Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)  (gelezen 2291 keer)

Offline Letatcest

  • Lid
Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Gepost op: 2011/12/16, 23:15:35 »
Op een computer (die ik remote beheer) krijg ik constant fouten bij updates.

Dit is de belangrijkste melding:

Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/g/gedit/gedit_3.2.3-0ubuntu0.1_i386.deb Hash Sum mismatch
Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/h/hplip/hplip-data_3.11.7-1ubuntu3.1_all.deb Hash Sum mismatch

Verder heb ik heel wat geprobeerd, de - volgens mij - belangrijkste foutmeldingen:

99% [32 Packages bzip2 0 B] [Wachten op kopteksten]                 239 kB/s 0s
bzip2: Data integrity error when decompressing.
Input file = (stdin), output file = (stdout)

It is possible that the compressed file(s) have become corrupted.
You can use the -tvv option to test integrity of such files.

You can use the `bzip2recover' program to attempt to recover
data from undamaged sections of corrupted files.


W:Size of file /var/lib/apt/lists/partial/ubuntuarchive.eweka.nl_ubuntu_dists_oneiric_universe_source_Sources.decomp is not what the server reported 4677333 19341312, W:Size of file /var/lib/apt/lists/partial/ubuntuarchive.eweka.nl_ubuntu_dists_oneiric_universe_binary-i386_Packages.decomp is not what the server reported 4468157 16879616, W:Failed to fetch copy:/var/lib/apt/lists/partial/ubuntuarchive.eweka.nl_ubuntu_dists_oneiric_universe_source_Sources  Hash Sum mismatch
, W:Failed to fetch copy:/var/lib/apt/lists/partial/ubuntuarchive.eweka.nl_ubuntu_dists_oneiric_universe_binary-i386_Packages  Hash Sum mismatch
, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Tevens heb ik dit als oplossing proberen te gebruiken:
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/apt/+question/179397

en ook de /var/lib/apt/lists/ elke keer weggehaald om te zorgen dat er geen problemen meer zouden bestaan (een oplossing die ik op verschillende fora ben tegengekomen)

Ook veel verschillende servers geprobeerd. Hier thuis heb ik geen problemen met de servers, dus het lijkt een lokaal probleem te zijn.

De lists bij mij thuis zijn enorm en ik heb eigenlijk nooit problemen, behalve soms outdated repositories, maar die haal ik dan gewoon weg. Dacht ook hier dat als oplossing te kunnen gebruiken in eerste instantie, maar zoals blijkt, is dat niet de oplossing...

In eerste instantie stond er een 'verboden in te rijden' icoontje rechtsboven in de notification area met wat info,  maar die heb ik niet gekopieerd.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/17, 00:38:59 »
Zijn er verder andere problemen met de internetverbinding? Zijn sommige websites traag of onbereikbaar?

Kijk eens in /etc/apt/sources.list en de /etc/apt/sources.list.d directory naar welke mirrors er allemaal gebruikt worden.
In de foutmelding die je plaatst zie ik nl.archive.ubuntu.com en een mirror bij eweka.
Schakel alles eens om naar de eerste variant, die werkt hier altijd zonder problemen.

Offline Letatcest

  • Lid
Re: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/17, 10:53:20 »
Ik had er misschien bij moeten zetten dat die eweka-server een van velen was (eerst natuurlijk standaard server in Nederland, daarna algemene server, daarna anderen). Bij NL-servers bleef ie steeds een tijdje steken bij een bepaald bestand bij 85%, maar ook weer niet altijd.

Ik beheer (*kuch* geef hulp op afstand via Teamviewer) de compu remote, en heb zelf geen problemen met de verbinding gehad, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat UPC daar toevallig enorm veel hickups had gisteravond... (zelf adsl thuis).

Tevens heb ik een aantal verschillende sources gebruikt. Kan nu even niet bij de remote compu (want die staat uit), maar aangezien ik alle 'vreemde' en third party sources heb uitgeschakeld, zullen alleen de ubuntu universe en multiverse aanstaan.
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/17, 11:16:46 »
Je kan ook naar de beste server/mirror voor de laten zoeken. In mijn geval kwam daar ubuntu.tiscali.nl als beste naar voren.
Maar zoals Johan al zei, het lijkt een probleem te zijn met de verbinding. Daar staat
Citaat
99% [32 Packages bzip2 0 B] [Wachten op kopteksten]                 239 kB/s 0s
Bij UPC beginnen de abonnementen met 25 Mb. De snelheid zou dus ergens bij 2000 kB/s moeten liggen.
Is dat een bedrade of een draadloze verbinding tussen de pc en de router?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Letatcest

  • Lid
Re: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/17, 11:23:05 »
Dat zou ik op zich vreemd vinden, aangezien het gros van de updates er met 1500 kb+ snelheden doorheen vliegt (anders zou ik elke keer een half uur moeten wachten voor ie klaar is) en af en toe blijft de update hangen op steeds dezelfde plaatsen, dus ik ging denken dat er misschien een fout zou zitten in een van de hashes of een van de keys? Maar die heb ik weer opnieuw van de keyserver gehaald.

Maar ik zal vragen of ze er even een kabeltje in kan stoppen (dat wordt nog een hele opgave ;) "wat voor kabeltje?" "waar moet ie in?").
« Laatst bewerkt op: 2011/12/17, 11:27:48 door Letatcest »
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hash-fout bij updates (en meerdere vreemde dingen)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/17, 11:31:19 »
... aangezien het gros van de updates er met 1500 kb+ snelheden doorheen vliegt ...
Dan is de verbinding "algemeen" dus niet de oorzaak omdat de "grote rest" met een "normale" snelheid binnenkomt.

[edit]
Kan het zijn dat de HD/partitie vol is? Wat zie je in de terminal met
df -h
« Laatst bewerkt op: 2011/12/17, 15:15:29 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce