Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch Steam naar Linux  (gelezen 62798 keer)

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #175 Gepost op: 2012/11/10, 10:35:31 »
Er is gekozen om tijdens de beta maar enkele "grote" games beschikbaar te maken. Zover ik weet is de Source engine geport, dus zal Counterstrike met de final Steam release gewoon beschikbaar zijn.

Met de nieuwe driver heb ik er trouwens ongeveer 10 FPS meer kunnen uitpersen, maar nog steeds niet optimaal met framedrops. Ik vrees dat ik wat aan de grafische opties moet gaan sleutelen.

Inderdaad, alle Source-games zijn aanwezig bij de final.

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #176 Gepost op: 2012/11/10, 11:05:05 »
En voor de mensen die van integratie met de desktop houden: http://www.webupd8.org/2012/11/steam-for-linux-download-first-ubuntu.html

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #177 Gepost op: 2012/11/10, 12:29:43 »
Heb je dat spel ook in Windows ter vergelijking? Dat is wel interessant natuurlijk. Welke desktopomgeving gebruik je trouwens? Unity (nou ja Compiz) schijnt ook wat vertragend te werken t.o.v. andere omgevingen.

Alle crossplatform spellen kunnen op de verschillende platformen geinstalleerd worden met 1 aankoop. Ik heb eigenlijk gewoon nog niet echt zin gehad om windows op te starten en de hele boel opnieuw te downloaden. Maar eigenlijk zou ik dit wel moeten doen om eens te vergelijken.

Ik gebruik Unity en heb om te testen eens Gnome-shell geinstalleerd en vandaaruit gespeeld, maar het verschil was zeer klein tot geen. Een 2-3 FPS meer op momenten, verwaarloosbaar dus.


Edit: ok, kon het niet laten en heb Serious Sam 3 dus ook op Windows geinstalleerd. Laatste nVidia driver (306.96 dacht ik) en dezelfde gameinstellingen. Ik haal zo een 15-20 FPS meer (45 gemiddeld ongeveer), geen framedrops en algemeen soepeldere gameplay.
Ik probeer alles wat te volgen nu en heb een SS3 ontwikkelaar horen zeggen dat ze nog volop aan het sleutelen zijn. Dus wie weet voor de komende tijd!
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 14:33:01 door Nunslaughter »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #178 Gepost op: 2012/11/10, 18:21:49 »
Wat voor hardware heb je?
Ik zou toch gaan kijken voor een andere videokaart met deze fram rates want onder de 60 FPS is niet voor ieder spel ideaal.
Krijg je meer dingen tegelijk dan zakt je fram rate nog verder omlaag en word het alleen maar lastiger om te spelen.

Ik heb nog geen spel getest wat native in Linux draait en wat ook in Windows draait om het verschil te zien maar dat lijkt mij ook nutteloos aangezien ik op beide platformen spellen van gelijk niveau op max kan draaien over 3 schermen. (Nexuis is een aanrader voor 3 schermen)

Ik wacht wel tot al de spellen die ook voor Linux komen er zijn.
Ben alleen bang dat het in mijn lijst maar een paar spellen zijn maar van de nieuwe spellen zullen dat er wel steeds meer worden denk ik en hoop ik.

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #179 Gepost op: 2012/11/10, 18:43:10 »
Laptop met i7-2720QM 2,2GHz en nVidia GT555m 3gb, wat zeker voldoende moet zijn. Ik moet wel zeggen dat de instellingen bijna allemaal op het maximum staan, dus gewoon wat terugschroeven moet voldoende zijn.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #180 Gepost op: 2012/11/10, 19:30:53 »
GT555m 3GB is leuk maar voor het gamen heb je tegenwoordig wel wat zwaarder's nodig.
Maar laptops zijn op enkele uitzonderingen na ook niet bedoelt voor het gamen.

Maar wat lager zetten maakt zeker een hoop goed en zul je toch wel richting de 60fps moeten gaan.
Overbodige effecten uit zetten zoals bijvoorbeeld de schaduwen en dergelijke kan al veel schelen.






Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #181 Gepost op: 2012/11/10, 19:33:39 »
Ik ga hier niet discussieren over mijn hardware, maar deze kaart is zeker niet de slechtste om mee te gamen. Het is ook niet dat SS3 het nieuwste van het nieuwste is en/of de meest veeleisende game. Zoals gezegd staan ook alle opties op maximaal.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #182 Gepost op: 2012/11/10, 20:06:37 »
Ik ga hier niet discussieren over mijn hardware, maar deze kaart is zeker niet de slechtste om mee te gamen. Het is ook niet dat SS3 het nieuwste van het nieuwste is en/of de meest veeleisende game. Zoals gezegd staan ook alle opties op maximaal.

Dat is het ook niet en ik had hem graag in mijn laptop gehad.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #183 Gepost op: 2012/11/10, 22:09:21 »
Hier ook maar even geprobeerd met de beta.
Het trucje om toch Steam op te kunnen starten via de terminal werkt hier ook goed.
Heb meteen maar alle Humble Bundles in Steam geactiveerd, al zijn er een hoop spellen die het nog niet doen.

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #184 Gepost op: 2012/11/15, 12:48:46 »
Leuke tip voor mensen met een NVidia kaart: schakel de optie "Sync to VBlank" uit in de NVidia settings. Ik haal nu zo goed als dezelfde performace met Serious Sam 3 als in Windows.

Na een tijdje had ik door dat de FPS nooiot hoger kwam dan 30, na het verminderen van de grafische instellingen (geen dynamische schaduw, AA uit) leek het vast te zitten op 60. Na het uitschakelen van VSync schoot deze ineens naar 80-100 FPS. Alle grafische instellingen terug opschroeven en ik haal een acceptabele 40-60 FPS, ongeveer 50% meer als ervoor en hetzelfde als in Windows.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #185 Gepost op: 2012/11/15, 16:42:10 »
Dankje dat ga ik ook eens proberen.

Zou de instellingen wel weer wat terug zetten zodat je boven de 60fps komt.
Je moet bij dit soort spellen altijd proberen je frame rate niet onder de 60 te laten komen.
Vooral als je multyspeler gaat doen is dit iets wat invloed heeft op of je wint of verliest.

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #186 Gepost op: 2012/11/15, 19:18:58 »
Is daar een wetenschappelijk bron voor? 40-60 FPS is volgens mij toch echt aannemelijk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #187 Gepost op: 2012/11/15, 19:45:44 »
Heb je geen last van "tearing" als je die sync to vblank optie uitzet?

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #188 Gepost op: 2012/11/15, 20:13:33 »
Heb je geen last van "tearing" als je die sync to vblank optie uitzet?

Eerlijk gezegd heb ik enkel een paar minuten gekeken wat de FPS doet, maar heb toen niks abnormaal gezien. Later vanavond ga ik er een speluurtje van maken en kijken wat het geeft.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #189 Gepost op: 2012/11/15, 22:42:22 »
Is daar een wetenschappelijk bron voor? 40-60 FPS is volgens mij toch echt aannemelijk.

Je bent trager dan de tegenstander en dat zie je misschien niet op het scherm maar het is er wel degelijk.
Zul je het merken hangt ook a van hoe goed je bent want het maakt je geen betere speler maar op het niveau dat ik speelde en het aantal uren dat ik trainde maakte dat het zeer belangrijk was want dat kon het verschil tussen winst en verlies maken.

Natuurlijk moet de rest van je hardware ook goed zijn en dan gaat het naast de spec's van je pc ook om het toetsenbord en muis.
Zelfs de muismat maakt uit.

Maakt het uit dat "Sync to VBlank" uit staat of merk je verder geen verschil?

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #190 Gepost op: 2012/11/15, 23:05:01 »
Nou, het heeft in multiplayer zelfs niet alleen met hw te maken maar ook met internet en de verbinding met de server waarop je speelt. Heb ik Nexuiz meer dan eens packet loss gehad terwijl de rest van mijn hw prima was en de FPS boven de 60. Maar door die packet loss zo heel af en toe had je dan toch een avondje dat het voor geen meter speelde.

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #191 Gepost op: 2012/11/16, 11:43:40 »
Na een uurtje of 2 spelen heb ik eigenlijk geen verschil gemerkt met de optie uitgeschakeld. Ik ben iemand die meestal maar 1 spel geinstalleerd heeft tot ik het beu ben, dus kan niet echt testen met andere games.

Ook even een algemene heads up: ik heb tot nu toe al 3 updates gehad in de afgelopen week van de Steam client zelf, ze zijn dus lekker bezig met bugs te fixen. Ook worden er constant nieuwe invites gestuurd voor de gesloten beta.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #192 Gepost op: 2012/11/16, 15:04:19 »
Nou, het heeft in multiplayer zelfs niet alleen met hw te maken maar ook met internet en de verbinding met de server waarop je speelt. Heb ik Nexuiz meer dan eens packet loss gehad terwijl de rest van mijn hw prima was en de FPS boven de 60. Maar door die packet loss zo heel af en toe had je dan toch een avondje dat het voor geen meter speelde.

Internet verbinding is zeker van belang maar daar zijn tegenwoordig veel minder problemen mee dan de periode van voor jou geboorte. =D ;)
Toen had je vaak dat iemand automatisch gekikt werd door een te hoge ping.

Offline jolo

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #193 Gepost op: 2012/11/16, 17:37:20 »
Leuke tip voor mensen met een NVidia kaart: schakel de optie "Sync to VBlank" uit in de NVidia settings.
Je bedoelt neem ik aan Nvidia X Server settings > OpenGL Settings > Sync to Vblank.

Het lijkt ook mij een bruikbare tip. In ieder geval voor Ubuntu 12.10. Dan scheelt het behoorlijk volgens applicatie globs. In Ubuntu 12.04 bleek Sync to Vblank al te zijn uitgevinkt. Veder lijkt jouw tip ook bruikbaar voor ATI/AMD videokaarten. Alleen zit die instelling dan in Compiz Settings Manager > OpenGL >  Sync to Vblank.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #194 Gepost op: 2012/11/16, 20:01:16 »
Met Lubuntu / Xubuntu ben je ook weer wat sneller dan met Ubuntu.
Ik heb het zelf niet getest en dat zou ook lastig zijn omdat het voornamelijk verschil maakt op wat oudere systemen.

Lijst van spellen die werken groeit ook langzaam maar zeker.
Ben benieuw wanneer Left 4 dead 2 komt want dan kan ik eindelijk ook een spel met Steam testen.

Die fullscreen mode is trouwens leuk voor op de tv. Dat geprobeerd en met een draadloos toetsenbord.
Heb alleen geen game controler want daarmee zou je er ook doorheen moeten kunnen gaan.
 


Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #195 Gepost op: 2012/11/16, 20:03:53 »
Leuke tip voor mensen met een NVidia kaart: schakel de optie "Sync to VBlank" uit in de NVidia settings.
Je bedoelt neem ik aan Nvidia X Server settings > OpenGL Settings > Sync to Vblank.

Het lijkt ook mij een bruikbare tip. In ieder geval voor Ubuntu 12.10. Dan scheelt het behoorlijk volgens applicatie globs. In Ubuntu 12.04 bleek Sync to Vblank al te zijn uitgevinkt. Veder lijkt jouw tip ook bruikbaar voor ATI/AMD videokaarten. Alleen zit die instelling dan in Compiz Settings Manager > OpenGL >  Sync to Vblank.

En wat dacht je van het AMD Control Panel? Daar kun je dat ook gewoon uitschakelen hoor.

Offline jolo

  • Lid
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #196 Gepost op: 2012/11/16, 20:35:53 »
@Vistaus, in het AMD Control Panel had ik de opties al nagelopen. Een "Sync to Vblank" optie heb ik daarin niet kunnen herkennen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #198 Gepost op: 2012/11/22, 08:50:11 »
Ik heb me al even vermaakt met Killing Floor.
Keihard zombies kapotschieten  :evil:

Ook heb ik al teveel uurtjes verspeeld in Dungeons of Dredmor, maar dat spel had ik al langer via de Humble Bundle. Maar nu dus ook in Steam :)

Re: Toch Steam naar Linux
« Reactie #199 Gepost op: 2012/11/22, 10:53:11 »
Hehe, ik heb me gisteren ook Killing Floor aangeschaft. Ik dacht om even te testen of het werkte, bleek dat ik ook al meerdere levels zombies had zitten neerknallen :).
Kan trouwens niet wachten tot Left4Dead2 beschikbaar is. Heb deze al een hele tijd geleden gekocht, dus wil het eindelijk ook spelen.