Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidskwaliteit is slecht  (gelezen 5587 keer)

Offline tillie

• Lid
Re: Geluidskwaliteit is slecht
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/01, 10:41:08 »
Ik snap dat je het interne geluid gewoon goed wilt hebben, maar misschien kan je nog eens proberen het geluid extern te doen? Ik heb zelf sinds kort een Terratec Aureon Dual USB geluidskaartje en dit werkt een stuk beter dan het interne geluid van mijn pc. En het werkt zonder installatie van iets op zowel Win XP (werk laptop) en Ubuntu 11.10 thuis.

Ik krijg het onder Ubuntu 11.10 bijvoorbeeld niet voor mekaar fatsoenlijk te skypen met een webcam (waarbij webcam mic als audio input gebruikt wordt) die onder 10.10 feilloos werkt. Als ik dit usb stickje gebruikt is alles paletti....

Als ik geld zat had, had ik wel een mac gekocht (ik ben maar een studentje). Mijn bedoeling is niet om een externe geluidskaart te kopen omdat linux het anders niet doet, mijn instelling is dat linux ook met mijn geluidskaart een goed geluid moet kunnen produceren. Want als windows het kan, dan moet linux het ook kunnen.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/01, 20:19:53 »
mijn instelling is dat linux ook met mijn geluidskaart een goed geluid moet kunnen produceren. Want als windows het kan, dan moet linux het ook kunnen.
In principe zou het geluid dan ook in Linux acceptabel kunnen zijn. Alleen is het voor ons dan wel nodig te weten, wat je zoal uitgeprobeerd hebt. Ik gaf op de vorige bladzij al een hyperlink, met daarin nog meer hyperlinks. Één van die hyperlinks is deze https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting Je zou de resultaten van die stappen kunnen melden. Uiteraard punt voor punt. Vooral punt 6. De output van lspci -v | grep -A7 -i "audio" [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline tillie

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/03, 21:06:14 »
tillie:~$ lspci -v | grep -A7 -i "audio"
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
        Subsystem: Lenovo ThinkPad T60/R60 series
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 47
        Memory at ee400000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: <access denied>
        Kernel driver in use: HDA Intel
        Kernel modules: snd-hda-intel

Ik heb ontdekt dat het geluid het slecht doet na hibernate of suspend, en als ik een filmpje kijk op fullscreen, en als ik een muziekje afspeel en tegelijkertijd wat cpu gebruik (vb: als ik op een knopje klik).

Één van die hyperlinks is deze https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting Je zou de resultaten van die stappen kunnen melden.
Ik meende dat ik de sound trouble shooting al had gedaan, maar daar kwam niks uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/03, 21:21:48 door tillie »

Offline tillie

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/03, 21:21:24 »
Misschien dat mijn soundcard niet door linux wordt ondersteund. Ik heb, meen ik een AD198x.

card 0: Intel [HDA Intel], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Dit is de lijst:
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/04, 11:22:02 »
« Laatst bewerkt op: 2011/11/04, 11:34:37 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline tillie

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/06, 09:47:16 »
Probeer anders een "Pavucontrol" te installeren.

Geinstalleerd, maar doet niks met de kwaliteit van mijn geluid. Maar zoals ik als zei: mss wordt mijn geluidskaart niet ondersteund, want de lijst van ondersteunde kaarten bestaat maar uit ongeveer 40 kaarten.

Hier een vraag die ik al eerder had gesteld. Zie dit: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/security-updates-en-upgrades-installeren-of-niet/
Zal ik de updates nou installeren of niet. Eigenlijk weet ik voor mij zelf al: dat wil ik absoluut niet, want ik weet uit ervaring dat mijn geluid erdoor gefucked wordt. Maar wat zijn de gevolgen van niet installeren.

En nog een betere vraag: Waarom wordt mijn geluid slecht na 1: het vergroten van het scherm bij youtube filmpjes, en 2: op het moment dat ik boven een knopje ga hangen met mijn muis?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 11:06:47 door tillie »