Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell 1250c USB kleurenprinter doen werken op Ubuntu gebaseerd syteem  (gelezen 1521 keer)

Offline Bruno53

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Probeer vruchteloos de Dell 1250c kleurenprinter te doen werken op mijn PureDyne systeem, gebaseerd op Ubuntu/9.10 (karmic) .
Printer sluit aan via USB . Probleem :  geen kant & klare drivers op de Dell website of de installatie CD .
Ook wordt deze printer niet automatisch herkend bij het aansluiten of aanzetten, het systeem reageert er niet op .
( daarvoor had ik een Star LC-20 naaldprinter aangesloten, die werd dacht ik evenmin herkend, maar kon ik via "Star-NX-1001-eps9high.ppd" 'execute' toch aan de praat krijgen )
Ergens op Internet las ik dat "Dell 1250c is compatible with the Xerox Phaser 6000B. The Linux CUPS driver for that printer can be found at the Xerox support site."
Dus met ' sudo dpkg -i xerox-phaser-6000-6010_1.0-1_i386.deb ' heb ik deze driver geïnstalleerd .
Bij poging tot manuele installatie via het menu systeem/afdrukken, heb ik in "andere" de apparaat-URI ingevoerd "usb:/dev/usb/lp0" . Dan kan ik verder .
In het daaropvolgende venster "selecteer een printer uit de database" kan ik de Xerox zien staan die ik dan kies . Alles lijkt goed te gaan tot bij het venster om een testpagina af te drukken .
Dan krijg ik : " CUPS-server fout . Er was een fout tijdens de CUPS-bewerking: 'client-error-document-format-not-supported' "
Het tijdens dit proces aangemaakte PPD-bestand heet Xerox-Phaser-6000B.ppd .

Offline Bruno53

• Lid
Re: Dell 1250c USB kleurenprinter doen werken op Ubuntu gebaseerd syteem
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/02, 23:55:35 »
Euh .... voor alle zekerheid :  ik krijg het dus niet werkend, is er iemand hier die weet of en hoe het dan wel kan of moet ?...

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/03, 01:51:08 »
Drukt ie in A4 of US Letter af?

Offline Bruno53

• Lid
In Windows XP drukt hij af op de A4's die ik er in gestoken heb, maar hij kan ook A5 aan, dacht ik .
In PureDyne/Ubuntu, wanneer ik het probeer via "Generic Printer" raak ik tot aan de testpagina waaraan hij schijnbaar begint, maar intussen wel het bericht blijft geven dat de printer misschien niet aangesloten is, wat hij natuurlijk wel is ....
Ofwel, als ik het langs de verondersteld compatibele Xerox driver installatie probeer, krijg ik bij "testpagina drukken" de boodschap  'client-error-document-format-not-supported' ( CUPS server fout ) .
Beide pogingen lopen dus dood op een andere manier ...

Offline Laan

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/04, 18:01:37 »
Hallo Bruno. Op het Dell support forum heb ik ook al een antwoord gedicht. Als je vanuit Windows print naar een CUPS server moet je de Dell driver onder Windows installeren en in CUPS een 'raw' printer queue aanmaken die alles één op één naar de printer stuurt.

Daarnaast kun je de printer beter eerst een keer direct op Windows aansluiten en de standaard instellingen doen, waaronder papierformaat. Een firmware upgrade is ook verstandig. Standaard instellingen op de printer moeten overeenkomen met de standaard instellingen in Windows (als je via CUPS print) of in CUPS zelf (als je vanuit Liunux print), anders heeft de printer de neiging in de opdracht te blijven hangen. De knopjes aan de voorkant heb je niet veel aan: rood breekt de opdracht naar verwachting af maar groen start deze opnieuw (en is geen 'continue'), bij een opdracht over meerdere pagina's blijf je dus in die eerste pagina's hangen.

Met de default instellingen geverifieerd en de laatste firmware geïnstalleerd valt er via CUPS prima te printen. Zo nu en dan direct op Windows aansluiten om de calibratie te doen helpt.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/04, 18:10:32 door Laan »

Offline Bruno53

• Lid
Re: Dell 1250c USB proberen te doen werken op PureDyne syteem
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/05, 12:56:44 »
Hallo Daan,
bedankt voor je 3-voudige antwoord . Ik ga er een studie van moeten maken ( 'raw' printer queue aanmaken ... ? ) .
Mijn kennis van printers (die ik nauwelijks gebruik) beperkt zich tot de printer die ik tot voor enkele weken nog aangesloten had, een naaldprinter Star LC-20 ( uit de jaren 80 ! ) die ik simpel via "execute PPD-bestand" heb kunnen doen werken in PureDyne ....
Je uitleg is voor mij nog even Chinees, dus moest ik er niet uit raken dan zal ik via dit Nederlandstalig forum terug contact opnemen, als je 't niet erg vindt .
Net voor je reactie(s) had ik een andere piste gevonden trouwens, die uitging van een bevestigde Ubuntu-systeemfout in bepaalde distributies, een conflict tussen kernel en CUPS .
De uitleg daarrond vind je terug op http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=ca8e024b8f6f8b1d262010026745dc4f&t=1862413 .
Als gevolg daarvan was ik al gaan experimenteren met andere Ubuntu en PCLinuxOS LiveCD systemen .
Het eerste dat ik testte was linuxmint-9-lxde-cd-i386.iso :  via 'Add Printer' herkende het de aangesloten Dell 1250c, het aanvaardde de door mij geïnstalleerde xerox-phaser-6000-6010_1.0-1_i386.deb, en ik kon naast de testpagina ook nog een eerste blad vanuit de teksteditor afdrukken, alvorens het 2de blad bleef steken . Toch hoopgevend .
N.B. :  de recentste DELL 1250c firmware-update : 
< Dell 1250c Color Printer, v.MR 2, A01  -  This is A01 FW release for Sesame  -  1250c_FW_V0-49-0_02-15-00.exe <
" This is the Dell 1250c A01 firmware package. Release fixed issue of paper jam due to mismatch of paper size when printing multiple page print jobs. "
Dus die update ga ik via Windows XP eerst uitvoeren, dan is dat vastzit-probleem allicht opgelost .
Ik wou al van Ubuntu-besturingssysteem veranderen gezien de gevonden info, bevestigd door mijn Mint-ervaring .
Maar ik zal het na de upgrade en jouw informatie nog maar eerst met PureDyne proberen, een nieuw systeem (alweer) met alle benodigde software & instellingen, ik zit er niet echt op te wachten ... ( ik heb naast mijn XP al 3 Linuxen om uit te kiezen bij het opstarten, allemaal in "Hard Disk (frugal) install mode", via UNetbootin & GRUB4DOS )
Intussen nog even "werk aan de printer" dus en vingers kruisen .

Offline Laan

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/05, 20:06:07 »
Om je met die 'raw' printerqueue nog even op weg te helpen: als je in CUPS (ik ga er van uit dat je CUPS beheert via https://<server>:631/admin) dan kun je een queue aanmaken en kies je bij "Make" de waarde "Raw" en dan als "Model" de waarde "Raw queue". Deze queue zet de printopdracht één op één door. Dat is voor Windows nodig omdat Windows de rendering van printopdracht zelf afhandelt. Succes!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/05, 20:07:41 door Laan »