Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Xubuntu  (gelezen 9291 keer)

Offline yJi

• Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/05, 11:54:22 »
Dit geeft het na alle 3 de commando's
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/05, 12:13:33 »
Het schijnt nu zo te zijn dat ze wel gezien worden, (in ieders geval de ProMedia schijf) maar kan niet ? gemount worden? lees het onderstaande maar.
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/05, 12:54:51 »
Hoi Forum,

Ik heb op een oude laptop, Packard Bell MZ35V80 Xubuntu 11.10 draaien. geheugenkaart is nog 512Mb.

De meeste spelletjes draaien ook wel, alle Extreme Tux racer loopt vast.

Dit heb ik ook geplaats onder "Games".

Heeft iemand voor mij een tip om dit spel goed uit te voeren.

mvg

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline petervs

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/05, 13:41:51 »
Het schijnt nu zo te zijn dat ze wel gezien worden, (in ieders geval de ProMedia schijf) maar kan niet ? gemount worden? lees het onderstaande maar.
Kijk of je de schijf ziet met Gparted, en formatteer de schijf.
Ubuntu MATE 16.04

Offline jolo

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/05, 14:55:48 »
Was die ProMedia schijf ook al ingeplugd, toen je die lsusb commando deed? Heb je deze en eventuele USB-sticks op alle USB poorten geprobeerd? Als op die ProMedia schijf Alleen een FAT32 partitie is, zo je deze beter kunnen herpartitioneren. Zodat een deel daarvan EXT4 is.   

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/05, 15:41:19 »
Was die ProMedia schijf ook al ingeplugd, toen je die lsusb commando deed? Heb je deze en eventuele USB-sticks op alle USB poorten geprobeerd? Als op die ProMedia schijf Alleen een FAT32 partitie is, zo je deze beter kunnen herpartitioneren. Zodat een deel daarvan EXT4 is.   

Nee, ProMedia heb ik later pas ingeplugd en toen zag hij het niet, maar later even wel. Bij het weer opstarten van mijn joybook weer hetzelfde verhaal. In eerste instantie niet herkend en pas later wordt ProMedia actief.
Kijk anders maar wat Gparted (dank ook voor de tip van Gparted) er van vind, want ook dat snap ik ook nog niet. Alle schijven zijn volgens mij NTFS geformatteerd.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/05, 16:04:56 »
lsusb toont nu een iets andere weergave, (zie hieronder maar)
Trouwens als ik formateer dan ben ik toch alles kwijt? Tenminste in XP is dat zo.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/05, 16:06:55 door yJi »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/05, 16:38:41 »
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Dit is om film codes en audio codecs en flash en java goed geinstalleerd te krijgen.
Indien je teveel van codes installeerd dan kan dit net slechter zijn.

Voor je hd's, installeer "disk utility" (schijfgereedschap).
Deze vind je in de pulldown in de lijst settings.
Hier kun je de hd's mee wijzigen of mounten.

Linux werkt met gebruikers namen op de files, zodat alles beter beveiligd is.
Dus oude hd's moet je, jezelf eigennaar maken van de hd en de files. Dus alles op de user zetten waar je mee ingelogd bent.
Bij een vaste hd moet je ook de mountpoint, dus de map waar de hd aan gemount wordt ook de ingelogde user eigennaar maken.
Meestal gaat bovenstaande automatisch goed, bijv met disk utility.

Voor usb hd's, doe meerdere malen lsusb, dan zie je je hd's meestal komen.

« Laatst bewerkt op: 2011/11/05, 16:47:26 door jan11000 »

Offline petervs

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/05, 16:45:19 »
lsusb toont nu een iets andere weergave, (zie hieronder maar)
Trouwens als ik formateer dan ben ik toch alles kwijt? Tenminste in XP is dat zo.
Ja, dat is ook zo, maar ik dacht dat het om een nieuwe externe harde schijf ging. Als er gegevens op staan die je niet kwijt wilt, dan niet doen natuurlijk.
Ubuntu MATE 16.04

Offline jolo

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/05, 16:51:02 »
In die lsusb output staat je ProMedia schijf zo te zien als 05e3:0718 Genesys Logic, Inc. Dat deze niet mounten wil, zou een bug kunnen zijn. Zie Launchpad https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/udev/+bug/561589 Daarin zie ik ook die 05e3:0718 Genesys Logic, Inc staan. Deze zou wel met Ubuntu Studio 9.10 werken. Alleen heb jij daar niets aan. Want die versie wordt niet meer door Canonical ondersteund.

Die Gparted is van je interne harddisk. Ik denk dat je die ProMedia schijf beter kunt controleren met Systeem > Beheer > Schijfgereedschap. Dan zou deze moeten staan bij Randapparatuur. Je zou kunnen checken of die overeenkomt met de tweede png afbeelding van die bugmelding. Toont wel de grootte, maar niet de partitie indeling.

Als het die bug is, kun je er niet zoveel aan doen. Behalve wellicht melden dat je die bug ook ervaart. Een ander merk/type USB schijf zou gewoon moeten werken. 

Bij formatteren gaat inderdaad de inhoud daarvan verloren. Dat kun je dan beter alleen doen, als je over een back-up van onmisbare data beschikt. 

Offline yJi

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/05, 17:34:52 »
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Dit is om film codes en audio codecs en flash en java goed geinstalleerd te krijgen.
Indien je teveel van codes installeerd dan kan dit net slechter zijn.

Voor je hd's, installeer "disk utility" (schijfgereedschap).
Deze vind je in de pulldown in de lijst settings.
Hier kun je de hd's mee wijzigen of mounten.

Linux werkt met gebruikers namen op de files, zodat alles beter beveiligd is.
Dus oude hd's moet je, jezelf eigennaar maken van de hd en de files. Dus alles op de user zetten waar je mee ingelogd bent.
Bij een vaste hd moet je ook de mountpoint, dus de map waar de hd aan gemount wordt ook de ingelogde user eigennaar maken.
Meestal gaat bovenstaande automatisch goed, bijv met disk utility.

Voor usb hd's, doe meerdere malen lsusb, dan zie je je hd's meestal komen.

Ja, dank je voor je hulp ik zie nu dit na de laatste 'lsusb' in terminal

Alleen disk utility (schijfgereedschap) kan ik zover nog  niet vinden.
Wel Removable drives en media daarin staat van alles aangevinkt.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/05, 17:41:22 »
In die lsusb output staat je ProMedia schijf zo te zien als 05e3:0718 Genesys Logic, Inc. Dat deze niet mounten wil, zou een bug kunnen zijn. Zie Launchpad https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/udev/+bug/561589 Daarin zie ik ook die 05e3:0718 Genesys Logic, Inc staan. Deze zou wel met Ubuntu Studio 9.10 werken. Alleen heb jij daar niets aan. Want die versie wordt niet meer door Canonical ondersteund.

Die Gparted is van je interne harddisk. Ik denk dat je die ProMedia schijf beter kunt controleren met Systeem > Beheer > Schijfgereedschap. Dan zou deze moeten staan bij Randapparatuur. Je zou kunnen checken of die overeenkomt met de tweede png afbeelding van die bugmelding. Toont wel de grootte, maar niet de partitie indeling.

Als het die bug is, kun je er niet zoveel aan doen. Behalve wellicht melden dat je die bug ook ervaart. Een ander merk/type USB schijf zou gewoon moeten werken. 

Bij formatteren gaat inderdaad de inhoud daarvan verloren. Dat kun je dan beter alleen doen, als je over een back-up van onmisbare data beschikt. 

Dank je Jolo voor je hulp, maar Beheer is niet te vinden en dus ook niet onder Systeem, trouwens ProMedia is een Hitachi schijf daarom denk ik dat Genesys Logic Inc. van mijn eerste usb-hdd is.
Wat lsusb me nu vertelt kun je zien onder mijn antwoord aan Jan.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/05, 18:00:56 »
In dat geval kun je beter behalve die ProMedia schijf, alle andere USB schijven uitpluggen.  Schijfgereedschap zou je eventueel kunnen starten in het terminalvenster palimpsest [Enter] Als je wilt dat Schijfgereedschap de prompt weer terug geeft, dan typ je palimpsest& [Enter]

Offline yJi

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/06, 00:01:27 »
In dat geval kun je beter behalve die ProMedia schijf, alle andere USB schijven uitpluggen.  Schijfgereedschap zou je eventueel kunnen starten in het terminalvenster palimpsest [Enter] Als je wilt dat Schijfgereedschap de prompt weer terug geeft, dan typ je palimpsest& [Enter]

Dank je wel voor je hulp hoor. Pal was nog niet eens geinstalleerd. Nu dus wel via Gnome Install.
Maar nu mist ProMedia Nautilus blijkbaar ook nog. Kun je dat ook soortgelijk instaleren?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/11/07, 18:27:33 »

Dank je wel voor je hulp hoor. Pal was nog niet eens geinstalleerd. Nu dus wel via Gnome Install.
Maar nu mist ProMedia Nautilus blijkbaar ook nog. Kun je dat ook soortgelijk instaleren?

Ik heb net gelezen dat het niet slim is om Nautilus te installeren onder Xubuntu. Dit zou immers problemen kunnen geven.

Die Genesis Logic schijf is dan niet te gebruiken onder Xubuntu?

Wat kan je het beste installeren voor YouTubes e.d.. Ik heb een paar geprobeerd, maar echt goed is het nog steeds niet.

Graag jullie adviezen?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/11/08, 00:07:07 »
Het 22G medium schijnt gelockt te zijn.

Kan ik dat op de een of andere manier unlocken?
Zo is deze extra schijf aangegeven onder lsusb: Bus 002 Device 002 ID 058f:6391 Alcor Micro Corp.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/11/08, 18:24:30 »
Niemand reageert nog, is dit dan niet te oplossen?

Dit is toch apart? Of niet?

Op Bus 3:
Genisys Logic, Inc., schijnt de Hitachi Schijf te zijn.

Want op Bus 2 (zie het scherm hieronder) staat:
Hewlett-Packard PSC 1400 (mijn inkjetprinter) en
Alcor Micro Corp, mijn andere ext. harde schijf

Aub uw adviezen graag?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 18:41:07 door yJi »

Offline yJi

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/11/08, 18:58:23 »
In opstartschijf aanmaken kan ik wel beide ext. usb schijven zien.
Kijk maar naar de onderstaande plaatjes

Offline yJi

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/11/08, 18:59:46 »
nogmaals t andere plaatje van Opstartschijf aanmaken:

Offline jolo

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/11/08, 19:38:15 »
Wat geeft je de indruk, dat je Alcor Micro Corp usb-schijf is gelockt? Een output met 058f:6391 Alcor Micro  Corp, komt voor in deze thread http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/hardware/438976-cant-access-external-usb-drive.html weliswaar met openSuse. Daaruit zou je deze commando kunnen doen, met je al je usb schijven uitgeplugd lshal -m [Enter] daarna plug je de probleem usb schijf in. (Om de prompt terug te krijgen, druk je op de toetsen combinatie Ctrl c.) Dan kun je de info die dan in het terminalvenster verschijnt, hier kunnen plaatsen. Als het kan via kopieer en plakken. Afbeeldingen heb je in principe niet nodig, om alleen tekst te posten.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2011/11/09, 11:10:53 »
Wat geeft je de indruk, dat je Alcor Micro Corp usb-schijf is gelockt? Een output met 058f:6391 Alcor Micro  Corp, komt voor in deze thread http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/hardware/438976-cant-access-external-usb-drive.html weliswaar met openSuse. Daaruit zou je deze commando kunnen doen, met je al je usb schijven uitgeplugd lshal -m [Enter] daarna plug je de probleem usb schijf in. (Om de prompt terug te krijgen, druk je op de toetsen combinatie Ctrl c.) Dan kun je de info die dan in het terminalvenster verschijnt, hier kunnen plaatsen. Als het kan via kopieer en plakken. Afbeeldingen heb je in principe niet nodig, om alleen tekst te posten.

Sorry hoor, maar misschien een domme vraag van een al wat ouder meisje hé! Maar moet ik dan eerst doen wat in de forums.opensuse.org wordt beschreven en dan pas lshal-m uitvoeren?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/11/09, 11:57:03 »
Verder heb ik ook nog steeds dat ik niet kan kopiëren uit Terminal, zelfs niet als dat hele scherm vol staat met informatie. Kopiëren staat ook dan nog steeds niet actief, wel plakken en Selectie plakken. Maar hoe kan dat nu actief staan terwijl kopiëren nog steeds niet actief is?

Ook blijkt uit de informatie via lsusb -v dat het ook om 2 SCSI schijven gaat. Maar die laatste Genisys Logic schijf zie ik wel op het bureaublad en kan ik ook benaderen. De eerste SCSI-schijf dus niet.

En hoe open  je Suse?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/11/09, 19:30:29 »
Verder heb ik ook nog steeds dat ik niet kan kopiëren uit Terminal, zelfs niet als dat hele scherm vol staat met informatie. Kopiëren staat ook dan nog steeds niet actief, wel plakken en Selectie plakken. Maar hoe kan dat nu actief staan terwijl kopiëren nog steeds niet actief is?

Ook blijkt uit de informatie via lsusb -v dat het ook om 2 SCSI schijven gaat. Maar die laatste Genisys Logic schijf zie ik wel op het bureaublad en kan ik ook benaderen. De eerste SCSI-schijf dus niet.

En hoe open  je Suse?
Suse is een distro net als Xubuntu. Het is ook linux, dus sommige dingen werken net als in Xubuntu. Je hoeft dus geen Suse te "openen".
Copieren uit de terminal doe je met de toetsencombinatie ctrl+alt+c.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/11/09, 19:36:28 »
Maar moet ik dan eerst doen wat in de forums.opensuse.org wordt beschreven en dan pas lshal-m uitvoeren?
In principe hoef je niks van te voren doen, om die lshal -m te kunnen uitvoeren. Wel met een spatie overigens.
Verder heb ik ook nog steeds dat ik niet kan kopiëren uit Terminal, zelfs niet als dat hele scherm vol staat met informatie.
Hoe kopieer en plak jij dan? De gebruikelijke manier is met de linker muisknop. (Dat wil zeggen, voor de rechtshandige.) De middelste muisknop wordt dan gebruikt om te plakken. Een alternatieve manier is via het context menu. Als het echt niet lukt, kun je altijd nog een screenshot posten. Tenminste, als er informatie verschijnt. Dus niet als je alleen deze regel ziet Start monitoring devicelist:
Maar wat zag je in Thunar, dat je de indruk gaf dat één van je usb-schijven gelockt is?

En hoe open je Suse?
Wat bedoel je met die laatste vraag? Heb je dan ook een openSuSE Live CD liggen, die je had willen proberen.

Ook blijkt uit de informatie via lsusb -v dat het ook om 2 SCSI schijven gaat.
SCSI emulatie bedoel je, neem ik aan. Normaliter verschijn in Xubuntu inderdaad een ingeplugde usb-schijf op het bureaublad. Het enige dat je nog wel uit die opensuse thread kan doen, is met de ingeplugde probleem usb-schijf de output van sudo fdisk -l [Enter] Waarbij de l de kleine letter L is.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/11/12, 12:23:01 »
Copieren uit de terminal doe je met de toetsencombinatie ctrl+alt+c.
[/quote]

Ook dat werkt niet bij mij, hij heeft het alleen maar over plakken en selectie plakken terwijl ik dat niet eens gedaan heb.

Verder kun ook zien dat hij maar 1 ext usb schijf toont, maar zegt ook in een klein venstertje dat die schijf niet toegankelijk is.