Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klassiek menu in 11.10, hoe?  (gelezen 1095 keer)

Offline John K

  • Lid
Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Gepost op: 2011/12/14, 10:01:12 »
Ik wil van het blokmenu in 11.10 af en terug naar het klassieke menu, hoe? Met eerdere versie's kon ik ook opstarten in recovery mode door Shift in te drukken tijdens opstart, nu lijkt dit ook niet meer te werken. Een andere vraag is; tijdens installeren met internetupdate's loopt 11.10 telkens vast, ook met de minimal iso versie. Alleen downloaden met behulp van Landscape werkt wel, waarom en wat is dat Landscape?

Groeten John

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/14, 10:22:22 »
Ik wil van het blokmenu in 11.10 af en terug naar het klassieke menu, hoe? Met eerdere versie's kon ik ook opstarten in recovery mode door Shift in te drukken tijdens opstart, nu lijkt dit ook niet meer te werken.
In Ubuntu 11.10 bestaat het klassieke menu standaard niet meer. Ik zou je wel aanraden de nieuwe omgeving (Unity) even te proberen, want als je er aan gewend bent werkt het echt sneller en handiger dan de oude omgeving.

Als je toch iets wilt dat lijkt op het oude menu, kan je via het Softwarecentrum gnome-fallback-session installeren, dat is een omgeving die daar meer op lijkt. Om deze omgeving nog meer op Gnome 2 te laten lijken kan je de instructies in dit artikel volgen.

Een andere vraag is; tijdens installeren met internetupdate's loopt 11.10 telkens vast, ook met de minimal iso versie. Alleen downloaden met behulp van Landscape werkt wel, waarom en wat is dat Landscape?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Wat lukt er precies niet? Landscape is een systeem om meerdere Ubuntu-computers tegelijk te beheren, dat lijkt me in jouw geval niet relevant. Ik weet verder niet veel van Landscape.

Offline John K

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/14, 10:43:50 »
Bedankt voor je snelle reactie. Wat betreft het klassieke menu, in het nieuwe menu lijk ik veel opties niet meer terug te vinden, zoals onder system- preferences en administration voor fijnafstelling zoals hibernate etc. Is het een vereenvoudiging om Ubuntu toegangbaarder te maken? Dat wil ik liever niet, ik hoef geen tweede 'vensters' (en dan in het engels ;).)

Wat betreft de 'gewone' en minimal installatie, op een gegeven moment loopt de installatie vast en krijg ik een error en bij minimal loopt de software download vast en moet ik dus resetten. Alleen bij Landscape haalt de installatie braaf alle paketten op, maar moet ik wel gebruikersnaam, wachtwoord etc ingeven voor een downloadserver of zo. (ik weet niet waar dit wachtwoord etc terrechtkomt, dus daar houd ik niet zo van, liever geen Landscapeinstallatie dus).

John

Offline Dave

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/14, 10:54:27 »
die kleine aanvulling op Gnome installeren zoals hier boven staat en bij het opnieuw inloggen kiezen voor klassiek.
systeeminstellingen vind je rechtsboven, waar je ook kunt afmelden.

Offline John K

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/14, 10:55:43 »
maar waar vind ik 'voorkeuren' dan?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/14, 10:58:22 »
Bedankt voor je snelle reactie. Wat betreft het klassieke menu, in het nieuwe menu lijk ik veel opties niet meer terug te vinden, zoals onder system- preferences en administration voor fijnafstelling zoals hibernate etc. Is het een vereenvoudiging om Ubuntu toegangbaarder te maken? Dat wil ik liever niet, ik hoef geen tweede 'vensters' (en dan in het engels ;).)
Veel configuratie-instellingen zijn nog niet gemakkelijk toegankelijk in Ubuntu 11.10. Met behulp van extra programma's, zoals CompizConfig Setings Manager, is er al wel meer mogelijk, op eigen risico. Bij de overstap naar een nieuwe omgeving heeft men ervoor gekozen eerst de standaard goed te krijgen. In volgende Ubuntuversies zal het configureren weer makkelijker worden.

Wat betreft de 'gewone' en minimal installatie, op een gegeven moment loopt de installatie vast en krijg ik een error en bij minimal loopt de software download vast en moet ik dus resetten. Alleen bij Landscape haalt de installatie braaf alle paketten op, maar moet ik wel gebruikersnaam, wachtwoord etc ingeven voor een downloadserver of zo. (ik weet niet waar dit wachtwoord etc terrechtkomt, dus daar houd ik niet zo van, liever geen Landscapeinstallatie dus).

Ik begrijp geloof ik nog steeds niet helemaal wat je bedoelt. Ik dacht uit je eerste post te begrijpen dat het installeren van Ubuntu 11.10 al gelukt was. Is dit nog niet gelukt?

Offline John K

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/14, 11:12:51 »
Was wel gelukt, maar alleen met Landscape softwaredownload. Ik wilde dus weten waarom de 2 andere installatiemethoden vastlopen en wat landscape precies inhoud, waarom ik gebruikersnaam en wachtwoord moet opgeven en waar dat dan terrechtkomt.

Offline John K

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/14, 12:46:36 »
Niemand een idee waarom Landscape wel en waarom wachtwoord etc en waar dat terrechtkomt?

Offline Dave

  • Lid
Re: Klassiek menu in 11.10, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/14, 15:15:43 »
maar waar vind ik 'voorkeuren' dan?


landscape ken ik niet.
de bedoelde voorkeuren kun je instellen bij het inlogvenster (afmelden en dan weer aanmelden)
waar je op moet klikken voor het keuze menu verschilt wat per distro maar zoveel mogelijkheden zijn er niet.