Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless standaard uitschakelen  (gelezen 862 keer)

Wireless standaard uitschakelen
« Gepost op: 2011/12/14, 08:51:38 »
Als ik in Ubuntu (10.04) op de NetworkManager Applet klik dan staan daar ook draadloze netwerken bij waar ik verbinding mee kan maken. Zelf heb ik echter geen draadloos netwerk en ben gewoon met de kabel verbonden. De PC heeft een interne draadloze netwerkkaart. Bij rechtsklikken op de netwerkmanager kan ik wel wireless uitschakelen maar bij de volgende opstart staat het weer aangevinkt. Hoe kan ik zorgen dat het uitgevinkt blijft?

Offline joop905

  • Lid
Re: Wireless standaard uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/14, 16:56:06 »
Rechtermuis(knop) op het netwerk icoontje ----> Draadloos netwerk aanzetten (uit)


GrJ

Re: Wireless standaard uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/14, 17:01:59 »
Rechtermuis(knop) op het netwerk icoontje ----> Draadloos netwerk aanzetten (uit)


GrJ
Dat werkt dus niet permanent voor hem ;)

rfkill list
Zoek het nummer dat bij je WiFi-kaart hoort.
rfkill block nummer
Waar je "nummer" vervangt door het zojuist verkregen nummer. Kijk of draadloos nu uit staat. Zo ja, voeg het zojuist uitgevoerde commando nu toe aan het bestand /etc/rc.local boven de regel "exit 0", of aan Systeem -> Voorkeuren -> Opstart-toepassingen.

Ik vrees dat je last hebt van een bug, volgens mij werkt het vinkje in NetworkManager namelijk wél permanent in nieuwere Ubuntu-versies.

Re: Wireless standaard uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/14, 17:30:16 »
@Cumulus007

Bedankt! "rfkill block" heeft hetzelfde effect als het vinkje weghalen maar ik zou het inderdaad in de opstartlijst kunnen zetten en het op die manier semi-permanent maken. Het is verder ook niet echt een drama, maar zal wel even gaan zoeken op launchpad.