Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie heeft er tips voor Android?  (gelezen 17552 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wie heeft er tips voor Android?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/31, 23:30:28 »
Ik hoefde 'm niet eens bij te werken: er zat uit-de-doos al 2.3.3 Gingerbread op.  =D

Tot mijn verbazing, overigens.... Had ik niet verwacht.

Ben benieuwd naar je ervaringen.
Dit lijkt mij ook wel wat.

Nu enkele dagen in bezit, en 't bevalt redelijk goed. Geen topper, maar dat had ik ook niet verwacht voor die prijs. Het scherm is vrij klein; de topmodellen hebben duidelijk grotere schermen. Enfin, zo past-ie tenminste nog in m'n binnenzak, en is-ie niet zo zwaar....

Het "schermtoetsenbord" heeft erg kleine toetsjes, en ik heb geen dunne vingers. Als je het apparaat kantelt, dan kantelt ook het beeld en worden de toetsen slechts iets groter. Het valt me mee, dat ik toch nog zo weinig tikfouten maak: de software is blijkbaar behoorlijk goed in het herkennen van de toets die ik wil aantikken.

Duurt vrij lang voordat de GPS-chip de satellieten heeft gevonden: vaak wel een minuut of vijf (in het vrije veld!). De gratis te installeren Navit (met gratis kaarten) biedt eenvoudige basisnavigatie; het werkt, maar een los TomTom-kastje is veel prettiger. Meer iets voor noodgevallen, als je de weg kwijt bent en je hebt geen TomTom bij je.

De Wifi-draadloze kaart werkt goed; is behoorlijk gevoelig.

Iets wat waarschijnlijk voor alle slimme mobieltjes geldt: met het "vegen" (bladeren) door de opties, vink je per ongeluk gauw iets aan (of uit) wat niet de bedoeling is. Grrrmmmppff.

De accuduur is erg beperkt: 1-2 dagen, en dan mag-ie weer aan de lader. Of na een halve dag al, als je 'm intensief hebt gebruikt. Wat een verschil met m'n simpele Nokia'tje, dat alleen kan bellen en SMS'en, maar wel 14 dagen meegaat op één lading....

Voor de rest heb ik eigenlijk weinig opmerkingen: voor mij is zo'n ding een helemaal nieuwe ervaring, dus dat wordt nog flink verkennen de komende tijd.

Wat ik wel alvast heb geleerd:

- E-mail niet koppelen aan m'n hoofd-e-mailadres bij Gmail, maar aan een speciaal nieuw gecreëerd Gmail-adres. Anders liggen je persoonlijke gegevens dadelijk letterlijk op straat.... De agenda van je hoofdadres kun je delen met je nieuwe adres, dus dat is geen bezwaar.

- Geen Google Maps gebruiken voor navigatie, want die slurpt telkens een hoop gegevens van het internet. Navit is beter, want die is net als TomTom: geen internetverbinding nodig.

- Toegang beveiligen met wachtwoord (niet PIN van bel-chip, maar voor telefoon zelf).

- Niks installeren van buiten de officiële bron (Android Market).

- Voorlopig(?) blijf ik m'n oude simpele Nokia'tje gewoon gebruiken om te bellen... Ik zie de Samsung meer als een mini-netboekje.

Let trouwens wel op: de promotie-actie van Samsung (20 euri terug) duurt niet onbeperkt:
http://www.samsung.com/nl/experience/promotion/mobile/galaxy-cashback/?pid=nl_promotion_home_banner6_cashbackgalaxy_20110719

« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/01, 00:08:31 »
Het is niet zo dat je niks van buiten de Market niet mag installeren. Bijv. Gameloft biedt haar spellen voor Android alleen maar via haar website aan en niet in de Market. Dus zul je zelf na betaling de apk moeten binnenhalen en los installeren. En zo zijn er wel meer.

« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/01, 09:23:38 »
Je kan de batterijduur wel verlengen door m.b.v. Android Assistant (gratis app) onnodige processen gewoon te killen, scheelt gemakkelijk een dag in gebruik. Wifi telkens aan - en uitzetten wanneer je er al dan niet gebruik van maakt, scheelt ook een pak op je accu.

Een smartphone moet je meer 'managen' dan een gewone telefoon, en dat is dikwijls niet geweten door de eindgebruiker.

Maar ja we willen allemaal alle functies direct beschikbaar hebben en dat kost energie. ;)

Heb eens een test gedaan met een Galaxy 2S met dat killen, en ik kwam toch op 3 dagen (met een kwart over van de batterij) belplezier.

Heb je nog eens een groot scherm (zoals de mijne) dan heb je dubbelpech; alleen regelmatig uit standby halen vreet je accu gewoon leeg.

Telkens een compromis ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/01, 10:36:25 »
Het is niet zo dat je niks van buiten de Market niet mag installeren. Bijv. Gameloft biedt haar spellen voor Android alleen maar via haar website aan en niet in de Market. Dus zul je zelf na betaling de apk moeten binnenhalen en los installeren. En zo zijn er wel meer.

Klopt, maar terwille van de veiligheid vind ik het verstandiger om alleen vanuit de Android Market "pakketbron" te installeren. De desbetreffende beveiliging op mijn telefoon, schakel ik dus niet uit.

Ook op Android Market is weleens schadelijke software aangetroffen, maar er is tenminste wel een bepaalde controle op door Google.

Natuurlijk is het voorstelbaar dat ik daar ooit weleens een uitzondering op zal willen maken, want jede Konsequenz führt zum Teufel. Maar dit lijkt me wel een goede hoofdregel.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/01, 10:38:03 door Pjotr »

« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/01, 10:50:34 »
Ow, nee, ik bedoelde ook niet dat je alles maar van buitenaf moet halen hoor. Het was meer een toevoeging aan jou regel ;)

« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/12, 22:14:16 »
Is dit: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_45/OFF06.SHTML ook niet een goed alternatief voor iemand met een kleine portemonnee en die toch een keer iets nieuws wil ?    :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2011/11/13, 00:35:52 door henkoegema »
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/13, 00:39:25 »
Is dit: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_45/OFF06.SHTML ook niet een goed alternatief voor iemand met een keine portemonnee en die toch een keer iets nieuws wil ?    :rolleyes:

Zeker!  :)

Alleen is het scherm wel wat kleiner (3 inch, 240 x 320 pixels) dan dat van de Samsung Galaxy Gio (3,2 inch, 320 x 480 pixels).

« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/13, 13:22:15 »
Zou graag de volgende twee dingen willen weten:
a. Kun je met de "Samsung Galaxy Gio GT-S5660" ook naar internet radio luisteren?
b. Ondersteunt de "Samsung Galaxy Gio GT-S5660" het SIP protocol (voor VoIP)?

Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/13, 14:33:36 »
a. Ja, kun je uit de Market halen.
b. Ja, alleen Skype gaat niet werken, want de developers hebben (nog) geen versie voor de Galaxy Gio. Althans, chatten gaat wel, maar ik bedoel dat videobellen nog niet werkt op de Gio via Skype.

« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/13, 15:32:21 »
a. Ja, kun je uit de Market halen.
b. Ja, alleen Skype gaat niet werken, want de developers hebben (nog) geen versie voor de Galaxy Gio. Althans, chatten gaat wel, maar ik bedoel dat videobellen nog niet werkt op de Gio via Skype.

a. OK
b. Zit "SIP" en standaard op, of moet dat ook als een app. gedownload worden?

(trouwens: Skype gebruikt geen SIP protocol)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/13, 16:06:50 »
Wat ook heel handig is bij vergelijken, is deze webstek:
http://phone-size.com/

Zo zie je precies hoe groot het ding in het echt is, en vooral ook, hoe groot het scherm is. En hoe zich dat alles verhoudt met alternatieven. Let op: bovenin wel even je schermgrootte (Screen size) invullen, in inches! Standaard staat-ie op 17 inch.

Nog een tip: als je geen abonnement wil, dan is prepaid mobiel internet het goedkoopste via een chip van Aldi Talk: http://www.medionmobile.nl/
Ook bellen is relatief erg goedkoop bij die club. KPN-netwerk, dus behoorlijke kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/13, 16:21:14 door Pjotr »

« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/13, 16:31:09 »
Tevens is Ben ook een aanrader voor goedkope prepaid, eveneens via het KPN-netwerk :)
Dank voor de tip van phone-size, erg handig! :)

« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/13, 16:38:50 »
Wat ook heel handig is bij vergelijken, is deze webstek:
http://phone-size.com/

Zo zie je precies hoe groot het ding in het echt is, en vooral ook, hoe groot het scherm is. En hoe zich dat alles verhoudt met alternatieven. Let op: bovenin wel even je schermgrootte (Screen size) invullen, in inches! Standaard staat-ie op 17 inch.

Nog een tip: als je geen abonnement wil, dan is prepaid mobiel internet het goedkoopste via een chip van Aldi Talk: http://www.medionmobile.nl/
Ook bellen is relatief erg goedkoop bij die club. KPN-netwerk, dus behoorlijke kwaliteit.

:D

« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/24, 00:59:34 »
viber, de gratis bel app van de Iphone, is sinds kort ook beschikbaar voor android en ik geloof ook voor de black berry en nokia.....

steven
« Laatst bewerkt op: 2011/11/24, 01:11:20 door steef76 »

« Reactie #39 Gepost op: 2011/11/24, 21:17:38 »
viber, de gratis bel app van de Iphone, is sinds kort ook beschikbaar voor android en ik geloof ook voor de black berry en nokia.....

steven

Weet wel dat viber informatie van de gebruiker verzameld en vermoedelijk verspreid. Maar goed, dit doet google ook.

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/12/01, 13:53:30 »

Duurt vrij lang voordat de GPS-chip de satellieten heeft gevonden: vaak wel een minuut of vijf (in het vrije veld!). De gratis te installeren Navit (met gratis kaarten) biedt eenvoudige basisnavigatie; het werkt, maar een los TomTom-kastje is veel prettiger. Meer iets voor noodgevallen, als je de weg kwijt bent en je hebt geen TomTom bij je.
...
- Geen Google Maps gebruiken voor navigatie, want die slurpt telkens een hoop gegevens van het internet. Navit is beter, want die is net als TomTom: geen internetverbinding nodig.
Er zijn goede offline navigatieprogramma's beschikbaar voor Android, maar die zijn wel betaald. Navit is inderdaad de beste gratis offline navigatie. Je zou ook nog naar ZANavi kunnen kijken, is gebaseerd op Navit, maar zou meer geoptimaliseerd moeten zijn voor Android.

Citaat
Iets wat waarschijnlijk voor alle slimme mobieltjes geldt: met het "vegen" (bladeren) door de opties, vink je per ongeluk gauw iets aan (of uit) wat niet de bedoeling is. Grrrmmmppff.
Eigenlijk nooit last van, zal ook gewenning zijn.

Citaat
Wat ik wel alvast heb geleerd:
- E-mail niet koppelen aan m'n hoofd-e-mailadres bij Gmail, maar aan een speciaal nieuw gecreëerd Gmail-adres. Anders liggen je persoonlijke gegevens dadelijk letterlijk op straat.... De agenda van je hoofdadres kun je delen met je nieuwe adres, dus dat is geen bezwaar.
Hoezo liggen je gegevens meer op straat als je ze gekoppeld hebt? Als het toch een Gmail adres is heeft Google de gegevens toch lijkt mij? Of koppel jij je emailadres gewoon helemaal niet?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #41 Gepost op: 2011/12/01, 14:49:55 »
Hoezo liggen je gegevens meer op straat als je ze gekoppeld hebt?

Letterlijk. http://explodingdog.com/title/idroppedmycellphone.html

:)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/12/01, 17:30:23 »

start Windows op, hangt je telefoon aan je PC

:o

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #43 Gepost op: 2011/12/01, 18:55:49 »
« Laatst bewerkt op: 2011/12/01, 18:57:36 door Pjotr »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #44 Gepost op: 2011/12/01, 19:36:50 »
Verscheelt dat zoveel? Geen idee eigenlijk hoor!

Op een klein scherm, maakt een klein grootteverschil, een groot verschil.  :)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #45 Gepost op: 2011/12/01, 19:47:32 »
Verscheelt dat zoveel? Geen idee eigenlijk hoor!

Op een klein scherm, maakt een klein grootteverschil, een groot verschil.  :)
Woordspeling ;D

« Reactie #46 Gepost op: 2011/12/01, 20:40:22 »

Laat mij dan maar eens zien hoe jij Samsung Kies aan de praat krijgt op Linux, mr surprised.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/12/01, 20:41:29 »
Voor de Belgen onder ons is mobile vikings een goed alternatief voor wie veel surft op zijn smartfoon, voor 15 € koop je, online weliswaar, belle sms (1000 elk netwerk, 1000 mobile vikings) en daar krijg je gratis bovenop 2 gig surfdata bij.

https://mobilevikings.com/nl/
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/12/02, 12:54:05 »

Laat mij dan maar eens zien hoe jij Samsung Kies aan de praat krijgt op Linux, mr surprised.
Wie wil er überhaupt Kies gebruiken? Zelfs op Windows een ramp om aan de praat te houden. Gebruik gewoon Open Source Software

Offline rja

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/12/02, 14:20:19 »
Citaat van: Pjotr link=topic=70291.msg776538#
Duurt vrij lang voordat de GPS-chip de satellieten heeft gevonden: vaak wel een minuut of vijf (in het vrije veld!).
Je hebt geen Internet op je mobiel ?

Via agps heb je veel snellere fix.

Daar zijn hulpmiddelen voor in de market zoals gpsfix, gpstest, etc.