Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted ziet inhoud software raid niet meer  (gelezen 712 keer)

Offline eekie

• Lid
Gparted ziet inhoud software raid niet meer
« Gepost op: 2012/01/07, 11:47:41 »
Ik heb twee raid arrays (raid 0) op mijn computer. Het array waarop de linux distributies staan wordt aangegeven als ongebruikt (geen partitietabel). De acronis partitie manager onder windows ziet de inhoud wel. Het is al eerder gebeurd en toen heb ik een nieuwe partitietabel aangemaakt en met een data recoveryprogramma een deel van de inhoud weer tot leven gekregen. Een deel ook niet, wat natuurlijk een hoop reïnstallatie werk meebracht.
Het gekke is, dat de bootloader, die op de andere raid array staat gewoon de linux distro's w.o. ubuntu 11.10 gewoon opstart.
Omdat ik niet graag de vorige arbeidsintensieve procedure herhaal hoop ik op een betere oplossing van de forumleden
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Offline eekie

• Lid
Re: Gparted ziet inhoud software raid niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/07, 19:41:21 »
Hallo Buzzin,
Het is fake raid van windows. Tot voor kort zag gparted de beide striping arrays gewoon wel. Ik zou het zo kunnen laten ware het niet dat ik Fedora opnieuw wil installeren met de uitgebreide Fedora 16 DVD. Die ziet de data nml ook niet en vraagt of ik de niet bereikbare data wil bewaren met de consequentie, dat ik de raid niet gebruiken kan voor de installatie.
De vraag is tweeledig: hoe kan het dat tot twee keer toe de partitie tabel onleesbaar wordt voor gparted? En is er een manier om de array weer leesbaar te maken zonder mijn linux distro's te verliezen?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/07, 21:13:36 »
Heb je het pakket dmraid wel geïnstalleerd staan? Die heb je nodig voor FakeRAID.

Offline eekie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/08, 23:18:26 »
Ja dm-raid zit er op. Vandaag heb ik drastische maatregelen genomen, door het hdd raid 0 array te erasen. Daarna windows partities hersteld en ubuntu, mandriva en fedora opnieuw geinstalleerd met de bootloaders op de opstartpartitie. De fake raid arrays zijn nu weer beide zichtbaar. Op het andere raid 0 array waarvan ik opstart kan ik nu in kororaa met een update-grub commando alle andere distro's zichtbaar maken en opstarten
Eekie