Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows blokkeerd hele HDD  (gelezen 2314 keer)

Windows blokkeerd hele HDD
« Gepost op: 2011/10/31, 20:04:00 »
Ik zit met een probleem.
Ik gebruik nu Ubuntu 11.10, met 2 HDD's, één 40GB HDD [NTFS] (Waar Windows Vista op staat) en een 1TB HDD [NTFS] (2 Partities, 1 Ubuntu, andere gewoon bestanden van Windows).
Het probleem is, ik dat beide HDD met Windows geconfigureerd zijn, waardoor ik dus in Ubuntu alleen 'lees' toegang heb.
Ik kan dus niet tussen de 40GB en de 1TB HDD bestanden kopieeren of plakken.
Ik kan ze alleen náár m'n ubuntu partitie kopieeren, maar al niet meer 'knippen'.
Ook kan ik niks op de schijven zetten (teminste niet met 'bestandsbeheer').
Ook met de commend sudo cp werkt het niet, omdat de schijven allebei als 'alleen lezen' staan ingesteld.
Is er een manier om die twee schijven, zonder Windows Vista te beschadigen, geheel toegankelijk te maken?
Dat ik dus kan plakken en knippen wat ik maar wil? Ook in bijvoorbeeld de Windows Program Files (en AppData, Documents and Settings, enz.) folder?
Het begint nu echt vervelend te worden, elke keer weer Windows opstarten om een paar files over te zetten naar de andere HDD...
Danke wel :)
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/31, 20:36:38 »
Als je alleen leesstoegang hebt, ook als root, zul je vermoed ik iets als ntfs-3g moeten installeren om schrijven mogelijk te maken. Als de drive via fstab gemount wordt, moet je misschien de mount regels ook aanpassen zodat ze ntfs-3g gebruiken, maar dit zou ook automatisch via een symlink kunnen gaan. Je kunt ook even naar ntfs-config kijken.

Eventueel moet je ook de map waarin je mount de juiste rechten geven (of eigenaar) geven.

Een beetje chaotische post, maar misschien helpt het ;-) Ik zit nu niet op een ubuntu systeem dus ik kan helaas niet even nakijken, hoe het in ubuntu geregeld is.

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/31, 20:38:10 »
Open een terminal (onder Hulpmiddelen) en type daar gksudo nautilus en geef een ENTER, vul je wachtwoord in en geef een ENTER. Nu opent Nautilus in rootmode en kan je de Windows partities ook benaderen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/31, 21:31:54 »
Ik kan de partities ook wel benaderen, ik kan er zelfs data van kopieren, maar ik kan geen data vervangen, verwijderen, of verplaatsen...
Ik weet het niet hoor, maar als ik in Ubuntu een file op een USB stick zet (met Ubuntu aangemaakt), en die dan in de Windows Verkenner open,
Staat er dat het met 'Everybody' gedeeld is, i.p.v. alleen 'brickmasterj', 'Administrator' en 'Gast'. Kan het daar niet mee te maken hebben?
Iets van gewoon ALLE Windows files van 'Everybody' maken?
En het ligt volgens mij ook niet aan de HDD zelf, op mijn 1TB schijf staan 2 parties, één met Ubuntu OS, en één met gewoon data.
(Eerst was de schijf één partitie, geheel met alleen Windows data, maar daar heb ik dus 100GB een 2e partitie gemaakt voor Ubuntu)
Ook, de NTFS-Config wil niet eens opstarten, schijnt een veel voorkomend probleem te zijn onder Ubuntu 11.10... :(
Als ik bijvoorbeeld in de Program Files map van Windows een programma 'Executable' wil maken (met 'Executable bit'), word, als ik het vakje 'Uitvoeren Toestaan' aanvink, meteen weer uitgezet... Hetzelfde gebeurd als ik 'Alleen lezen' naar 'Lezen en Schrijven' verander, het word gewoon teruggezet naar 'Alleen lezen'...
Help needed ???
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/31, 21:46:58 »
Als je kopieert van ext4 (Ubuntu) naar NTFS (of FAT32)  dan verlies je de rechteninformatie die je in Ubuntu meegeeft aan een bestand. Eenvoudigweg omdat het andere bestandssystemen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/31, 21:50:00 door erik1984 »

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/31, 21:51:45 »
Het rare is dat ik het een paar weken geleden nog wel kon...
Nu niet meer, terwijl er toch volgens mij niks gebeurd is...
Het enige waar het mij om gaat is dat ik:
- Kan Knippen, Plakken en verwijderen op de HDD's
- Programma's uit de Windows Program Files folder kan runnen, met Executable Bit (voor Wine)
- Windows niet beschadig (niet dat ik het nog gebruik na het ondekken van Ubuntu XD, maar toch)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/31, 22:12:32 door brickmasterj »
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/31, 21:52:35 »
Permissies zoals je die in Linux gewend bent, werken niet op ntfs en fat32. Je kunt alleen permissies toekennen voor de gehele partitie of schijf bij het mounten.

Probeer eens om de permissies van de map waarin de schijf gemount is aan te passen bijv /mnt/winschijf/ of /media/winschijf/.

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/31, 21:55:14 »
Als je kopieert van ext4 (Ubuntu) naar NTFS (of FAT32)  dan verlies je de rechteninformatie die je in Ubuntu meegeeft aan een bestand. Eenvoudigweg omdat het andere bestandssystemen zijn.
Dat snap ik, logisch,
Maar het gaat mij erom, Is er iets, een command, een tool, or whatever, om ervoor te zorgen dat ik ALLE rechten op de bestanden op de NTFS partities krijg?
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/31, 22:01:13 »
Permissies zoals je die in Linux gewend bent, werken niet op ntfs en fat32. Je kunt alleen permissies toekennen voor de gehele partitie of schijf bij het mounten.

Probeer eens om de permissies van de map waarin de schijf gemount is aan te passen bijv /mnt/winschijf/ of /media/winschijf/.
Ok, duidelijk,
Maar hoe?
Want bij de eigenschappen van de schijf kan ik niks veranderen...
Dan krijg ik een ERROR:
"Kon de rechten van ‘{Naam van de HDD}’ niet wijzigen: Fout bij instellen toegangsrechten: Bestandssysteem is alleen-lezen"
Wat te doen next? ???
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/31, 22:30:39 »
..... een 1TB HDD [NTFS] (2 Partities, 1 Ubuntu, andere gewoon bestanden van Windows).

Lees ik het goed dat je Ubuntu hebt geïnstalleerd op een NTFS-partitie? Is dit een WUBI-installatie (Ubuntu geïnstalleerd als programma binnen Windows) of is het een echte dual boot, waarbij je de pc hebt opgestart met de Ubuntu live-cd om Ubuntu te installeren?
Mócht dit een echte dual boot zijn, dan heb je verkeerd geformatteerd. Voor Ubuntu had je ext4 moeten kiezen i.p.v. NTFS.

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/31, 22:41:31 »
Lees ik het goed dat je Ubuntu hebt geïnstalleerd op een NTFS-partitie? Is dit een WUBI-installatie (Ubuntu geïnstalleerd als programma binnen Windows) of is het een echte dual boot, waarbij je de pc hebt opgestart met de Ubuntu live-cd om Ubuntu te installeren?
Mócht dit een echte dual boot zijn, dan heb je verkeerd geformatteerd. Voor Ubuntu had je ext4 moeten kiezen i.p.v. NTFS.
Nee, nee. Op de 1TB HDD staan 2 partities.
1x NTFS met gewoon bestanen ,
1x Ext4 met Ubuntu, 100GB
Idd, het is een beetje onduidelijk.
Maar het gaat er nu dus eigenlijk puur om:
Hoe haal ik dat 'Alleen Lezen' van de 2 NTFS partities af?
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/31, 22:54:19 »
Kijk eens hier http://www.ubuntuupdates.org/packages/show/345876

ntfs-config
Enable/disable write support for any NTFS devices
This program allow you to easily configure all of your NTFS devices
to allow write support via a friendly gui.
For that use, it will configure them to use the open source ntfs-3g
driver. You'll also be able to easily disable this feature.

It just so happens that this program is a newer and improved version,
but very few people know about it. It's better to install the
disk-manager.
<-----
« Laatst bewerkt op: 2011/10/31, 22:56:16 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/01, 08:01:25 »
Je kunt via nautilus kijken welke map het mountpunt is door te browsen in de /media of /mnt map en te kijken welke map de bestanden/mappen bevat die op de ntfs schijf staan. Als je weet welke map het is, kun je via nautilus de permissies of eigenaar aanpassen. Om dit te doen moet je nautilus met root rechten op starten via  'gksudo nautilus'  en dan verder gewoon via het rechtsklik menu. Ik heb zelf de eigenaar aangepast, omdat ik dit het makkelijkst vond. Eventueel kan het ook va een terminal,
sudo chown username:groep mountpuntbijvoorbeeld,
sudo chown freethebee:users /media/windowsschijf
edit: als dit niet werkt kun je ook naar fstab kijken.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/01, 08:09:08 door FreeTheBee »

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/01, 14:36:13 »
Op de een of andere rare manier werkt het nu in eens weer  :o
Ik kan gewoon weer bestanden knippen en plakken, na het herinstalleren van ntfs-config en ntfs-3g...

Je kunt via nautilus kijken welke map het mountpunt is door te browsen in de /media of /mnt map en te kijken welke map de bestanden/mappen bevat die op de ntfs schijf staan. Als je weet welke map het is, kun je via nautilus de permissies of eigenaar aanpassen. Om dit te doen moet je nautilus met root rechten op starten via  'gksudo nautilus'  en dan verder gewoon via het rechtsklik menu. Ik heb zelf de eigenaar aangepast, omdat ik dit het makkelijkst vond. Eventueel kan het ook va een terminal,
sudo chown username:groep mountpuntbijvoorbeeld,
sudo chown freethebee:users /media/windowsschijf
edit: als dit niet werkt kun je ook naar fstab kijken.
Tnx, Ik zal het in m'n achterhoofd houden als er weer es iets raar gebeurd... :)
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/01, 15:28:45 »
PC's blijven af en toe magische apparaten ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/01, 17:22:50 »
Misschien heb de windows partities in windows niet goed afgesloten, dan mount linux ze alleen als read only.
Oplossen door windows te starten, scandisk te doen, en windows nog een keer te rebooten.
Hierna kan ubuntu ze weer gebruiken.

Offline rman

  • Lid
Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/01, 18:50:54 »
Misschien heb de windows partities in windows niet goed afgesloten, dan mount linux ze alleen als read only.
Oplossen door windows te starten, scandisk te doen, en windows nog een keer te rebooten.
Hierna kan ubuntu ze weer gebruiken.

Inderdaad ik heb het bovenstaande ook ervaren; mijns inziens (door ervaring) hoeft een scandisk niet.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Re: Windows blokkeerd hele HDD
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/01, 18:58:57 »
PC's blijven af en toe magische apparaten ;)
Nou ja, als je Ubuntu draait, ben je al een stuk zekerder van een werkende pc dan met Windows Vista  ;) :rolleyes:
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)