Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Server + GUI of gelijk Desktop  (gelezen 1300 keer)

Offline qwyrp

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Installeren Server + GUI of gelijk Desktop
« Gepost op: 2011/10/16, 16:31:52 »
Ik wil Ubuntu Server installeren maar ook gebruik maken van een GUI. Wat is nu handiger:
  • Ubuntu Server 11.10 64bit installeren en aanvullend Gnome desktop of gelijk in 1x installatie Ubuntu Desktop
  • En als ik Ubuntu Desktop doe is het dan ook beter om 64bit te nemen ipv 32bit (server draait op I3-2100 en 8Gb)

Ben benieuwd naar jullie reacties?

Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline Cyberneticbrain

• Lid
Re: Installeren Server + GUI of gelijk Desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 20:20:06 »
Zelf zou ik zeker niet de standaard ubuntu desktop installeren, want dan wordt er te veel geïnstalleerd wat er niet thuis hoort op je server zoals kantoor/office, spelletjes etc. Met 8gb zou ik zeker voor de 64 bit versie gaan. Je vraag sluit aan op http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/gui-op-server/msg718332/#msg718332
Samengevat zoals ik het gedaan heb:
Door via ssh in te loggen en sudo aptitude install xorg gnome-core te typen wordt een kale desktop geïnstalleerd die niet automatisch opstart. Als je dus een monitor aan je server hangt kan je doormiddel van startx de desktop opstarten. Je kan het een en ander nog uitbreiden met b.v. sudo aptitude install synaptic
Je server start dus op zonder desktop. Als je via een andere pc met terminal ssh -X gebruikersnaam@ipadres van je pc inlog kan je vanuit het console ook onderdelen grafisch opstarten zoals bv. nautilus, mythtv-setup etc, maar ook system tools.
Als je op afstand een volledige desktop wilt opstarten zonder dat er op de server een desktop sessie is kan je ook via sudo aptitude install tightvncserver en daarna via het console tightvnc server opstarten met tightvncserver -nolisten tcp :1 vncserver opstarten op standaard poort 5901. Nu kan je een desktop sessie starten via een andere pc waar je xtightvncviewer op heb geinstalleerd (neem aan dat de vnc server versie daar niet nodig op is) Wil je dit weer uitschakelen op je server uit veiligheidsoverwegingen dan doe je dit met tightvncserver -kill :1
Werkt bij mij super.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 20:22:44 door Cyberneticbrain »
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline qwyrp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 20:27:11 »
Perfect ga ik morgen eens uitproberen !!!
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline Cyberneticbrain

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 20:35:01 »
Het kan zijn dat je eventueel een probleempje tegenkomt met het starten van X op afstand dat er b.v. gezeurd wordt over rechten van b.v. .Xauthority op je server in je /home/user map doordat deze toevallig op root rechten staan welke dan veranderd moeten worden naar je eigen user. Als dit onverhoopt gebeurd even je probleem posten als het niet lukt.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 20:41:44 door Cyberneticbrain »
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....