Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home map op andere partitie  (gelezen 11909 keer)

Offline lowieke

• Lid
Re: home map op andere partitie
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/30, 11:44:56 »
Ik werk tegenwoordig met een volledig aparte home partitie. Bij het scenario dat je nu nastreeft, een kleine systeempartitie en gegevens op een aparte partitie, ga je zonder dat je er bij stil staat ook de systeemdirectory gaan vullen, als je bestanden gaat plaatsen in folders die niet naar de andere partitie doorverwezen zijn.

Zou graag op die manier werken en heb daarvoor tijdens de installatie een 2e partitie sda 3 aangemaakt

De gemakkelijkste manier om een aparte home partitie in te richten, is om dit reeds aan te geven gedurende de installatie. Ook "after the facts" kan je dat nog realiseren (http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome), maar het wordt technischer en zal voor het ogenblik ongetwijfeld je petje te boven gaan.

Probeer dit te volgen maar loop vast op het mounten van map new aan sda 3

Tot je meer technische kennis hebt over het onderliggende systeem, raad ik je aan eenvoudig een standaard installatie te doen. Dan heb je één grote partitie, die zowel voor system als voor home wordt gebruikt. Wil je wel experimenteren, dan kan je dat, natuurlijk. Maar lees je dan ook wat in. Via een draadje hier in het forum zal het niet noodzakelijk lukken.

Wil inderdaad experimenteren en daarom wil ik zo graag mijn home folder op een aparte partitie. Probeer ook zo veel mogelijk te lezen suggesties voor artikels?

Naar veiligheid van je data toe, is dat geen probleem. Ik heb al gezegd dat de enige veiligstelling van je data bestaat in het hebben van een goede reservekopie (of meerdere) op een aparte harde schijf. Het hebben van een aparte /home kan handig zijn, maar is niet van belang voor de veiligheid van je data.

Volledig mee eens ,heb alle data op een andere pc en nog eens op een losse harde schijf.Maar het is wel prettig om niet iedere keer bij een herinstallatie mijn data te moeten terug plaatsen

bedankt voor de uitleg.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/30, 13:15:35 »
Volledig mee eens ,heb alle data op een andere pc en nog eens op een losse harde schijf.Maar het is wel prettig om niet iedere keer bij een herinstallatie mijn data te moeten terug plaatsen
Dat is dan dik in orde, en laat je de vrijheid van zoveel te experimenteren als je wil.

Als ik jou was, dan zou ik het advies van Femke volgen: (nog eens) herinstalleren (de laatste keer). Kijk hier voor een stap voor stap beschrijving van de procedure voor Ubuntu (voor Mint zal dat zeer gelijkaardig zijn): http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Als je aan "Schijfruimte toewijzen" komt, zal jij moeten kiezen "iets anders". Daar moet je dan zelf aangeven welke partitie voor wat moet gebruikt worden, zals Femke aangaf. De opties kies je in een drop down menu.

sda1 koppelpunt: / bestandssysteem ext4, herformatteren
sda3 koppelpunt /home bestandssysteem ext4, herformatteren

Ik denk dat je nu voor de eerste keer best alles herformatteert, kwestie van met een schone lei te beginnen.: Je gegevens zal je dan, voor de laatste keer, moeten terugplaatsen.

Bij een volgende herinstallaties herformatteer je alleen sda1. Alle gegevens blijven dan staan op sda3. Vóór een herinstallatie hernoem ik altijd mijn eigen /home: /home/vanadium -> /home/vanadium_bak. Dan laat ik bij een herinstallatie (van een nieuwere Ubuntu editie) een kakelverse nieuwe /home/vanadium aanmaken. Mijn data verhuis ik dan van de oude home (/home/vanadium_bak) naar de nieuwe home (/home/vanadium). Zo vermijd ik dat instellingen van de oude installatie overgenomen worden in de nieuwe, wat soms problemen kan veroorzaken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/30, 15:45:59 »
Dat van Vanadium, het overzetten van de home enzo, als je eens moet herinstalleren, dat doe ik nooit. Nooit gedaan en nooit problemen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor een ander.
Kans op problemen is inderdaad (zeer) klein. Maar je schoont je systeem wel eens 100% op.

Offline lowieke

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/30, 20:10:34 »
Even resumeren;paar postings terug gemeld opgelost.
nogmaals heb 3partities sda1 ext4 met koppelpunt/       sda3  ntfs met koppelpunt /media/sda3            sda2 extended met sda5  swap
heb map documenten gemaakt in 98Gb bestandssysteem eigenlijk sda3,verwijzing gemaakt,geknipt en geplakt in persoonlijke map van paul en oorspronkelijk map documenten verwijderd .
conclusie ;voor mij voor 90% opgelost ,weet niet hoe ik kan instellen dat mijn downloads standaard naar een nieuwe map downloads gaan in sda3
Femke mijn partitie tabel lijkt op die van jou ,weet niet hoe schermafdruk te posten anders kan je even vergelijken.
beste groeten

« Laatst bewerkt op: 2012/01/30, 20:29:05 door lowieke »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/31, 12:56:13 »
Een /home op een ntfs partitie kan niet. Je kan die hoogstens gebruiken voor dataopslag.

Aangezien er geen windows is op dit systeem, is er geen enkel voordeel ntfs te gebruiken. Integendeel, het is niet mogelijk om het bestandssysteem van van die partitie grondig te controleren.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/31, 13:16:37 »
NTFS ondersteunt het rechtensysteem van Linux niet en kan dus niet gebruikt worden voor eender welk onderdeel van een Linux-installatie.

Offline lowieke

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/31, 14:00:47 »
Net even geprobeerd op desktop pc ,partitie sda 3 met ext 4 aangekoppeld -geopend en geprobeerd om map aan te maken en krijg melding kan niet geen rechten,partitie sda 3 met Gparted gewijzigd in ntfs en alles werkt probleem loos,kan map normaal aanmaken,verwijzing maken ,knippen -plakken in home map enz.
Ligt dus duidelijk aan de wijze van formateren,op zowel laptop of desktop pc lukt het niet met uitgang ext4 en wel met ntfs.
Voor een tijdje wijzer geworden tot ik het weer vergeet.Downloadmap ondertussen standaard ingesteld in Google  op data partitie(vergeten)
beste groeten en dank voor al het geduld,zal een ander topic openen om mijn netwerk in te stellen kom er ook niet uit.   

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/31, 14:43:20 »
Dat komt omdat ntfs geen Linux-rechten ondersteunt en ext4 wel. Een veelgemaakte fout bij beginners is, dat ze vergeten dat het aanmaken en formatteren van een partitie een taak van de root (systeembeheerder) is. En dus is die ook de exclusieve eigenaar van het geformatteerde volume. Als je er dan als gewone gebruiker probeert op te schrijven, lukt dat uiteraard niet.
Zorg dat het volume aangekoppeld is. Tik Alt+F2 en vul in: gksudo nautilus
Nu krijg je een bestandenbeheerder met rootrechten. Ga naar het aangekoppelde volume in /media of /mnt en klik er rechts op. Kies in het pop-upmenu Eigenschappen en dan het tabblad Rechten. Je zult zien dat alles op root staat, maar dat iedereen leesrechten heeft. Zet gewoon eigenaar en groep op jezelf, vul voor eigenaar en groep 'bestanden aanmaken en verwijderen' en doe dat ook voor 'anderen'. Daarna kun je op een aangekoppeld ext4 volume directory's en bestanden aanmaken.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/31, 15:55:43 »
Je kunt het ook andersom doen. Er bestaat een progje wat ervoor zorgt dat een Linux (EXT3/Ext4) partitie binnen Windows gebruikt kan worden. Als deze partitie dan jouw /home bevat kan deze ook vanuit Windows als 'mijn documenten' worden gebruikt.

Hier meer informatie: http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/
« Laatst bewerkt op: 2012/02/01, 08:08:15 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline lowieke

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/31, 16:26:57 »
Zal even proberen.Dank voor de uitleg.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/31, 16:36:29 door lowieke »