Zie nu dat deze (voor een algemeen gedeelte) zit onder Systeeminstellingen > Systeeminformatie > Standaardtoepassingen.
Imho niet echt een logische plaats ("Systeeminformatie") of compleet (per bestandtype)...
Klopt. De eerste keer dat ik naar 'standaardinstellingen' zocht via het zoekpaneel (goed NL voor de dash) kwam ik uit op 'systeeminformatie' en dacht toen ook dat het verkeerd was. Maar ook wel grappig om te zien dat het zoekpaneel ook kan zoeken op omschrijvingen en andere metadata.
Nu je het zegt. Grappig, maar toen ik via het zoekpaneel zocht op "Standaard" bleef de app "Systeeminformatie" over. Dat was voor mij echter nog geen reden om die aan te klikken wegens een gevoelsmatig gebrek aan relevantie/relatie... Maar misschien ben ik een van de weinigen die zo denkt...
Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, met name voor Ubuntu beginners, is er imho enorm veel te verbeteren qua eenvoudige vindbaarheid, toegankelijkheid en aanpasbaarheid van basisinstellingen en (uiterlijke) voorkeuren. Ook de Unity shortcuts en "moves" zouden wat mij betreft veel prominenter gepresenteerd mogen worden. Dus bínnen het os en niet alleen via fora of wallpapers. Ik heb het idee dat je helemaal niet weet wat je allemaal wil als je de mogelijkheden van Unity nog niet kent. Je denkt toch binnen het idioom van het bekende (gnome2, Windows, Os X, iOs, Android). En zo intuïtief als een iPhone/Pad of een Android telefoon is het natuurlijk niet.
Als gnome2-addict, ben ik ondanks bovenstaande toch alweer een paar dagen lekker aan het werk met Unity en dat blijft ws. wel zo.