Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 beginnersproblemen  (gelezen 4738 keer)

Re: Ubuntu 11.10 beginnersproblemen
« Reactie #25 Gepost op: 2011/12/28, 20:42:54 »
En die gooi ik ook gewoon in dat .themes mapje in mijn persoonlijke map? Om ze vervolgens via de 'advanced settings' app aan te passen?

« Reactie #26 Gepost op: 2011/12/28, 20:54:47 »
Yup.

« Reactie #27 Gepost op: 2011/12/28, 22:34:59 »
Ook dat is gelukt! Het uiterlijk is top, ik draai nu normaal Office 2007, dus kan ik ook gewoon voor school bezig. De computer is nu zo ingesteld dat ik er alles mee zou moeten kunnen doen. Ik ga rustig verder ontdekken. Er zijn nu nog 2 dingetjes waarvan ik denk dat ik ze moet programmeren, omdat het niet helemaal klopt.

Als ik de computer afsluit krijg ik voor een split seconde een zwart scherm met witte lettertjes, maar dat gaat te snel, waardoor ik het niet kan lezen. Wat er staat weet ik niet, maar eerst had ik dit niet, dus ik weet alleen dat dit niet hoort.

Als tweede heb ik nog steeds dat als ik de laptop opstart dat ik in een paars scherm de melding krijg dat er 'serieuze problemen zijn gevonden met het aankoppelen van /media/packardbell/ en dat ik die kan negeren met I, kan oplossen met S en handmatig kan oplossen met M. Zoiets. Ik heb hem tot nu toe altijd genegeerd, maar toen ik hem net wilde oplossen had ik geen harde schijf. Dat is minder. Weet iemand hier ook de oplossing voor?

En als laatste heb ik een probleem waarvan ik niet weet of het op te lossen is en of dit het goeie forum daarvoor is, maar sinds gisteren doet mijn Windows het niet meer helemaal goed. Ik kan niet op mijn eigen account. Windows creeert voor mij een gastaccount die helemaal geen data heeft, terwijl ik al die data wel kan zien vanuit mijn Ubuntu deel. Iemand enig idee hoe ik dat oplos? Er zijn nog wat dingetjes die ik bijvoorbeeld uit mijn Feedreader zou willen halen, en die kan ik nu niet pakken.

Maar ik kan jullie een ding zeggen. Jullie hebben er weer een Ubuntu gebruiker bij. Het is een geslaagd project tot nu toe ;D

« Reactie #28 Gepost op: 2011/12/28, 22:40:48 »
Ook dat is gelukt! Het uiterlijk is top, ik draai nu normaal Office 2007, dus kan ik ook gewoon voor school bezig. De computer is nu zo ingesteld dat ik er alles mee zou moeten kunnen doen. Ik ga rustig verder ontdekken. Er zijn nu nog 2 dingetjes waarvan ik denk dat ik ze moet programmeren, omdat het niet helemaal klopt.
Waarom gebruik je nu MS Office en niet gewoon Open/Libre Office?
En wat klopt er dan niet?
Citaat
Als ik de computer afsluit krijg ik voor een split seconde een zwart scherm met witte lettertjes, maar dat gaat te snel, waardoor ik het niet kan lezen. Wat er staat weet ik niet, maar eerst had ik dit niet, dus ik weet alleen dat dit niet hoort.
Is normaal, heb ik ook, moet je je niet aan storen, afsluiten gaat al snel en al wil je er voor zorgen dat je hier een mooi paars scherm wilt hebben dan ben je uiteindelijk langer bezig dan dat je dat scherm in je leven zal zien.
Citaat
En als laatste heb ik een probleem waarvan ik niet weet of het op te lossen is en of dit het goeie forum daarvoor is, maar sinds gisteren doet mijn Windows het niet meer helemaal goed. Ik kan niet op mijn eigen account. Windows creeert voor mij een gastaccount die helemaal geen data heeft, terwijl ik al die data wel kan zien vanuit mijn Ubuntu deel. Iemand enig idee hoe ik dat oplos? Er zijn nog wat dingetjes die ik bijvoorbeeld uit mijn Feedreader zou willen halen, en die kan ik nu niet pakken.
Nee je zit hier in princiepe verkeerd, maar geeft hij ook bepaalde foutmeldingen (zo ja, welke)?
Citaat
Maar ik kan jullie een ding zeggen. Jullie hebben er weer een Ubuntu gebruiker bij. Het is een geslaagd project tot nu toe ;D
jeeej  =D
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #29 Gepost op: 2011/12/28, 23:09:34 »
Ik gebruik MS Office omdat Libre office vorige week een essay van mij kapot heeft gemaakt en ze op de universiteit ook MS Office hebben en ik dan zeker weet dat ik daar mijn bestanden kan openen. Het is gewoon een erg goed programma.

Dat zwarte scherm laten we zitten. Jij skipt volgens mij bewust het niet aankoppelen van mijn packard bell, dus daar komt iemand anders vast nog op terug.

Wat windows betreft krijg ik geen foutmelding. Hij laadt gewoon mijn spullen niet, alsof hij ze niet kent, maar ook niet weet dat ze er niet meer zijn. In Ubuntu kan ik nog wel gewoon zien dat die dingen bestaan.

Kun je ook nog leuke dingetjes op je bureaublad plempen? Muziekspeler widget of iets dergelijks? Of denk ik nu teveel aan Android? Ik bedoel niet Plexydesk, dat had ik er vanmiddag opgezet maar vond ik bagger (:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #30 Gepost op: 2011/12/28, 23:19:15 »
Ik gebruik MS Office omdat Libre office vorige week een essay van mij kapot heeft gemaakt en ze op de universiteit ook MS Office hebben en ik dan zeker weet dat ik daar mijn bestanden kan openen. Het is gewoon een erg goed programma.

Respect voor je keuze, maar: mijn twee kinderen studeren ook aan de universiteit (respectievelijk derdejaars en eerstejaars), maar gebruiken gewoon Libre Office.

Gaat prima, mits je zowel in Libre Office thuis, als in MS Office op de uni-computers, de documenten opslaat als .doc (en dus niet als .docx). Dan zijn ze prima uitwisselbaar en ontstaat er nimmer een probleem. Althans bij hen niet, tot nog toe.

In Libre Office kun je trouwens instellen dat die de documenten *standaard* als .doc opslaat. Voor een student aan de universiteit, beslist een aanrader. Overigens: een paper dien je het beste in als .pdf, en niet als bewerkbaar document (.doc). pdf is de professionele wijze van aanbieden. Libre Office biedt standaard de mogelijkheid om een document te exporteren als pdf. Bijzonder makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 23:24:59 door Pjotr »

« Reactie #31 Gepost op: 2011/12/28, 23:38:36 »
Het idee van Libreoffice spreekt me wel heel erg aan, dus misschien dat ik het nog maar eens moet overwegen.
Had vorige week een essay dat nog wat aangepast moest worden, opende dit in Libreoffice, waar nog niets aan de hand was. Toen ik het weer had opgeslagen (zal dus nu je dat zo zegt wel in docx formaat geweest zijn) waren al mijn voetnoten weg, en dat is toch niet echt verantwoord (:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #32 Gepost op: 2011/12/28, 23:46:32 »
Tip: gebruik Dropbox voor je documenten, dan kun je altijd nog een eerdere versie terugzetten, als je er eentje hebt verkl**t... Doen m'n kinderen ook, al tijden.
https://www.dropbox.com/referrals/NTg4NzczODI5

En met die verwijzende koppeling geef je mij ook weer 250 MB extra.  =D

« Reactie #33 Gepost op: 2011/12/29, 01:12:08 »
Of Ubuntu One. Zit al ingebouwd in Ubuntu en er is ook een Windows-client en dan kun je dus ook een eerdere versie terugzetten :) 5 GB gratis plus je steunt Ubuntu op die manier ook als gebruiker van U1.

« Reactie #34 Gepost op: 2011/12/29, 09:39:39 »
Ik denk er hetzelfde over als Pjotr, ik raad ook sterk aan om zijn advies op te volgen ;)
Citaat
Dat zwarte scherm laten we zitten. Jij skipt volgens mij bewust het niet aankoppelen van mijn packard bell, dus daar komt iemand anders vast nog op terug.
Ja, dat deed ik express omdat ik daar nog totaal geen verstand van heb ;)
Citaat
Wat windows betreft krijg ik geen foutmelding. Hij laadt gewoon mijn spullen niet, alsof hij ze niet kent, maar ook niet weet dat ze er niet meer zijn. In Ubuntu kan ik nog wel gewoon zien dat die dingen bestaan.
Hmmm vreemd, nog nooit van zoiets gehoord. Ik kan je daar niet verder meer in helpen.
Citaat
Kun je ook nog leuke dingetjes op je bureaublad plempen? Muziekspeler widget of iets dergelijks? Of denk ik nu teveel aan Android? Ik bedoel niet Plexydesk, dat had ik er vanmiddag opgezet maar vond ik bagger (:
Ja, maar volgens mij zijn er nog niet echt goeie widgets voor Unity, maar dat weet ik niet.
Probeer eens in deze lijst te kijken: http://www.omgubuntu.co.uk/tag/widgets/
« Laatst bewerkt op: 2011/12/29, 11:33:21 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/12/29, 11:27:03 »
Ik denk dat je beter voor één probleem één apart draadje opent, maar we kunnen eens kijken naar je aankoppelprobleem. Zo kunnen we misschien meer te weten komen over het probleem: open een terminal, kopieer/plak volgende commando's en post de uitkomst hier. Als je voor de eerste keer een commando voorafgaat met "sudo", dan wordt je gebruikerspaswoord gevraagd. "sudo" betekent: voer uit als superuser (beheerder), en dan vraagt Ubuntu of jij zelf het nog wel bent.
sudo blkid
mount
sudo mount -a
cat /etc/fstab

- Je kan de commando's kopiëren/plakken in de terminal.
- In de terminal kopiëren/plakken kan je met het menu, maar ook met de toetsencombinaties Ctrl+Shift+C en Ctrl+Shift+V.

« Reactie #36 Gepost op: 2011/12/30, 22:21:09 »
marijn@Marijnrombouts:~$ sudo blkid
[sudo] password for marijn:
/dev/sda1: LABEL="PQSERVICE" UUID="DAA41C49A41C2B11" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="SYSTEM RESERVED" UUID="921C18621C18441F" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: LABEL="Packard Bell" UUID="24A43690A4366488" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="f0cb96a8-47a0-4773-b235-733daafb5108" TYPE="ext4"
/dev/sda6: UUID="31c7409a-c0bf-43d5-89ff-c7171c63e4f1" TYPE="swap"
marijn@Marijnrombouts:~$ mount
/dev/sda5 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda3 on /media/Packard Bell type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/marijn/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=marijn)
marijn@Marijnrombouts:~$ sudo mount -a
marijn@Marijnrombouts:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=f0cb96a8-47a0-4773-b235-733daafb5108 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=31c7409a-c0bf-43d5-89ff-c7171c63e4f1 none            swap    sw              0       0
#/dev/sda3 /media/Packard\040Bell fuseblk rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions 0 0
UUID=24A43690A4366488 /media/Packard\040Bell ntfs-3g defaults 0 1
marijn@Marijnrombouts:~$

Ik zag dat een moderator mijn vorige berichtje had verklein, toen ik dit ook deed, maar ik weet niet hoe dat moet. Sorry mod (:

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/12/30, 23:32:03 »
Ik zag dat een moderator mijn vorige berichtje had verklein, toen ik dit ook deed, maar ik weet niet hoe dat moet. Sorry mod (:
Dat kan je doen door je terminaloutput tussen code tags te plaatsen. Druk op het knopje "#" om code tags in te voeren (of typ ze zelf).

In je output is niets abnormaals te zien: na die foutmelding tijdens de opstart gaat alles verder volledig normaal.

Controleer je Packard Bell schijf eens vanuit MS Windows met de schijfcontroletools (of met chkdsk /f). Als het ntfs vollume volledig "gezond" is, dan moet elke foutmelding uitblijven.

Probeer misschien ook van de foutmelding letterlijk hier weer te geven. Anders misschien ook nog eens volgende test doen:
sudo umount "/media/Packard Bell"
sudo mount -a

« Reactie #38 Gepost op: 2011/12/30, 23:40:01 »
Het is niet echt een foutmelding volgens mij! Ik denk dat hij gewoon nog een keer goed gekoppeld moet worden.
Ubuntu zegt in een paars scherm het volgende:

"Er zijn serieuze fouten gevonden tijdens het controleren van het schijfstation voor /media/Packard Bell."
Dan kan ik met I negeren, met S het aankoppelen overslaan en met M de schijf handmatig herstellen.
Met M kom ik ook in zo'n soort terminal terecht (:

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/12/31, 12:33:36 »
Wat opzoekwerk suggereert dat het probleem er is omdat de schijf op het ogenblik dat de mounts gebeuren, nog niet geinitialiseerd is. Het probleem wordt hier ook aangegeven. Kan het dat je Packard Bell een USB schijf is? Is het een externe schijf, d.w.z., niet ingebouwd in je PC?

Probeer in elk geval eens tijdelijk die schijf uit /etc/fstab te halen.

* Open het configuratiebestand /etc/fstab als beheerder:
gksudo gedit /etc/fstab

* Plaats een commentaarteken, #, voor de regel van de Packard Bell.
#UUID=24A43690A4366488 /media/Packard\040Bell ntfs-3g defaults 0 2
Terwijl je toch bezig bent, verander ook de "1" op het einde door "2". "1"moet je reserveren voor de root partitie alleen.

Opslaan, bewaren en herstarten. Als het een USB schijf is, dan wordt die automatisch gekoppeld. Wordt die niet automatisch gekoppeld, dan zijn er enkele mogelijkheden:
* rootdelay meegeven met de kernel
* mounten met een commando in /etc/rc.local in plaats van in /etc/fstab
* Niet automatisch mounten, maar dan moet je de schijf na opstart telkens aankoppelen door te klikken in nautilus.

« Reactie #40 Gepost op: 2012/01/14, 18:49:47 »
Sorry, ik zit midden in mijn tentamen periode, en ben er ondertussen dus nog niet aan toe gekomen.
Ik werk op een Packard Bell laptop, en de harde schijf in mijn laptop is dus waarschijnlijk die Packard Bell schijf.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=f0cb96a8-47a0-4773-b235-733daafb5108 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=31c7409a-c0bf-43d5-89ff-c7171c63e4f1 none            swap    sw              0       0
#/dev/sda3 /media/Packard\040Bell fuseblk rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions 0 0
UUID=24A43690A4366488 /media/Packard\040Bell ntfs-3g defaults 0 1

Dat krijg ik. Dus ik vermoed dat mijn schijf niet goed gemount is. Want ik heb dus ook niet die regel die jij voorstelde. Ik ben erg huiverig in het veranderen van dingen als er staat dat het schadelijk zou zijn, dus wat er wel op die regel moet komen zou ik graag weten ;D