Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!  (gelezen 2698 keer)

Offline JvH

  • Lid
Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Gepost op: 2011/10/18, 10:03:06 »
Afgelopen weekend heb ik, zonder problemen, Ubuntu 11.10 geïnstalleerd.
Vlak na de installatie, toen ik (zoals gebruikerlijk) de instellingen in de dialoog Software Source naliep, kwam ik er tot mijn schrik achter dat de backports aangevinkt waren.
Nu weet ik niet of dit sowieso na een schone installatie ingeschakeld is. Of het heeft te maken met het feit dat ik er bij de installatie voor heb gekozen om extra software (de codecs enz) te installeren. Of het is gebeurd bij mijn poging om via jockey de post-release updatesversie van de FGLRX-driver te installeren.

Hoe dan ook, ikzelf heb het in ieder geval niet bewust gedaan. Ik heb het toen meteen weer uitgevinkt.

Nu vraag ik mij de volgende dingen af:
  • Is het voor die post-release updatesdriver nodig dat backports ingeschakeld is?
  • Als je in Software Sources bepaalde categorieën uitvinkt, worden de pakketten/pakketversies die je daar vandaan binnengekregen hebt ook weer verwijderd, of moet je dat handmatig doen?
  • Als je die ongewenste pakketten/pakketversies inderdaad handmatig moet verwijderen, hoe kun je dat dan op een effectieve en veilige manier doen via Synaptic?

BVD voor jullie antwoorden.

Offline Tom

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/18, 10:33:18 »
Wat die Backports betreft die staan bij iedere nieuwe installatie aangevinkt ik had dat dus ook in Xubuntu en heb ze dus ook uitgezet. ;)
Sterker nog bij het install, van de xubuntu-restricted-addons + xubuntu-restrict-extras zag ik zelf dat de ubuntu-restrict-addons (alleen die) ook standaard geïnstalleerd stond, ook die heb ik verwijderd.


Schrijffout

« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 10:57:53 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/18, 10:48:06 »
De backports staan in 11.10 inderdaad aan, maar met een verlaagde prioriteit. Uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Installeer-niets-vanuit-de-pakketbr

Ook al is die prioriteit verlaagd, ik vind het geen gelukkige keuze van de ontwikkelaars.... Het is een verkeerd signaal, vind ik. Men heeft waarschijnlijk teveel de oren laten hangen naar de lui die steeds maar het nieuwste van het nieuwste willen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/18, 11:03:47 »
Wat een bangmakerij toch weer. Ik heb altijd de backports aan (tot aan 11.10 moest ik dat zelf doen), en ben nog nooit een probleem daarmee tegengekomen (op *mijn* systemen, in *mijn* situatie), dus ik kan me er wel in vinden.

Backports worden uiteraard wél getest, door mensen die bugs indienen (ja, die zijn er...) en vervolgens dat willen testen. De packages komen eerst in proposed, die standaard *niet* aanstaat, terecht. Pas nadat de testers de bugs hebben getest en goedbevonden én er geen andere rare dingen gevonden worden (= regressie), dan pas komen ze in de backports.

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/18, 11:12:13 »
markba +100
Er is dus niks mis met de backports, is wel degelijk goed getest en ook in *mijn* situatie heb ik er nooit enig probleem mee ondervonden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/18, 11:18:03 »
Wat een bangmakerij toch weer.

Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer.

Waarom denken jullie, dat er *überhaupt* zoiets bestaat als backports? Als het allemaal zo goed is wat daarin zit, waarom stoppen ze dat spul dan niet meteen in de "gewone" bronnen?

Of denken jullie, dat ze dat zomaar voor de lol doen of zo? Zo van: holadiejee, laten we voor de grap eens iets als backports-bronnen in het leven roepen. En laten we daar voor de gein ook eens wat instoppen, dat net zo goed in de gewone bronnen had gekund!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 11:20:27 door Pjotr »

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/18, 11:24:09 »
"Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer."

En jij doet daar niet aan mee met jou tegenovergestelde mening? Laat me niet lachen. Jij doet dat net zo hard, alleen bij jou is het in de zin van tegen zijn, bij ons in de zin van voor zijn.

Even een vraagje he Pjotr. Als het dan allemaal zo instabiel zou zijn, waarom zegt het Backports-team dan zelf:
"Candidates for version updates are primarily desktop applications, such as your web browser, word processor, IRC client, or IM client. These programs can be updated without replacing a large part of the operating system that would affect stability of the whole system."

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/18, 11:25:13 »
Wat een bangmakerij toch weer.
Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer.
En zou Canonical dit zo maar aanzetten, als er ook maar het minste risico is dat het niet goed gaat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/18, 11:26:59 »
Wat een bangmakerij toch weer.
Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer.
En zou Canonical dit zo maar aanzetten, als er ook maar het minste risico is dat het niet goed gaat?

Verlaagde prioriteit. Zie mijn eerste bericht.

Ik stel vast, dat zowel jij als Vistaus geen antwoord geven op mijn eerdere vraag. Dit is zinloos zo.

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/18, 11:27:08 »
Wat een bangmakerij toch weer.
Pffff.... Wat een kort-door-de-bocht-geroep toch weer.
En zou Canonical dit zo maar aanzetten, als er ook maar het minste risico is dat het niet goed gaat?

+100

Ook voor enterprises moet Ubuntu geschikt zijn. Dus ze hebben er wel over nagedacht met die backports. En jij geeft ook geen antwoord op het feit dat het wel getest wordt, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/18, 11:31:11 »
Ook voor enterprises moet Ubuntu geschikt zijn.

Dat argument snijdt geen hout. De LTS-versies mikken primair op bedrijven, de tussenversies als 11.10 mikken primair op consumenten.

En dan nog: als het allemaal zo veilig en goed is, waarom dan de verlaagde prioriteit en de aparte bron?

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/18, 11:33:25 »
Ook voor enterprises moet Ubuntu geschikt zijn.

Dat argument snijdt geen hout. De LTS-versies mikken primair op bedrijven, de tussenversies als 11.10 mikken primair op consumenten.

Toch zijn er enterprises die 11.10 gebruiken. Zelfs System76 verkoopt servers aan partners met 11.10 erop.
Daarbij vergeet je 1 ding: 11.10 is een tussenversie om vernieuwingen door te voeren. Dus zolang er geen megakritiek op die backports komt, blijft dit gewoon aan in 12.04 en dan komen ook de grote enterprises in de cirkel terecht.

De aparte bron: omdat het altijd al zo was. Maar dat kan veranderen. Tenslotte willen features nog wel eens samengevoegd worden. En de verlaagde prioriteit is omdat security fixes voor gaan op bug fixes en dat is logisch. Anders zouden bug fixes tegelijk met de bug fixes erdoor komen en dat is vervelend voor de mensen met automatische installatie daarvan.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 11:35:22 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/18, 11:34:52 »
(te snel ingetikt)

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/18, 11:36:08 »
Ik herhaal:
als het allemaal zo veilig en goed is, waarom dan de verlaagde prioriteit en de aparte bron?

Ik vraag aan jou: wil je even mijn edit lezen? Jij voegde deze vraag namelijk toe op het moment dat ik al je eerste zin gequote had, waardoor ik achteraf nog een stukje moest toevoegen aan mijn post.

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/18, 11:38:26 »
Toch vreemd; ik heb een upgrade gedaan van 11.04 naar 11.10 en daar staan de backports gewoon uit.
Hoe moet ik dit nu interpreteren ? Soit ik heb wel een vermoeden, maar toch vind ik het vreemd dat met een schone installatie blijkbaar die dingen operationeel staan en met een upgrade dan niet ??? . Ik vind het niet consequent.

Is er eigenlijk een echt voordeel te maken met die backports aan ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/18, 11:40:17 »
 < Waarom staat daar dan ,,Niet ondersteunde etc,, en daar richt ik mij dan op ,dus uit. :)
Misschien te voorzichtig tsja kan zijn.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/18, 11:41:20 »
De aparte bron: omdat het altijd al zo was.

Dat is natuurlijk een onzinnig argument.

Citaat
En de verlaagde prioriteit is omdat security fixes voor gaan op bug fixes en dat is logisch. Anders zouden bug fixes tegelijk met de bug fixes erdoor komen en dat is vervelend voor de mensen met automatische installatie daarvan.

Onwaar. Dat is gewoon niet zo. Voor de *gewone bronnen* is de prioriteit van de veiligheidsupdates sowieso al hoger dan die van de stabiliteitsupdates. Met automatische installatie, kun je alleen veiligheidsupdates installeren. Heeft dus allemaal niks te maken met backports versus gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 11:46:42 door Pjotr »

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/18, 11:46:37 »
Pjotr, ik heb de uitleg erbij gevonden.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/software-properties/+bug/840135

"This was by design, as backports are now safe to have enabled for everyone. apt won't install anything from backports without the user requesting it. And will install updates for packages already installed from backports.

The UDS discussion was https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/foundations-o-backports-bof

The related UI changes (not done yet) https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/foundations-o-backports-ui"


Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/18, 11:51:15 »
* Vistaus zucht

"safe to be enabled for everyone"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/18, 11:52:13 »
* Vistaus zucht

"safe to be enabled for everyone"

Zucht..... wegens de verlaagde prioriteit. En daar gaan we weer. Vrolijk het kringetje rond.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 12:01:48 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/18, 12:00:36 »
Gut-o-gut, wat een discussie weer. Het lijkt wel of het allemaal erg belangrijk is.  ;)

Hier staan de achtergronden van backports: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
Ja, er is een theoretisch risico dat het niet goed gaat (zie de link), maar uit de praktijk blijkt dat dat risico er niet is (zie https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/software-properties/+bug/840135).

De verlaagde prioriteit is er voor om mensen niet de nieuwste versie van hun browser te forceren, want ze zouden weleens in paniek kunnen raken als de knopjes ergens anders staan.  ;)

En als je het er niet mee eens bent, staat je altijd vrij om een bugrapport op Launchpad in te dienen (of om een opmerking te plaatsen bij het bestaande rapport), dan kan daar de discussie verder gaan. Hier je ongenoegen kenbaar maken en mensen bangmaken is nogal zinloos.

"Goodbye and thanks for the fish"  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/18, 12:02:35 »
Gut-o-gut, wat een discussie weer. Het lijkt wel of het allemaal erg belangrijk is.  ;)

Het is ook een belangrijke kwestie. Ik betreur het, dat deze (op zich interessante en belangrijke) discussie niet op een normale manier kan worden gevoerd.

Waarom meteen zoiets schrijven als "Wat een bangmakerij toch weer." Je kunt het toch op een rustige, fatsoenlijke manier met iemand oneens zijn en daarover van gedachten wisselen? Dat is veel constructiever.

Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/18, 12:30:50 »
"Hier je ongenoegen kenbaar maken en mensen bangmaken is nogal zinloos."

Ben ik het volledig mee eens, mark.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even schrikken: backports standaard ingeschakeld in 11.10?!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/18, 12:38:20 »
"Hier je ongenoegen kenbaar maken en mensen bangmaken is nogal zinloos."

Ben ik het volledig mee eens, mark.

En jawel hoor, ook dat nog. Gottegot.

Ik loop niemand bang te maken. En ik als ik ontevreden ben over een bepaalde keuze van de Ubuntu-ontwikkelaars, dan zeg ik dat. Ook hier. Leer er maar mee te leven.