Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk E-mail programma  (gelezen 14250 keer)

Welk E-mail programma
« Gepost op: 2011/12/07, 10:36:09 »
In navolging op mijn topic over welke webbrowser ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar welk emailprogramma het interessants is. Zelf gebruik ik Thunderbird, maar wellicht dat er een ander programma is dat toch beter is dan deze. Ook hier geld natuurlijk, net als bij de webbrowsers, zoveel mensen zoveel wensen. Toch ben ik benieuwd naar jullie ervaring en of het er toe gaat lijden dat ik een ander programma ga gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/07, 10:46:39 »
Beste: Gmail. Gewoon via de webbrowser dus.
Op één na beste: Thunderbird.

Mijn mening.  :)

Offline Nardon

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/07, 10:51:15 »
Ik gebruik altijd standaard Thunderbird. Vele gebruiken ook Evolution mail die vergelijkbare mogelijkheden heeft als Outlook.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/07, 10:56:42 »
Ik vind Thunderbird ook erg handig. Het is overzichtelijk, heeft veel functies en is makkelijk uit te breiden met nog veel meer functies. Ik vind het erg fijn dat al mijn mails automatisch lokaal zijn opgeslagen, als internet even niet werkt en ik iets in een oude mail moet opzoeken kan dat altijd. Daarnaast is, volgens mij, de enige webmail-dienst die zich qua functionaliteit kan meten met programma's als Thunderbird het door Pjotr al genoemde Gmail, maar ik wil zo min mogelijk gebruik maken van software en diensten van Google.

Offline Tom

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/07, 11:08:17 »
Gebruik alleen Gmail van Google samen met de FireFox  add-on Webmail notifier werk alles excellent.
Gmail heeft een uitstekende virus scanner en spam filter.
En mijn pop3 komt ook binnen via mijn Gmail.
En Google zal echt niet uw liefdes brieven lezen hoor. :D :D
« Laatst bewerkt op: 2011/12/07, 11:44:42 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/07, 11:21:08 »
Ook hier gewoon een Gmail die ik bijna elke dag gebruik.

Daarnaast een hotmail maar ik begin te merken dat die service zwaar onder vuur ligt van kwaadaardigheid (is toch al 2 keer 'gekraakt' ).

Thunderbird ook als 2e keuze; ik kan er moeilijk aan wennen en voor professionele doeleinden gebruik ik liever Evolution in combi met telenet-mail.

In principe is het allemaal uitproberen wat er is van aanbod; zie wat je het beste past als service voor mails.

Met Hotmail gebruik ik b.v. Opera die én browser én mailclient combineert, en dat is voor mij verrekte handig. Gewoon instellen en je hebt een notifier an mails, en een steengoede browser tegelijkertijd; wat wil je nog meer ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/07, 11:37:47 »
Je kunt ook prima Gmail binnen Thunderbird draaien, zelfs tegelijkertijd op dezelfde machine met Gmail in je browser geopend. Het werkt dan via IMAP, dus de berichten blijven op de server staan.

Waarom zou je Gmail binnen Thunderbird willen: je hebt een offline-backup, dus je kunt altijd bij je mail, ook als je geen internet hebt. Daarnaast vinden sommigen het prettiger met een mailclient te werken ipv met een webinterface.

Zelf gebruik ik al jaren geen POP3-mail meer via een mailclient als Thunderbird. Het POP3-account wat ik nog heb laat ik via Gmail automatisch leegtrekken. Dus als iemand me een mailtje verstuurt naar dat oude POP3-account, komt het netjes binnen m'n Gmail binnenrollen; daarbij kan ik ook zien dat het via POP3 is binnengekomen en kan ik ev actie ondernemen, bv melden dat het een oud adres is of zo.

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/07, 11:46:13 »
Gmail, en voor niet-in-browser: Thunderbird
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/07, 11:48:21 »
Gmail is goed en gebruik ik ook, maar Windows Live hotmail is voor mij de beste, Skydrive in Windows Live is subliem.
Tja, toch nog een beetje windows in Ubuntu  XD

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/07, 11:51:13 »
Even offtopic: @RikRik : dat vind ik ook van live-mail van Microsoft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/07, 12:28:15 »
Vele gebruiken ook Evolution mail die vergelijkbare mogelijkheden heeft als Outlook.
Precies. Ik heb graag een popup (notificatie) direct na opstarten vanuit m'n agenda. Evo dus.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Dave

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/07, 12:46:29 »
Gebruik hier zowel Thunderbird als Evolution met Gmail en hotmail accounts.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/07, 13:48:20 »
Ik gebruik Thunderbird op een stuk of 6 machines zowel thuis als op het werk met mail uit Exchange (Microsoft), Hotmail (ook al Microsoft), Gmail. Hotmail is wel een grote spam en virussenverspreider. Dus in mijn Windowsomgevingen zijn die postbussen gesloten.  =D

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/07, 14:02:49 »
Eigen mailvoorziening + Evolution.
Automatische backup buiten de poort, (van alle ingaande en uitgaande post), naar een hotmail-account.
Backup binnen de poort, de ingebouwde voorziening van Evolution.
Xubuntu 15.04

Offline softbart

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/07, 15:12:56 »
Hier ook Icedove/Thunderbird op verschillende machines. De data staat op een kleine (nas)server-tje. Hierdoor altijd de zelfde data voor alle machines (sshfs).
Ook zomers op de camping. Ik ben wel aan het kijken of dit via een mail-server kan. Ik kan op het moment nog niet beoordelen of dit toegevoegde waarde heeft.
Ik heb alleen een ziggo account met 5 mail adressen en een hcc-mail. (Een stoffelijk overschot van de inbelperiode :) :) ).

groet,

Theo

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/07, 16:14:25 »
Citaat van: Wout55 link=topic=71305.msg786376#msg786376 date=Hotmail is wel een grote spam en virussenverspreider. Dus in mijn Windowsomgevingen zijn die postbussen gesloten.  =D
[/quote

Ik heb vanaf 1998 een hotmail -account en nooit een virus in m'n postvak gezien en spamberichten heel sporadisch, niet echt een probleem. Er zijn mensen die hun e-mail adres op het net te grabbel gooien en die overspoeld worden met spamberichten, maar of dit een specifiek hotmail probleem is,geloof ik niet. Zo ken ik iemand die minstens 45 spamberichten per dag in zijn postvak ontvangt, b.t.w. niet met hotmail.









Offline Wout55

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/07, 17:17:23 »
RikRik Het hangt er maar vanaf wie je contacten zijn. Toen ik nog veel studenten onder mijn contacten had was ik gezegend met elk nieuw virus.  :evil: Nu krijg ik ze niet meer maar de mensen met hotmail of windows live grossieren er in. Kijk eens wat een leuk ding ik gevonden heb. Gelukkig werken ze niet onder Linux.  =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/07, 17:24:14 »
RikRik Het hangt er maar vanaf wie je contacten zijn. Toen ik nog veel studenten onder mijn contacten had was ik gezegend met elk nieuw virus.  :evil: Nu krijg ik ze niet meer maar de mensen met hotmail of windows live grossieren er in. Kijk eens wat een leuk ding ik gevonden heb. Gelukkig werken ze niet onder Linux.  =D
Hahaha, de meeste studenten gebruiken ook msn/ hotmail. Gelukkig heb ik niet van die grapjassen als contactpersoon.  :D Bedankt voor je genuanceerde reactie Wout

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/07, 18:04:12 »
Hallo, ben net 'herovergestapt' van Evolution naar Thunderbird en dat bevalt me meer dan goed. Een ernstig probleem dat ik had met eerstgenoemde was dat herinneringen voor afspraken niet meer op het juiste moment gegeven werden, maar bv. anderhalf uur te laat! Dit gebeurde nadat ik Ubuntu 11.10/64 had geïnstalleerd, op 10.10 en eerder ging dat altijd zoals het hoorde. Misschien dat het om een klein bugje ging dat inmiddels weer is verholpen.

Ik heb Evolution een jaar of vijf gebruikt schat ik (en daarvoor Thunderbird overigens). Was niet blij toen ik las dat Thunderbird het standaard mailprogramma van 11.10 was geworden. Juist die agenda- en alarmfunctie waren en zijn voor mij erg belangrijk. Tot ik ontdekte dat er een Lightning plugin/add-on voor TB bestaat, die deze functionaliteit toevoegt. Deze combinatie blijkt een sterke oplossing, beter zelfs dan Evo.

Enkele voordelen van TB:
- Het is tab-gebaseerd. Daardoor zijn meerdere mails in verschillende tabs te openen. Erg handig als je een samenvatting moet maken van een discussie die je met twee mensen had en die je naar een derde wilt sturen.
- Add-ons: functionaliteit is uitbreidbaar. Zo kun je een binnenkomende mail bv. direct naar een 'taak' converteren, waarna deze in je toedoe-lijstje komt te staan.
- Meer controle over welke mail-mappen je in welk formaat (html, txt..) naar elders wilt kopiëren.
- Uiterlijk aanpasbaar voor wie dat belangrijk vindt.
- Alarmfunctie werkt :-)
- En voor de scherpslijpers onder ons: TB komt uit de Mozilla-stal en is dus opensource, Evolution is van Novell en dat bedrijf onderhoudt nauwe banden met Microsoft. Zo heeft de laatste een smak geld aan de eerste betaald om een stel  eigendomsrechten op Unix te bemachtigen.

Daarnaast had ik al langer de indruk dat Evo niet echt wordt verbeterd. Een oude kwaal (memo's die na enkele dagen niet meer zichtbaar zijn) zit er bv. al jaren in.

Nog wat: ik heb al mijn mail, afspraken, verjaardagen, etc. vanuit Evolution naar TB kunnen overzetten. Alleen het (korte) lijstje met taken lukte me niet, heb ik handmatig gedaan.

Kortom: voor mij dus Thunderbird!

Edit. O ja, en TB start beduidend sneller dan Evo.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/07, 18:21:30 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/07, 18:24:09 »
Over het algemeen: +1. Ik heb ook lang evolution gebruikt, en en nu over op Thunderbird, dat ondertussen standaard is geworden. Ook Lightning, de kalender extensiem bevalt mij goed.
- En voor de scherpslijpers onder ons: TB komt uit de Mozilla-stal en is dus opensource, Evolution is van Novell en dat bedrijf onderhoudt nauwe banden met Microsoft. Zo heeft de laatste een smak geld aan de eerste betaald om een stel  eigendomsrechten op Unix te bemachtigen.
Desalnietemin is ook evolution software onder de GPL licentie, en derhalve perfect Vrije Software.

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/09, 13:57:56 »
Ik was vergeten erbij te vermelden dat ik 2 email accounts heb: 1 bij mijn internetprovider KPN en 1 bij Yahoo. En als ik alle reacties zo eens lees is het voor mij het interessantst om gewoon Thunderbird te blijven gebruiken.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/09, 16:40:09 »
Opvallend dat Kmail hier nog niet genoemd it  ???

Bevalt al jaren prima...al moet ik nog even kijken of de nieuwe versie ook bevalt (het zint me niets dat ze de storage hebben veranderd)
Kmail is niet perse beter als Thunderbird....maar ik vind het zelf prettiger werken.

Ook Kmail. Bevalt prima......

Offline Dave

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/09, 17:00:14 »
prima voor wat het moet doen(Kmail) maar wie meer gebruikt is het geen vergelijk met Thunderbird en Evolution.
Alleen al de agenda's.


Evolution lijkt wat ingedummeld, trage opstart en om accounts te wijzigen moet je de hele sessie herstarten wil het werken.
Zal vast wel een update voor komen maar op dit moment blijft het ver achter.

Zo was bij Thunderbird bij de laatste update Lightning nog niet aangepast.
Kon enkel nog de cache uitlezen.

Het belangrijke komt bij mij in Thunderbird bezig en het andere, nieuwsbrieven, forumberichten endergelijk in Evolution.
Gewoon om dat programma er bij te houden mocht Thunderbird weer kuren krijgen.

Re: Welk E-mail programma
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/15, 14:33:39 »
Ook Kmail. Bevalt prima......

Ik heb zojuist via het softwarecentrum KMail 1.13.5 gedownload, echter dit is een Engelstalige versie. Zijn er ook languagepacks voor dit programma? Ik zou het toch graag in het nederlands willen uitproberen.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk E-mail programma
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/15, 16:46:15 »
Ook Kmail. Bevalt prima......

Ik heb zojuist via het softwarecentrum KMail 1.13.5 gedownload, echter dit is een Engelstalige versie. Zijn er ook languagepacks voor dit programma? Ik zou het toch graag in het nederlands willen uitproberen.

Ja, de KDE-taalpakketten.