@leoquant
Zolang ik het niet met mijn ogen dicht en een kopje koffie in de linkerhand en een koekje in de rechthand uit mijn mouw schud, blijf ik mezelf noob vinden.
Zeker geen expert

Ja, ik lees overal dat windows op ntfs zou moeten staan. Het gekke is dat mijn windows zichzelf op 2 fat32 heeft geinstalleerd (eentje voor backup neem ik aan?) zonder dat ik daarvoor iets heb moeten veranderen.
Dat je Windows op dit moment op FAT32 staat komt vooral omdat je tijdens de installatie van Windows geen vinkje hebt gezet bij NTFS.
Beetje onverstandig want NTFS is zoveel veiliger dan FAT32, echter nu je overstapt naar Ubuntu een gelukkige meevaller.
Je kan nu wel schrijven naar die FAT32 partitie, en in NTFS zou je wat kunstgrepen in Ubuntu moeten doen om dit ook te kunnen.
FAT32 naar NTFS wijzigen kan wel zonder data verlies, echter andersom niet, mocht deze vraag in je opkomen.
########
Nu het partitie verhaal.
Sja, ikzelf heb al eens liggen vechten in Ubuntu omdat hij nogwel eens wil tegensputteren om zomaar ff alles op 3 partities te zetten, het waarom ontgaat me en ik ben er nog niet achter wat de oorzaak hiervan is.
Omdat ik dit al meerdere malen heb meegemaakt kies ik tegenwoordig voor een andere oplossing.
Iets meer werk, maar het werkt wel altijd feilloos.
Je hebt inmiddels 3 partitie's aangemaakt met Gparted, dus dit hoofdstuk kunnen we overslaan, op 1 puntje na.
hda3 is extended met daarin de volgende logische partities:
hda5 linux-swap
hda7 ext3, bedoeld voor Ubuntu zelf (10 Gb)
hda8 ext3, bedoeld voor documenten onder Ubuntu
We gaan nog 1 keer met Gparted die HD te lijf om problemen te voorkomen

Stop die cd erin en formateer ff die hda7 en hda8, enkel formateren zodat we er zeker van zijn dat die leeg en schoon zijn.
Nu de normale installatie procedure volgen op 1 uitzondering na.
Je installeerd Ubuntu op hda7 en uiteraard kies je als swap hda5.
Je doet nix met die hda 8 ( en ik hoop dat Ubuntu er ook nix mee doet)
Ik moest laatst zelfs die hda8 met Gparted ff FAT32 maken omdat Ubuntu die partitie aldoor meenam, eigenwijs zoals hij af en toe is.
Goed Ubuntu staat er nu op en als het goed is dan zou die hda8 helemaal leeg moeten zijn.
check dit efkes.
Als dit het geval is dan gaan we nu een aparte /home maken.
LET OP: zet niet tijdens dit klusje je pc uit, of reboot hem anders heb je een probleem.
######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -s
passwd root
geef hier je root pasword op.
sudo -s
en nu je root pw ingeven.
##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.
Je moet zelf even kijken met de opdracht :sudo fdisk -l
Hoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn
Aan de slag:Geef je root pasword.
sudo -s
1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp
2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmp
Hiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################
Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:
We gaan eerst naar de /home map toe.
4.
cd /home
We kopieeren alles naar de tmp map.
5.
find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/
Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.
Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.
Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.
6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cd
mv /home /home.old
############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:
Maak een nieuwe /home directory.
7.
mkdir /home
unmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmp
mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /home
Om deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.
Eerst openen met :
8.
gksudo gedit /etc/fstab
9. Nu de volgende regel toevoegen.
/dev/hdaX /home ext3 defaults 0 2
NOGMAALS overal waar je
hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn: hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.
10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:
/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)
hdbX is hier een voorbeeldAls dat zo is, is de operatie geslaagd.
Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.
sudo rm -r /home.old
##########################################
Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.
SCCS