Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 46992 keer)

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #125 Gepost op: 2011/11/07, 11:04:22 »
De internationale campagne is nu ook officieel van start gegaan:

Unlocking education, for growth without limits

http://fsfe.org/campaigns/nledu/nledu.nl.html

De FSFE heeft zojuist een internationaal persbericht uitgebracht:

Nederlandse overheid draagt toegang tot onderwijs over aan Microsoft

http://fsfe.org/news/2011/news-20111107-01.nl.html

Offline TjaGerben

• Lid
« Reactie #126 Gepost op: 2011/11/10, 16:25:56 »
Goed nieuws:
http://tweakers.net/nieuws/77975/microsoft-stopt-mogelijk-met-ontwikkeling-silverlight.html

Nu hopen dat Magister gebruik gaat maken van HTML5 of desnoods Flash.

« Reactie #127 Gepost op: 2011/11/11, 07:26:09 »
Goed nieuws:
http://tweakers.net/nieuws/77975/microsoft-stopt-mogelijk-met-ontwikkeling-silverlight.html

Nu hopen dat Magister gebruik gaat maken van HTML5 of desnoods Flash.

Ik hoop zeker niet dat ze nu op Flash overstappen. Flash is, net als Silverlight, een gesloten webtechnologie die niet door ieder platform wordt ondersteund. Je levert dan de ene leveranciersafhankelijkheid in voor een andere. Enne.... Adobe heeft gisteren bekend gemaakt dat ze mobile Flash niet verder ontwikkelen:

http://www.janstedehouder.nl/2011/11/10/adobe-en-microsoft-onderschrijven-belang-unlocking-education-campagne/

« Reactie #128 Gepost op: 2011/11/11, 11:16:55 »

Goed, we hebben met zijn allen wat werk te verzetten  ;)

Ik heb een conceptplan voor de campagne online gezet. Het is nog een ontwerp dus voel je vrij er opmerkingen bij te plaatsen en aanvullingen te doen. Het plan is wel in het Engels, vanwege de samenwerking met de FSFE:

http://tinyurl.com/nledu-campaign

Er ligt daarnaast een concrete vraag van Arjan el Fassed naar een concrete formulering voor de volgende ronde vragen richting de minister van Onderwijs. Ook daarvoor staat een werkdocument (in het Nederlands) online:

http://tinyurl.com/nledu-questions

Als je ziet dat je in de campagne concreet werk kunt bijdragen, laat het me dan even weten.

« Reactie #129 Gepost op: 2011/11/11, 14:43:30 »
Is het mogelijk om een onderscheid te maken in de campagne opzet tussen zaken die minimaal nodig zijn om überhaupt een campagne te kunnen voeren, en zaken die goed voor de campagne zouden zijn, maar niet noodzakelijk?

Want ik vrees dat de campagne opzet zoals die er nu ligt zo ambitieus is dat bij velen de moed al in de schoenen zakt alvorens er nog maar iets is gedaan.

« Reactie #130 Gepost op: 2011/11/12, 06:58:26 »
Wat er minimaal nodig is om de campagne te voeren zijn, simpel gezegd, handjes.  ;)

Het meekrijgen van de Tweede Kamer is de belangrijkste volgende stap, wat neerkomt op het meekrijgen van meer fracties. Een deel van de activiteiten is er op gericht om de TK-leden van de juiste informatie te voorzien én te laten zien dat het niet een dingetje is van een paar eigenwijze nerds.

Waar we nu het meest aan hebben is dat er mensen naar voren stappen die aangeven dat ze een onderdeel uit het plan voor hun rekening willen nemen. En gewoon aan de slag gaan binnen de mogelijkheden die ze hebben. Zo is deze campagne ook begonnen.   =D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #131 Gepost op: 2011/11/12, 11:17:16 »
Ik denk dat je meer campagnemedewerkers krijgt, als je het campagnedocument in het Nederlands beschikbaar stelt....

« Reactie #132 Gepost op: 2011/11/12, 13:20:40 »
Ik denk dat je meer campagnemedewerkers krijgt, als je het campagnedocument in het Nederlands beschikbaar stelt....

Vandaar ook de opmerking in het plan:

Citaat
Remark: Why in English? We are cooperating with FSFE in the campaign, a campaign that has a European dimension. English is the common language of choice.

Daarnaast ook een hele praktische reden: tijd.
Alle onderdelen in het campagneplan zijn overigens al in het Nederlands gecommuniceerd naar degenen die praktische hulp hebben aangeboden, maar het ontbreekt me nu simpelweg aan tijd om het stuk tweemaal te schrijven. Die tijd gebruik ik liever om de vragen voor de Tweede Kamer scherp te krijgen, te zorgen voor aandacht voor de doelen van de campagne zelf (C't magazine heeft deze week een artikel, Linux Magazine volgt, ik schrijf nu een bijdrage voor EDRi) en gesprekken met mensen die slagen kunnen maken richting Den Haag.

Maar als een Nederlandse vertaling helpt, dan doe ik graag een oproep aan de vertalers onder ons. Niet om vervelend te doen (ik hoop dat je me daar goed genoeg voor kent), maar echt omdat de tijd mij ontbreekt.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #133 Gepost op: 2011/11/15, 10:44:59 »
@jan stedehouder

mijn leraar software engineering zei dat we eens moesten proberen het GOC te overtuigen sinds die over het onderwijs gaan, voordat de politiek er iets aan ging doen zou te lang duren.

http://www.goc.nl/

verder is er goed en slecht nieuws

het goede is dat we met arduino moeten werken en dat werkt native-linux

het slechte nieuws is dat ik een nog grotere wrok voor software-engineering heb gekregen die verschrikkelijk microsoft-georienteerd is.
het ziet er dus naar uit dat ik nog even met microsoft-visual-studio moet werken in een buggy-virtualbox installatie (al ligt dat buggy aan windows XP en niet aan virtualbox)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 10:46:57 door niekn »

« Reactie #134 Gepost op: 2011/11/28, 13:53:45 »
Het is zo langzamerhand tijd voor een update.

Op het PR-front gaat het gestaag verder. We hebben een artikel kunnen plaatsen in de nieuwsbrief van EDRi (Europese burgerrechtenorganisatie):

http://www.edri.org/edrigram/number9.22/unlocking-education-netherlands

In de decemberuitgave van C't Magazine staat een kort artikel. Linux Magazine pakt stevig uit met een hoofdartikel over de campagne. Fabrice Mous noemt in zijn column in hetzelfde blad de campagne een voorbeeld van digitaal activisme.

Vorige week heeft de GroenLinks fractie van ons een serie nieuwe vragen voor de minister van Onderwijs gekregen. De fractie had hierom gevraagd. We hebben inmiddels ook contact met andere Kamerfracties en dat ziet er goed uit.

We zijn volop bezig met het verzamelen van een groep van acht ouders die mee willen in een officiële klachtenprocedure. Begrijpelijkerwijs zijn de ouders bezorgd over wat dit gaat betekenen voor hun kind(eren). De teller staat op vijf, dus er is nog ruimte:

http://www.janstedehouder.nl/2011/11/18/gezocht-8-ouders-en-leerlingen-met-het-magister-probleem/

Gezien de verschillende, parallel lopende activiteiten was het nodig een centrale online werkplek in te richten. Dat hebben we gedaan op Pleio. Voel je vrij om je daar aan te melden. De meeste artikelen en discussies zijn publiek leesbaar:

https://www.pleio.nl/pg/groups/502596/campagne-open-onderwijstoegang/

De verschillende petities hebben bij elkaar 1.000+ handtekeningen opgeleverd.

Op Pleio houden we een lijst bij van klussen. Als er nog geen naam achter staat, en je denkt een concrete bijdrage te kunnen leveren? laat het mij dan even weten:

https://www.pleio.nl/pg/pages/view/505393/klussenlijst

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #135 Gepost op: 2011/11/28, 15:23:12 »
Dank voor de actualisering, en compliment voor je doorzettingsvermogen. Je pakt deze actie grondig aan.  :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #136 Gepost op: 2011/11/28, 19:38:07 »
Dank voor de actualisering, en compliment voor je doorzettingsvermogen. Je pakt deze actie grondig aan.  :)
Inderdaad;
dat is ook nodig, anders komen we nergens, dat noem ik vaak de arrogantie van de macht, de open-standaard moet gewoon standaard worden !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #137 Gepost op: 2011/11/29, 09:22:10 »

Dank je Pjotr. Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Naast de omvangrijke morele steun krijgt het campagneteam ook steeds meer vorm:

https://www.pleio.nl/pg/pages/view/518307/campagneteam-unlocking-education

« Reactie #138 Gepost op: 2011/11/29, 18:09:05 »
Ze zijn bij ons op school bezig om Magister verder door te voeren en ook andere zaken te regelen met dit programma.
Dit jaar lopen ze proef, een aantal functies worden door dit jaar door verschillende docenten via Magister geregeld.

Ik geef zelf wel aan dat ik dit niet dagelijks kan bekijken omdat ik geen Windows draai (niet helemaal waar, ik heb wel een Windows-partitie maar dat is niet mijn standaardsysteem).
Meestal wordt mij gewoon verteld dat ik dan de schoolcomputers moet gebruiken, omdat het daar wel werkt. (En gezien we het toch niet dagelijks nodig hebben, is dat voor nu nog een alternatief)

Sommige opdrachten e.d. moeten bekeken worden via Magister, zonder Windows-computer is dat onmogelijk.
Vooralsnog kan het echter allemaal via de schoolcomputers en vormt het geen onoverkomelijk probleem, maar hinderlijk is het wel.

Gelukkig is Silverlight stervende. Als Silverlight 5 inderdaad de laatste versie zal zijn, dan zal Schoolmaster gedwongen zijn om over te stappen op een serieus alternatief. HTML5 ligt voor de hand, en deze is vooralsnog open.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #139 Gepost op: 2011/11/30, 00:46:47 »
Als je nog scholen weet die Magister gebruiken check dan even of ze in de lijst staan https://www.pleio.nl/pg/pages/view/536705/overzicht-scholen-met-magister

Zo niet,graag toevoegen (waarschijnlijk niet want we zijn nog maar net begonnen met die lijst).

Offline wowo

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2011/11/30, 10:41:20 »
Als ik hier naar toe ga en "De lijst die je ziet is een embedded Google spreadsheet. Mis je een school in de lijst dan kun je die hier toevoegen."
Op "hier" druk kan ik toch niets toevoegen aan deze spreadsheet.
Klopt dit ? Of moet ik de toevoeging gewoon als reactie plaatsen ?
(ps ik zelfs al een account aangemaakt op Pleio)
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #141 Gepost op: 2011/11/30, 11:24:43 »
@wowo Dank voor je melding, had de betreffende pagina nog niet gepubliceerd. Beetje dom.... Werkt nu wel.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2011/11/30, 13:01:24 »
5 scholen toegevoegd die in eindhoven samen gaan en magister5 gebruiken
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #143 Gepost op: 2011/12/13, 23:30:29 »
Raayland College te Venray aan de lijst toegevoegd.
Per 16.1.2012 kunnen leerlingen inloggen en gebruik maken van Magister.
Ik heb op 11.12.2011 (na het lezen van de informerende brief) een mailtje gestuurd naar het Raayland College:

Tot mijn grote schrik las ik in het schrijven van de heer ** **** d.d. 8.12.2011 dat het Raayland College gebruik gaat maken van het schooladministratiepakket Magister.

Waarom schrik?
Omdat vanaf het moment dat u gebruik gaat maken van dit programma, onze kinderen en wij (ouders) géén toegang meer zullen hebben tot de gegevens die via Magister gecommuniceerd zullen worden. Ik denk hierbij aan cijfers maar ook informatie als huiswerk, projecten etc. die via dit pakket verspreid gaan worden.

Reden waarom wij geen informatie uit kunnen wisselen?
Magister maakt gebruik van het Microsoft product "Silverlight".
Wij werken echter met Linux en kunnen geen gebruik maken van Silverlight. Wij zijn aangewezen op het voor Linux beschikbare alternatief "Moonlight", een product dat in samenwerking met Microsoft tot stand komt, maar waarvan bewezen is dat de Magister software hier niet mee werkt.

Nu zijn wij waarschijnlijk niet de enige mensen die getroffen gaan worden door deze maatregel.
Andere mensen die hier problemen mee gaan krijgen zijn gebruikers van hardware met een operating system als Android, het stukje software dat op de meeste smartphones en tablets geïnstalleerd is.
Ik weet niet zeker of Mac-gebruikers ook getroffen zullen worden door deze overstap naar Magister.

Het goede nieuws is echter dat Microsoft aangegeven heeft te gaan stoppen met Silverlight en dat ze in de toekomst gebruik gaat maken van de HTML5 technologie. Dit zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat Magister "omgebouwd" zal moeten worden en waarschijnlijk zal het probleem daarmee opgelost zijn.

Tot die tijd echter zullen wij de resultaten van onze kinderen niet kunnen volgen via Magister. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het huiswerk en andere communicatie die beschikbaar gesteld zal gaan worden via Magister.

Waarschijnlijk is het u ontgaan dat er met betrekking tot dit onderwerp (niet alleen Magister, maar het gebruik van gesloten software en bestandsformaten in met name het onderwijs) vragen gesteld zijn in de Tweede Kamer. De discussie duurt voort.
Tevens zijn er acties opgestart tegen het gebruik (lees: verplichting tot het gebruik) van gesloten standaarden en software in het onderwijs.
Als beginpunt verwijs ik graag naar http://www.janstedehouder.nl/2011/11/07/fsfe-nederlandse-overheid-draagt-toegang-tot-onderwijs-over-aan-microsoft/, een website waarbij u de hele gang van zaken kunt volgen.
Ik zal het Raayland College toevoegen aan de lijst van scholen die met Magister werken, die bijgehouden wordt door deze actiegroep.

Omdat het geen optie is om iedere dag naar de buren te lopen en via hun computer de Raayland site te raadplegen, zou ik graag van het Raayland college vernemen hoe zij dit voor ons op gaat lossen.
Wellicht zult u zich afvragen waarom u dit op moet lossen. Omdat dat uw plicht is. Indien gewenst zal ik u hiertoe nog even wat informatie verstrekken.

Nog een advies: laat u zich alstublieft niet met een kluitje in het riet sturen door de leverancier van Magister. Het werkt namelijk echt niet.

Voor de volledigheid nog de door ons gebruikte software:
Operating systems: Ubuntu 10.04, Ubuntu 11.04 en Xubuntu 11.10.
Browsers: Firefox en Opera
Anderen: Moonlight

Bij voorbaat dank voor uw zeer snelle reactie.

Helaas nog geen reactie ontvangen.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #144 Gepost op: 2011/12/14, 05:15:50 »
Strakke brief  8-)

Ik ben benieuwd naar hun reactie, maar je geeft hier een duidelijk signaal richting de school. Bedankt.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #145 Gepost op: 2011/12/14, 10:24:34 »
ik ben op mijn school maar accoord gegaan met het gebruik van microsoft visual-studio, onder de voorwaarde dat alles wat ermee gemaakt word NIET word gepubliceerd zonder dat het eerst door de cross-compiler gaat (gelukkig kun je die projecten zo openen in monodevelop en met 1 klik hercompileren voor andere platformen).

« Reactie #146 Gepost op: 2012/04/08, 08:45:55 »
Ik besefte gisteravond dat er al een tijdje geen update meer is geweest van onze campagne. Het meeste werk gebeurt ook vooral op de achtergrond, maar er worden resultaten geboekt.

De Tweede Kamer heeft in februari nieuwe vragen gesteld aan de minister van Onderwijs. De antwoorden op de eerste serie vragen stonden barstensvol met fouten. Dankzij de input vanuit de open source gemeenschap kreeg de minister een herkansing, waarbij (eindelijk) eens duidelijk moest worden hoe de regering met haar eigen open standaarden- en open source beleid omging:

http://www.janstedehouder.nl/2012/02/14/tweede-kamer-wil-toelichting-op-gebrekkige-uitvoering-open-standaardenbeleid-ministerie-van-onderwijs/

Goed, het duurde even voordat de antwoorden er waren, maar die waren -hoe triest ook- zeer verhelderend. De minister toonde met haar antwoorden aan dat afhankelijkheid van een leverancier geen probleem was en dat het open standaardenbeleid voor de overheid een wassen neus is:

http://www.janstedehouder.nl/2012/04/01/onderwijsminister-toont-definitief-falen-open-standaardenbeleid-aan/

Daar waar wij in de campagne herhaaldelijk aantonen dat Schoolmaster het niet zo nauw neemt met de waarheid over de platformonafhankelijke toegang van Magister, besluit de minister dat zij zonder problemen op het woord van Schoolmaster kan vertrouwen. Voor alle duidelijkheid, vanuit het ministerie heeft niemand contact met ons opgenomen. Wij hadden de minister graag in contact gebracht met ouders en leerlingen.

De antwoorden van de minister betekenen gelukkig niet het einde van de campagne. De Tweede Kamer laat het onderwerp open standaarden en open source niet meer los. Tien jaar na de motie Vendrik en vier jaar na de start van Nederland Open in Verbinding moet de conclusie worden getrokken dat de overheid nog nauwelijks echte stappen heeft gezet. Dankzij onze inzet wordt het NOiV-beleid integraal meegenomen in het komende parlementaire onderzoek naar ICT bij de overheid. Het is aan ons om de kamerleden van de onderzoekscommissie zo goed mogelijk te informeren.

We houden daarnaast de druk op Schoolmaster hoog. In de volgende editie van Linux Magazine komt een artikel over twee scholieren die een PHP-implementatie van Magister bouwden en als dank een dreiging van een juridische procedure op hun dak kregen.

Dat we in bredere zin wakker moeten blijven, blijkt uit recente berichtgeving dat scholen hun leerlingen willen verplichten een iPad aan te schaffen:

http://www.janstedehouder.nl/2012/02/19/open-onderwijstoegang-stappen-vooruit-stappen-achteruit/

En dat was nog voordat een of andere koppenteller tot het onzalige idee kwam om een Steve Jobsschool te starten, met de iPad als centrale uitgangspunt. Ik heb niet de kans gezien om daar een artikel over te schrijven, maar een school die het onderscheid niet kan maken tussen onderwijsdoel en leermiddel (want dat is een iPad) verdient op voorhand een verbod door de onderwijsinspectie.

Kortom, we moeten scherp blijven en keer op keer de discussie opzoeken, op inhoud en met argumenten. Schoolmaster wil niets liever dan ons afschilderen als een klein clubje Linux nerds zonder draagvlak. Helaas voor Schoolmaster gaat het niet over Linux, maar over vrije technologiekeuze, over het verdedigen van een breed gesteund open standaardenbeleid en het recht op toegang tot onderwijs, ook het online onderwijs.

« Reactie #147 Gepost op: 2012/04/08, 09:36:28 »
Blijven vechten, Jan !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #148 Gepost op: 2012/04/08, 09:57:29 »
Blijven vechten, Jan !

+1

en ik heb ook goed nieuws! vanaf volgende periode ben ik definitief verlost van microsoft visual-studio en C#. we gaan dan namelijk met C++ in eclipse programmeren.... het enige waar ik dan nog mee zit opgescheept is microsoft-project, maar dat draait ten minste fatsoenlijk in wine dus dat vind ik dan geen probleem  :D :D

« Reactie #149 Gepost op: 2012/04/08, 11:06:43 »
Inderdaad Prosper!

Trouwens, waarom werkt Magister niet in Opera? Silverlight doet het perfect in Opera (en Moonlight ook).