dus als ik het goed begrijp, gaat het om een macbook, die gedualboot is met windows, en op diezelfde computer wil je op kunnen starten vanaf een usb om ubuntu 11.04 te draaien?
als dat zo is zou je gewoon de externe HD als (extreem grote) usb stick kunnen gebruiken (gok ik) en er een ubuntu live-usb van maken (dus de iso downloaden, met unetbootin in windows op de usb zetten). dan instellen dat je als vrije ruimte een deel (of alle) van de ruimte gebruikt voor gegevens opslaan.
hij is op deze manier alleen langzamer, omdat het een live usb is, en geen echte installatie.
wat denk ik ook kan is (op een andere pc?) de oude hd eruit halen, en de externe hd als enige aangekoppeld hebben.
dan met een live-cd/live-usb ubuntu op de externe hd installeren, en vervolgens in de pc die je gaat gebruiken de bootvolgorde zo zetten dat hij eerst boot vanaf de externe hd, en als die er niet in zit, dan van de interne hd. Dit heeft als nadeel wel dat je dus de hd moet afkoppelen als je geen ubuntu wilt gebruiken.. Het is wel sneller dan de live-usb manier hierboven.
LET OP:
Beide mogelijkheden zijn redenaties van mij, die denk ik zouden moeten kunnen. Ik heb t nooit geprobeerd, dus weet het niet zeker...
hebben verder mensen nog ideeën?