettig om niet iedere keer bij een herinstallatie mijn data te moeten terug plaatsen
Dat is dan dik in orde, en laat je de vrijheid van zoveel te experimenteren als je wil.
Als ik jou was, dan zou ik het advies van Femke volgen: (nog eens) herinstalleren (de laatste keer). Kijk hier voor een stap voor stap beschrijving van de procedure voor Ubuntu (voor Mint zal dat zeer gelijkaardig zijn):
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopAls je aan "Schijfruimte toewijzen" komt, zal jij moeten kiezen "iets anders". Daar moet je dan zelf aangeven welke partitie voor wat moet gebruikt worden, zals Femke aangaf. De opties kies je in een drop down menu.
sda1 koppelpunt: / bestandssysteem ext4, herformatteren
sda3 koppelpunt /home bestandssysteem ext4, herformatteren
Ik denk dat je nu voor de eerste keer best alles herformatteert, kwestie van met een schone lei te beginnen.: Je gegevens zal je dan, voor de laatste keer, moeten terugplaatsen.
Bij een volgende herinstallaties herformatteer je alleen sda1. Alle gegevens blijven dan staan op sda3. Vóór een herinstallatie hernoem ik altijd mijn eigen /home: /home/vanadium -> /home/vanadium_bak. Dan laat ik bij een herinstallatie (van een nieuwere Ubuntu editie) een kakelverse nieuwe /home/vanadium aanmaken. Mijn data verhuis ik dan van de oude home (/home/vanadium_bak) naar de nieuwe home (/home/vanadium). Zo vermijd ik dat instellingen van de oude installatie overgenomen worden in de nieuwe, wat soms problemen kan veroorzaken.