Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] HP Photosmart 6510  (gelezen 7047 keer)

Offline HarryT

• Lid
  • Steunpunt: Nee
[OPGELOST] HP Photosmart 6510
« Gepost op: 2011/12/13, 13:15:51 »
Hoi

Ik probeer de HP Photosmart 6510 all-in-one (met wifi) te installeren op mijn machines met Ubuntu 11.10 en heb wat rare problemen.

Op een desktop kom ik een heel eind met installeren van de printer maar vervolgens krijg ik de vraag om een username/wachtwoord in te typen. De username /wachtwoord combinatie van mijn Ubuntu installatie accepteerd hij niet en de printer heeft uiteraard geen username/wachtwoord. Vreemd genoeg doet hij dat op mijn netbook niet en daar werkt het printen. Snapt iemand dit?

Verder heeft de all-in-one een scanner aan boord en kan hij over het netwerk heen inscannen. Maar, waar zit in de unity interface ergens de mogelijkheid om een scanner te installeren???

Heeft iemand ervaring met het installeren van deze all-in-one?

Met vriendelijke groet
HT
« Laatst bewerkt op: 2011/12/15, 19:10:39 door HarryT »

Offline HarryT

• Lid
Re: HP Photosmart 6510
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/13, 21:46:49 »
Ik neem aan dat je HPLIP hebt geïnstalleerd

Yep

Citaat
en deze zou gelijk de all-in-one moeten zien.

Vind ik ook maar helaas....
Citaat
Verder kan je met de standaard "scannen"  wanneer de printer is gevonden en geïnstalleerd, gewoon scannen zonder dat je daar iets voor hoeft te installeren.

Die geeft de melding ¨Geen scanners gevonden¨. Maar mogelijk heb je over het hoofd gezien dat dit een all-in-one/scanner is die via wifi is aangesloten en dus niet rechtstreeks aan de computer hangt. Hij zal dus op de een of andere manier moeten weten waar hij moet kijken. De printer geinstalleerd hebben is daarvoor niet voldoende blijkbaar.

HT

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/13, 21:51:09 »
Heb je ook hplip-gui geïnstalleerd ?
Deze werk n.l. met de muis ...........
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger uit 0166
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarryT

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/13, 22:10:20 »

Ik heb nog even verder gezocht. Als ik op mijn netbook de all-in-one via een usb kabel aansluit ziet hij hem wel. maar vind geen driver voor de 6510. Ik gebruik dan de driver voor een all-in-one uit de 3300 serie. Maar helaas. Printen ok, maar geen scanner.

Op de desktop is het veel erger. Daar meld hij
Searching on USB bus...
error: No devices found on bus: usb

Hierbij krijg ik de printer zelfs niet geinstalleerd als ik de usb kabel gebruik.

Heel vreemd.

Offline HarryT

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/13, 22:17:09 »
Heb je ook hplip-gui geïnstalleerd ?
Deze werk n.l. met de muis ...........

Op de netbook wel en nu op de desktop ook. Ik zie geen verschil helaas. Op de desktop blijft het dat er geen devices gevonden zijn. Op de desktop is het een oude installatie die nog al wat keren geupdate is. Kan het zijn dat ik ooit een firewall aangezet heb die dit blokkeert? En hoe vind ik die?

Offline HarryT

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/15, 11:26:18 »
Even wat uitleg erbij.

Ik werk met verschillende machines en verschillende installaties.  Vanuit openSUSE 12.1, op dezelfde hardware, werkt alles. Dus hardwarematig en met de installatie van de printer zelf is er geen probleem.

Heeft je printer wel een IP adres?

Ja

Citaat
Omdat hij ook wifi heeft?

Hij heeft ALLEEN wifi

Citaat
En wat is het adres van de printer?

192.168.178.23

Citaat
Als je die weet, dan ga je naar HPLIP, dan naar de setup. (dus device en dan setup)

Dat snap ik even niet. Ik kan wel HP-SETUP starten en dan de onderstaande zaken doen, maar hoe moet ik naar HPLIP gaan en welke setup?

Citaat
En vandaar uit kan je dus de 3de optie kiezen (de wireless)
en dan volg je alle stappen.
Citaat

Helaas op de netbook krijg ik daarmee wel de printer geinstalleerd, maar op de desktop vind hij dan niets. Zelfs niet als ik heb IP adres opgeef.

Citaat
Staat je printer wel in CUPS?

Wat bedoel je? Zolang hij de printer niet kent zal die er niet in staan. Hoe kan ik dat checken?

Citaat
ps. scannen kan pas, als de printer goed is aangesloten. Anders werkt dat niet. Ik had dat hier ook, hij printte wel, maar toen ik wilde scannen, toen zag hij geen scanner. Wat ik dus vergeten om de printer via HPLIP te installeren. Daarna werkte het als een tierelier.

Dat heb ik dus ook. Printen geen probleem, maar scannen ho maar. Als ik via HP-SETUP de boel probeer te installeren vind hij niets. Krijg ik de medeldeling "error: No devices found on bus: net".  Zoals gezegd vanuit openSUSE werkt het. Dus het moet ergens in Ubuntu zitten.

Nog hints, of een meer gedetaileerde uitleg? Ik heb het gevoel dat ik ergens een kleinigheid fout doe.

{HT}

Offline HarryT

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/15, 12:13:03 »
CUPS: in browser ingeven

http://localhost:631/

dan krijg je dat je je naam en wachtwoord in moet vullen, dat is hetzelfde als je pc. Kijk dan in tabblad printers of je printer erbij staat.
Zo niet, configureer hem hier.

Daar staat hij in. Maar verder helpt het nog niet.

Offline HarryT

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/15, 13:47:13 »
En het andere wat ik schreef, dat al gedaan?

Gedeeltelijk, maaaaaaaaar ik heb het probleem gevonden!

Ik had de HPLIP uit de Ubuntu repository geinstalleerd en dat is versie 3.11.7. Helaas wordt de 6510 pas ondersteund door versie 3.11.10. Nadat ik deze geinstalleerd had liep alles.
Vind het niet zo netjes van die software dat die zegt dat er hij niets vind in plaats van dat hij iets vind wat hij niet kent of niet ondersteunt. Ik zal eens kijken of ik de bouwers daarvan hiervan op de hoogte kan stellen.

In elk geval hartelijk bedankt voor het meedenken.

{HT}