Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10  (gelezen 16906 keer)

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/18, 09:49:15 »
@10o dat wou ik net ook typen; 11.04 deed een véél betere job met de slaapstand dan 11.10. Het is wel zo dat ik geen extra drivers heb voor het grafische. Wel een goede tip moest het daar aan liggen (moet ik onthouden) !
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 09:51:30 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline 10o

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/18, 09:51:33 »
Het uitschakelen van de extra stuurprogramma's helpt niet.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/18, 11:19:01 »
Dat kon ik je ook wel vertellen, want de slaapstand wordt in Linux geactiveerd door de kernel zonder DKMS. Dus de gesloten stuurprogramma's hebben daar geen invloed op.

« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/18, 18:55:48 »
Ik hou bijzonder zeitgeist in de gaten, want die zorgde in 11.04 systematisch een keer per sessie voor een tijdelijke bevriezen van mijn systeem. Tot nu toe (drie uur in de lucht, maar niet onafgebroken) is het nog niet gebeurd.
Hier ook steeds bevroren > via ppa de gnome-fallback geinstalleerd en het lijkt net weer als 2 druppels water op 11.04 met dezelfde soepele manier van werken.
Voor mij hoeft dat wangedrocht UNITY echt niet meer!
Ubuntu-user  12044

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/18, 19:03:32 »
Heeft er al iemand een beamer op zijn netbook aangesloten gehad en er een film mee willen projecteren?
Bij 11.04 had ik last van vastlopers en ben daarom overgestapt naar Xubuntu 11.04.
Zou mooi zijn als 11.10 (waarmee ik alleen nog middels USB wat mee gespeeld heb) wel soepel zou werken. Omdat het probleem zeer waarschijnlijk met Compiz te maken heeft zou het wel eens kunnen zijn dat de hardware niet geschikt is voor een dergelijke combinatie.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/18, 19:23:44 »
Op een installparty in Gent hebben ze ooit problemen gehad met een Beamer in samenwerking met Compiz. De visuele effecten stonden aan en na deze uitgeschakeld te hebben konden ze de beamer gebruiken.
Hoe je de visuele effecten in 11.10 uitschakeld weet ik niet. Kan dat nog wel?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/18, 20:02:27 »

« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/18, 20:02:57 »
Op een installparty in Gent hebben ze ooit problemen gehad met een Beamer in samenwerking met Compiz. De visuele effecten stonden aan en na deze uitgeschakeld te hebben konden ze de beamer gebruiken.
Hoe je de visuele effecten in 11.10 uitschakeld weet ik niet. Kan dat nog wel?

Ja, want dan valt ie terug op Unity 2D.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/18, 21:49:50 »
Vraagje, als ik Chrome wil installeren dan moet ik het downloaden via Chromium en dan kan ik het installeren. Als ik het via Firefox doe dan werkt het niet.
Is dit in Ubuntu ook zo of alleen in Xubuntu?

Heb net de laatste Xubuntu versie erop gezet en ga zo Ubuntu en Lubuntu 11.10 ernaast zetten.
Xunbuntu 11.10 is zo stabiel als een rots. Moet alleen nog wat ppa's controleren of ze werken zoals die van Gimp en KDENlive die in de beta niet echt werkte. Zo dus even testen.
Tevens werkt de spellings controle in Libre Office niet en krijg ik hem niet in het Nederlands op de spelling controle na die niet werkt. Zit er dus aan te denken om Openoffice te gaan proberen of anders Abiword terug te zetten.
Dat de menu's in het Engels zijn is geen probleem maar dat de spellingscontrole in geen 1 taal werkt wel.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/19, 09:25:55 »
Verbeterpunten en onvolkomenheden die ik in 11.10 met Unity tegenkom op de Sony Vaio zijn:

• Handmatig sneltoetsen definiëren via Systeeminstellingen > Toetsenbord > Sneltoetsen werkt niet.
  • Proces gvfsd-afp dat regelmatig op 100% cpu blijft draaien bij het aangekoppeld hebben van een Samba share.
  • Ontwaken uit pauzestand duurt ontzettend lang.
  • Wachtwoordbeveiliging bij ontwaken uit pauzestand kan niet worden uitgeschakeld.
  • Pauzestand treedt niet consequent in werking bij sluiten van de laptop.
  • Werkbladwisselaar neemt ongevraagd venster mee bij visueel (super+S dubbelklik) schakelen naar ander (leeg) werkblad.
  • De noodzaak om gnome-tweak-tool te installeren om uiterlijke voorkeuren aan te passen vind ik wat ver gezocht. Dat fontgroottes niet op een halve punt kunnen worden aangepast is met mijn type beeldscherm ook een gemis (16,4" 1920x1080). I.m.o. zou dit standaard onder de systeeminstellingen mogen staan.

Kwam nog wat punten tegen:
  • Geen (of nauwelijks) geluid over koptelefoon laptop.
  • Na wat zoekwerk heb ik gevonden hoe ik de standaardtoepassing kan aanpassen voor het openen van een bepaald bestandstype, nl. Nautilus > Bestand > Eigenschappen > Aanbevolen toepassing > Standaard gebruiken. Dus niet meer in te stellen onder "Openen met..." of via een apart onderdeel onder systeeminstellingen. Vooral de aanwezigheid van die laatste optie lijkt me een stuk gebruikersvriendelijker.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/19, 09:30:46 »
  • Na wat zoekwerk heb ik gevonden hoe ik de standaardtoepassing kan aanpassen voor het openen van een bepaald bestandstype, nl. Nautilus > Bestand > Eigenschappen > Aanbevolen toepassing > Standaard gebruiken. Dus niet meer in te stellen onder "Openen met..." of via een apart onderdeel onder systeeminstellingen. Vooral de aanwezigheid van die laatste optie lijkt me een stuk gebruikersvriendelijker.
Zie nu dat deze (voor een algemeen gedeelte) zit onder Systeeminstellingen > Systeeminformatie > Standaardtoepassingen.
Imho niet echt een logische plaats ("Systeeminformatie") of compleet (per bestandtype)...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/19, 09:38:47 »
Zie nu dat deze (voor een algemeen gedeelte) zit onder Systeeminstellingen > Systeeminformatie > Standaardtoepassingen.
Imho niet echt een logische plaats ("Systeeminformatie") of compleet (per bestandtype)...
Klopt. De eerste keer dat ik naar 'standaardinstellingen' zocht via het zoekpaneel (goed NL voor de dash) kwam ik uit op 'systeeminformatie' en dacht toen ook dat het verkeerd was. Maar ook wel grappig om te zien dat het zoekpaneel ook kan zoeken op omschrijvingen en andere metadata.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/19, 09:41:21 »
Klopt. De eerste keer dat ik naar 'standaardinstellingen' zocht via het zoekpaneel (goed NL voor de dash) kwam ik uit op 'systeeminformatie' en dacht toen ook dat het verkeerd was. Maar ook wel grappig om te zien dat het zoekpaneel ook kan zoeken op omschrijvingen en andere metadata.
Nu je het zegt. Grappig, maar toen ik via het zoekpaneel zocht op "Standaard" bleef de app "Systeeminformatie" over. Dat was voor mij echter nog geen reden om die aan te klikken wegens een gevoelsmatig gebrek aan relevantie/relatie... Maar misschien ben ik een van de weinigen die zo denkt...

Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, met name voor Ubuntu beginners, is er imho enorm veel te verbeteren qua eenvoudige vindbaarheid, toegankelijkheid en aanpasbaarheid van basisinstellingen en (uiterlijke) voorkeuren. Ook de Unity shortcuts en "moves" zouden wat mij betreft veel prominenter gepresenteerd mogen worden. Dus bínnen het os en niet alleen via fora of wallpapers. Ik heb het idee dat je helemaal niet weet wat je allemaal wil als je de mogelijkheden van Unity nog niet kent. Je denkt toch binnen het idioom van het bekende (gnome2, Windows, Os X, iOs, Android). En zo intuïtief als een iPhone/Pad of een Android telefoon is het natuurlijk niet.

Als gnome2-addict, ben ik ondanks bovenstaande toch alweer een paar dagen lekker aan het werk met Unity en dat blijft ws. wel zo.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 09:49:00 door 10o »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/19, 09:49:12 »
Ook de Unity shortcuts en "moves" zouden wat mij betreft veel prominenter gepresenteerd mogen worden. Dus bínnen het os en niet alleen via fora of wallpapers.

Er wordt aan gewerkt: https://bugs.launchpad.net/ayatana-design/+bug/855532
Hierin wordt er een soort van help-scherm geprojecteerd zodra de gebruiker de Super-toets langer ingedrukt houdt.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/19, 09:58:49 »
Er wordt aan gewerkt: https://bugs.launchpad.net/ayatana-design/+bug/855532
Hierin wordt er een soort van help-scherm geprojecteerd zodra de gebruiker de Super-toets langer ingedrukt houdt.
Mooie ontwikkelingen! Dan moet de eindgebruiker natuurlijk wel weten dat hij die toetst eens moet indrukken. :D
Om mijn heen - onder de niet ict-gerichte Ubuntu gebruikers - let ik altijd goed op hoe ze het systeem intuïtief gebruiken. Bij velen van hen vraag me af of ze überhaupt geïnteresseerd zijn in keyboard shortcuts. Ze doen voor zover ik dat kan zien alles visueel, met muis/touchpad. Imo moet dat in eerste instantie dus ook heel transparant en duidelijk werken. Werkbladen/workspaces is volgens mij bv. iets dat vooral door ons ict-gerichte gebruikers gewaardeerd wordt. Maar mijn vrouw? Die zal het een worst wezen.  ;) Als ze maar kan websurfen, e-mailen, foto's beheren en documenten maken. Zelfs Alt-Tab heeft ze ws. nooit gebruikt. Ze drukt op een knopje in 't gnome-panel van een draaiende app. Zeer visueel gericht dus...
Om diezelfde redenen vind ik bv. het verbergen van de vensterknopjes (en zelfs menu's) bij volledige maximize geen verstandige optie. Ik heb er zelf geen moeite mee, maar ik zal het het de mensen op me heen waarschijnlijk allemaal expliciet uit moeten leggen (en nog eens uit moeten leggen).  =D

Mijn vorige post had overigens ik in de tussentijd iets uitgebreid...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 10:06:43 door 10o »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/19, 13:49:54 »
vanadium, je extensie werkt terug: http://www.webupd8.org/2011/10/nautilus-terminal-10-released-with.html
Het gaat jammer genoeg niet over die extensie, maar nautilus-open-terminal, wat standaard in de repo's zit. Dit voegt een rechtsklik commando toe "Open terminal here", meer niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 20:59:15 door vanadium »

« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/19, 14:11:01 »
Ehm, nee hoor. Het gaat toch echt over die extensie.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/19, 16:50:21 »
  • Handmatig sneltoetsen definiëren via Systeeminstellingen > Toetsenbord > Sneltoetsen werkt niet.
  • Proces gvfsd-afp dat regelmatig op 100% cpu blijft draaien bij het aangekoppeld hebben van een Samba share.
  • Ontwaken uit pauzestand duurt ontzettend lang.
  • Wachtwoordbeveiliging bij ontwaken uit pauzestand kan niet worden uitgeschakeld.
  • Pauzestand treedt niet consequent in werking bij sluiten van de laptop.
  • Werkbladwisselaar neemt ongevraagd venster
      mee bij visueel (super+S dubbelklik) schakelen naar ander (leeg) werkblad.
  • De noodzaak om gnome-tweak-tool te installeren om uiterlijke voorkeuren aan te passen vind ik wat ver gezocht. Dat fontgroottes niet op een halve punt kunnen worden aangepast is met mijn type beeldscherm ook een gemis (16,4" 1920x1080). I.m.o. zou dit standaard onder de systeeminstellingen mogen staan.
Kwam nog wat punten tegen:
  • Geen (of nauwelijks) geluid over koptelefoon laptop.
Nog een paar for the record:

• Webcam geeft geen of amper kleur weer.
  • Nautilus' "automatische" bookmarks onder Computer kunnen niet op alfabet gezet worden of in eigen volgorde.
  • Openstaande LibreOffice documenten worden niet (altijd?) weergegeven in Unity dock.
[/list]
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 17:05:33 door 10o »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/19, 17:09:58 »
Vraagje, als ik Chrome wil installeren dan moet ik het downloaden via Chromium en dan kan ik het installeren. Als ik het via Firefox doe dan werkt het niet.
Is dit in Ubuntu ook zo of alleen in Xubuntu?

Heb net de laatste Xubuntu versie erop gezet en ga zo Ubuntu en Lubuntu 11.10 ernaast zetten.
Xunbuntu 11.10 is zo stabiel als een rots. Moet alleen nog wat ppa's controleren of ze werken zoals die van Gimp en KDENlive die in de beta niet echt werkte. Zo dus even testen.
Tevens werkt de spellings controle in Libre Office niet en krijg ik hem niet in het Nederlands op de spelling controle na die niet werkt. Zit er dus aan te denken om Openoffice te gaan proberen of anders Abiword terug te zetten.
Dat de menu's in het Engels zijn is geen probleem maar dat de spellingscontrole in geen 1 taal werkt wel.

Myspell-nl geïnstalleerd ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/19, 18:52:47 »
@emiel1976: de Nederlandse vertaling van Libre Office  komt helaas niet vanzelf mee, dus doe nu even:
Instellingen - Taalondersteuning
Er worden je dan ontbrekende taalpakketten aangeboden. Ga akkoord met het aanbod.

Firefox kun je alsnog voorzien van Nederlandse spellingscontrole: rechtsklik muis op rood onderstreept woord - Talen - Nederlands woordenboek toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 18:54:30 door Pjotr »

« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/19, 20:22:45 »
@10o: Ja, inderdaad. Die vergat zelfs ik te melden van Cheese. Webcam geeft geen of amper kleur weer in Cheese, zeer hinderlijk.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/19, 20:24:32 »
@10o: Ja, inderdaad. Die vergat zelfs ik te melden van Cheese. Webcam geeft geen of amper kleur weer in Cheese, zeer hinderlijk.
guvcview wel... Zie dit topic

Offline Dave

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/10/19, 20:37:24 »
Hopelijk gaat IBM er ook snel werk van maken dat hun officepakket in de laatste versies geinstalleerd kan worden zonder noodgrepen.

« Reactie #48 Gepost op: 2011/10/19, 20:49:06 »
Hopelijk gaat IBM er ook snel werk van maken dat hun officepakket in de laatste versies geinstalleerd kan worden zonder noodgrepen.

Werkt hier prima zonder noodgrepen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/10/19, 21:00:27 »
Ehm, nee hoor. Het gaat toch echt over die extensie.
??
Het gaat over nautilus-open-terminal. Jou link gaat daar niet over.

Er is een update geweest, vandaag, en mijn eerste testen na herinstallatie doen vermoeden dat het probleem nu opgelost is.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 21:02:32 door vanadium »