Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten  (gelezen 1478 keer)

Offline jolo

  • Lid
Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Gepost op: 2011/11/14, 20:53:45 »
Ofschoon LibreOffice 3.4.3 een goede vervanger voor OpenOffice.org is, heb ik een probleem geconstateerd. Het valt me op als ik een groot .odt document open, deze niet het gebruikelijke driehoekjes/pijltjes krijgen bij LibreOffice Writer, in de Unity balk. Als ik dan op een andere applicatie in de Unity balk klik, en later weer klikt op het LibreOffice Writer icoon in de Unity balk, dan start deze een nieuw document, en lijkt het grote document verdwenen. Het is dan niet meer terug te vinden via de toetsen combinatie Alt Tab. En ook niet op andere bureaubladen.

Als ik het zelfde grote document opnieuw start, zijn de wijzigingen nog steeds in het document aanwezig. Deze wijzigingen zijn dan nog in het werkgeheugen. Dus niet opgeslagen op de harde schijf. Het is raadselachtig waar dat document is, op het moment dat ik 'm niet meer zie. Ik weet niet exact vanaf welke grootte LibreOffice dit probleem heeft. Maar met een document van 18,9 KB lijkt het nog goed te werken. Echter niet meer met een document van 19.7 KB of groter. (Ongeveer 65 pagina's) Ik heb ditzelfde probleem ook op mijn laptop. (Maar echter niet op één van mijn test PC. Waarin ik in Ubuntu 11.10 LibreOffice had verwijderd, en OpenOffice.org had geïnstalleerd.)

Wat ik wilde vragen of andere LibreOffice gebruikers ook zoiets is opgevallen, met grote documenten?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/14, 21:49:33 »
Niet gemerkt, maar probeer dit eens:

- schakel over naar Unity 2D:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld

- schakel Java uit in Libre Office:
http://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Libre-Office-versnellen
(punt 5)

Helpt dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/15, 10:01:30 »
Het is al nooit helemaal goed geweest tussen LibreOffice en Unity. Dat dit probleem hier nog nooit gerapporteerd werd, doet mij bijna vermoeden dat het gebruik van LibreOffice door de forumgebruikers vooral beperkt is tot de spreekwoordelijke "Letter to grandma.odt"  =D

Van zodra je een groter document opent, verschijnt dat document niet meer in de juiste launcher van LibreOffice. Bij mij komt het terecht in een afzonderlijk icoon, dat eruit ziet als een wit blad. Onder Ubuntu 11.10 is het soms nog wat erger geworden: soms "verliest" Unity het LibreOffice venster (dat is zoals jij het nu beschrijft). Je document is er nog steeds, alleen zie je het helemaal niet meer in de "taakbalk" Unity launcher.

Als je andere vensters minimaliseert, kom je op een bepaald ogenblik je document wel weer tegen. Als je, zoals ik, de Unity Alt+tab switcher vervangt door de vroegere Alt+tab taakwisselaar, dan kan je hem ook eenvoudig via Alt+tab terughalen.

Niet alleen het "global menu" maar ook de interactie met de Unity taakbalk blijft voor LibreOffice een probleem.

Het probleem is gerapporteerd hier: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/741995

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/15, 20:35:02 »
- schakel over naar Unity 2D:
Mijn eerste indruk is, dat het probleem daarmee deels wordt opgelost. Het lijkt erop dat de grote documenten nu wel bereikbaar blijven via de toetsen combinatie Alt Tab. Echter verschijnen er nog niet direct de driehoekjes/pijltjes bij het LibreOffice Writer icoon, in de Unity de balk, bij het openen van een groot document.
- schakel Java uit in Libre Office:
Die optie stond weliswaar gevinkt. Echter had ik op mijn hoofd PC nog geen JRE geïnstalleerd in Ubuntu 11.10. Dat zal dan wel de reden zijn, dat ik verder geen verschil merk, bij het uitvinken van die optie.

@vanadium, Ik denk ook dat het om een bug gaat. Omdat ik Gnome-Shell al had geïnstalleerd, kan ik ook nog inloggen in Gnome Cassic. Dan zijn er zo te zien geen problemen met grote documenten in LibreOffice. Ofschoon dat mij ook de indruk geeft dat de bug unity gerelateerd is, ben ik er nog niet 100% zeker van of het daadwerkelijk gaat, om de door jouw aangehaalde bugmelding. Wel zag ik dat je daar een reactie hebt geplaatst. Uiteraard hoop ik ook dat LibreOffice beter gaat functioneren in Ubuntu 12.04 LTS. Of eventueel bij de eerste puntuitgave.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/15, 21:04:12 »
De Canonical mensen zeggen ook al dat het een LibreOffice bug is. Ze hebben het inderdaad niet altijd zo mooi met libreOffice, dat complexe programma met zijn heel specifieke architectuur. Anderszijds heb ik nog geen launcher gezien die niet meer mee kan als het eventjes duurt voor een document effectief geladen is.

Voor alle duidelijkheid: jij ziet dus *geen* "geest"icoon, een ander icoon dan dat van LibreOffice zelf?

Dat de documenten bij Unity 2D "bereikbaar" blijven met Alt+tab, verwondert mij niet. Unity 2D gebruikt namelijk de taakwisselaar van Metacity. Sedert Ubuntu 11.10 gebruikt Unity 3D zijn eigen Alt+tab takenwisselaar (die ik heb uitgeschakeld wegens 1) verschrikkelijk traag en 2) verschrikkelijk onhandig bij het werken aan twee documenten van dezelfde applicatie (vb. 2 Writer documenten): je kan namelijk niet vlot en continu tussen die twee switchen). Deze laatste zal in het zelfde bedje ziek zijn als de de launchbar.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/16, 20:45:43 »
Voor alle duidelijkheid: jij ziet dus *geen* "geest"icoon, een ander icoon dan dat van LibreOffice zelf?
Ik heb daar nog eens extra opgelet. Er is me echter geen extra LibreOffice icoon opgevallen. Dat is dan ook de reden, dat ik er niet zeker van ben dat ik dezelfde bug ervaar.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/17, 16:07:06 »
Ik heb voor jullie even een test gedaan op mijn Debian laptop.Hierop draait Libreoffice 3.4.3 die ik via de backports heb binnengehaald. Een document van 268 blz. draait moeiteloos en snel. Een document van 45 blz.  met afbeeldingen geeft ook geen problemen. Misschien kunnen jullie wat met deze informatie doen?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/17, 18:36:07 »
Hier een andere gebruiker die hetzelfde probleem rapporteert: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/libre-office-70812/new/#new

Zoals ik de bug ervaar, is het nog werkbaarder: ik heb nog altijd dat "geesticoon" dat in Unity verschijnt. Jullie beiden rapporteren echter dat een LibreOffice venster helemaal niet in de zijbalk verschijnt.

Bij mij gebeurt het sporadisch dat een LibreOfficevenster helemaal verdwijnt van de Unity launcher (en dan ook de venstercontroleknoppen in de bovenste balk). Ik zoek echter een manier om dat systematisch te kunnen reproduceren, voor de bugmelding.

Offline bwman

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/17, 19:09:32 »
ik heb dit geprobeerd, uw probleem lijkt op het mijne en dit was voor mij de voorlopige oplossing,
ik heb bij opties in libre office tab -> geheugen -> snelstarter toevoegen aan systeembalk aangevinkt
en dan in de tab laden/opslaan -> algemeen -> grootte optimaliseren voor ODF uit gevinkt
dit heeft mij geholpen hopelijk is dit ook voor u een oplossing tot deze bug opgelost is.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/17, 21:09:46 »
@bwman, het lijkt erop dat je workaround bij mij ook werkt. Bedankt voor deze tip. Waar had je deze info trouwens vandaan gehaald?

//Edit Alleen veroorzaakt die Libre Office snelstarter optie, zoals Pjotr op zijn website al beschrijft, afsluit- en afmeldproblemen. Dus heb ik dat vinkje weer weggehaald.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 06:21:02 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bwman

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 LibreOffice 3.4.3 probleem bij grote documenten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/18, 17:19:11 »
DAn ga ik dat vinkje ook weer weghalen het is gewoon met proberen en nog eens proberen dat ik er achter ben gekomen . hopelijk werkt het zonder dat vinkje ook  thx voor de feedback
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast