Tja, het kan. Ik heb zelf ook een poosje zo gewerkt op een van m'n systemen. Maar eigenlijk gebruik ik die voornamelijk voor W7. Ik heb daarnaast nog een paar dedicated systemen met Ubuntu.
Wat je moet doen om niet te hoeven herinstalleren is het volgende:
Je maakt een kopie van Windows 7 (denk erom, dat zijn 2 of 3 partities) en een eventuele recoverypartitie naar een externe disk. Ik heb dit gedaan met paragon, maar misschien zijn er ook wel gratis alternatieven. En misschien kan het ook wel met GParted.
Vervolgens maak je met GParted een kopie van je Ubuntu partitie(s) mbv een Live CD
Nu heb je in ieder geval van alles een backup. Even ten overvloede, als je deze stap overslaat of niet naar een externe disk doet, dan zou ik er niet aan beginnen. Je eindigt dan waarschijnlijk met een herinstallatie en een hoop dataverlies!
Vervolgens plaats je de SSD schijf als eerste schijf en de bestaande als tweede. Daarna zet je alle partities weer terug op de manier zoals je ze wilt hebben.
Nu heb je van sommige partities twee versies. Dat is geen probleem, maar wat wel vervelend is is dat ze dezelfde UUID hebben. Die moet aangepast worden, aangezien die gebruikt worden bij het mounten vanuit fstab. Dat kan met de volgende handleiding:
http://linuxconfig.org/how-to-retrieve-and-change-partitions-universally-unique-identifier-uuid-on-linuxWel even sudo gebruiken voor de commando's.
Als je het slim doet, dan laat je de UUID van je nieuwe partitie intact en verander je de oude. Dan kloppen de verwijzingen in de fstab nog.
Als je dit gedaan hebt dan kun je met supergrub2 je systeem starten. Kies voor detect any OS en selecteer dan de Ubuntu versie van je ssd. Als het systeem opgestart is moet je even met het commando mount controleren dat je de goede hebt, namelijk die van de SSD.
Vervolgens installeer je grub op de nieuwe ssd met grub-install en daarna update-grub.
Nu heb je je systeem zoals je wilt hebben. Als het goed is komt er bij het grub-menu ook een mogelijkheid om te kiezen voor Windows 7.
Nu kan het zijn dat er na al je werk twee opstartmogelijkheden voor windows zijn in het Windows-boot menu. Dit menu kun je aanpassen met EasyBCD. Bij mij staat de BCD, zeg maar het grubmenu van windows, niet op de standaard plaats, maar op een partitie system reserved in de map BOOT.
Succes.