Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij opstarten automatisch terminal commando uit laten voeren.  (gelezen 917 keer)

Offline Hayertjez

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Hallo allen,

Ik heb zelf een Ununtu server staan. Hierop heb ik naast een NAS ( via zentyal) ook een minecraft server op gemaakt. Nu wil graag dat de minecraft server automatisch opstart. Normaal moet je deze opstarten door middel van wat terminal commando`s. Is het mogelijk om een bestandje te maken dat ervoor zorgt dat deze codes direct in de terminal worden ingevoerd.
Of:
Ik weet dat een Mac ( die heb ik namelijk ook ) via de terminal contact kan maken met die server dat zou ook een mogelijkheid zijn en misschien nog beter. Hoe moet ik zoiets aanpakken?

Offline SeySayux

• Lid
    • SeySayux.net
  • Steunpunt: Nee
Re: Bij opstarten automatisch terminal commando uit laten voeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/23, 09:02:34 »
Je kan scripts in /etc/rc.local zetten, deze worden uitgevoerd na het opstarten.

Je kan dan zoiets zetten als:

su <gebruikersnaam> -c 'pushd <map-waar-minecraft-staat>; java -jar minecraft.jar 2>&1 >/dev/null &; popd'

Anders kan je ook een rc-script maken in /etc/init.d, maar daar kan ik je helaas niet mee helpen aangezien Ubuntu het upstart-systeem gebruikt, waar ik niet zo goed mee kan werken (ik geloof dat er in /etc/init.d/ ofwel een README-file staat, ofwel een skeleton-bestand dat als voorbeeld dient om een script te maken)

UPDATE: Om via een andere computer te verbinden met je server kan je SSH gebruiken. De ssh-client komt standaard voorgeïnstalleerd met Mac, dus dat is geen probleem. Om een ssh-server te maken is het voldoende om het pakket openssh-server te installeren op Ubuntu. De standaardconfiguratie van openssh-server werkt direct out-of-the-box; hier moet niets meer aan gewijzigd worden. Om te verbinden, moet je in de terminal van de client het volgende typen:

ssh <gebruiker>@<hostnaam>

Nu zal je wachtwoord gevraagd worden en krijg je een shell.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 09:10:40 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net