Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herrie monitor  (gelezen 2232 keer)

Offline soppel

  • Lid
herrie monitor
« Gepost op: 2011/09/26, 09:58:09 »
Mijn monitor is een Fujitsu Siemens L24W2. Ding bromt irritant. Lijkt ook erger te worden.
Iemand ervaringen dat ze inderdaad steeds meer gaan brommen tot ze er helemaal mee stoppen?

Als iemand trucjes heeft die brom tegen te gaan hou ik me aanbevolen.
Ik heb zo geen idee waar de brom vandaan komt, zijn het de lcd's of de verlichting of ( en dat lijkt me het logischte) de trafo?

Anders graag tips welke schermen stil zijn.
Zijn Led schermen bv per definitie stiller?

Gek, dat ze de herrie niet bij de spec's vermelden.
Beeld kan je in een winkel aardig beoordelen, maar in de lawaaige omgeving van een winkel kan je die brom niet vergelijken :'(





Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: herrie monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/26, 13:25:44 »
Een lage brom toon zou in principe van de transformator afkomen bij apparaten.
Echter bij dit soort apparaten (monitoren) word daar geen gebruik van gemaakt..... ?

Daarnaast kan er nog een hoge toon uitkomen, en die is afkomstig van een condensator.
Dit kan een paar redenen hebben:
- Verkeerde waarde
- Condensator is halfgaar of er zit een fabrieksfout in.

De spanning voor de LCD of LED plaat die in de monitor zit word gevoed met FET's.
Echter die schakelen op een hoge frequentie die ik kan met haast niet voorstellen dat deze op de print staan te brommen.

Hoe het went of keert er zit een fout in die monitor, want kan me niet voorstellen dat dit normaal is ?

Of last but not least er zit een kleine fan in die je hoort.....
Heb ik zelf nog nooit gezien, maar zeg nooit - Nooit....
Stel die zit er niet in zou ik de monitor voor RMA aanbieden want het kan hinderlijk zijn.....

TIP voor de volgende keer als je in de winkel bent.
Houd je oor tegen de monitor aan, hoeveel geluid er in de omgeving ook is, je zult altijd kunnen horen hoeveel geluid de monitor
maakt.

ennuuh, koop de volgende keer een goed merk ?
Zoals bijv. BenQ    :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline soppel

  • Lid
Re: herrie monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/26, 19:48:33 »
BenQ die heulen toch ook met Siemens net als Fujitsu? Of was dat alleen met telefoons ???

Nee serieus, als BenQ een goed merk zou blijken koop ik die met liefde.
Ik moet zeggen dat dit scherm verder goed bevalt, maar ik ben gewoon gevoelig voor dat soort brommetjes.
Een TL kan me ook vreselijk irriteren.

Een hoge piep maakt mijn scherm niet. ( in tegenstelling van de laptop van mijn vriendin )
Een piep heb ik alleen als de PC uit staat en het scherm in de standby blijft. Da's simpel opgelost, ding kan toch uit als ie geen beeld weer te geven heeft.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: herrie monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/26, 20:17:55 »
Een lage brom toon zou in principe van de transformator afkomen bij apparaten.
Echter bij dit soort apparaten (monitoren) word daar geen gebruik van gemaakt..... ?

Daarnaast kan er nog een hoge toon uitkomen, en die is afkomstig van een condensator.
Dit kan een paar redenen hebben:
- Verkeerde waarde
- Condensator is halfgaar of er zit een fabrieksfout in.

De spanning voor de LCD of LED plaat die in de monitor zit word gevoed met FET's.
Echter die schakelen op een hoge frequentie die ik kan met haast niet voorstellen dat deze op de print staan te brommen.

Hoe het went of keert er zit een fout in die monitor, want kan me niet voorstellen dat dit normaal is ?

Of last but not least er zit een kleine fan in die je hoort.....
Heb ik zelf nog nooit gezien, maar zeg nooit - Nooit....
Stel die zit er niet in zou ik de monitor voor RMA aanbieden want het kan hinderlijk zijn.....

TIP voor de volgende keer als je in de winkel bent.
Houd je oor tegen de monitor aan, hoeveel geluid er in de omgeving ook is, je zult altijd kunnen horen hoeveel geluid de monitor
maakt.

ennuuh, koop de volgende keer een goed merk ?
Zoals bijv. BenQ    :rolleyes:
dus volgens jou staat er intern gewoon volledig 220V/230V op alle componenten van een display?
er zit in een display wel degelijk een transformator, het enige wat op een hoger voltage werkt zijn de backlight zelf, echter werken die via een inverter die als input slechts 12V DC gebruikt.
en klein detail, dat is geen LED of LCD display, het is namelijk een TFT-TN scherm.

en hoewel BenQ wel mooier is, zijn Fujitsu Siemens displays ook niet slecht.

@soppel: nee, BenQ is een eigen merk, ze gebruiken wel enkele onderdelen van Siemens echter.

maar zoals Gandyman al zij, dit kan niet goed zijn.
je kan het beste ofwel het scherm aanbieden voor RMA of, als de garantie er al af is, een andere kopen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: herrie monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/26, 21:11:12 »

dus volgens jou staat er intern gewoon volledig 220V/230V op alle componenten van een display?


Hmzz, heb vanmiddag een V7 zitten repareren en ook daarin zit geen transformator... ?

En ik heb niet gezegd dat er 220v op de onderdelen van het scherm staan.
Dit staat er ook niet, aangezien je met een een paar condensators en een scheiding spoeltje de boel kan afschermen, totaal geen ouderwetse trafo voor nodig.

Een scheiding spoel heeft lucht als kern en kan daarom niet brommen, dat kan alleen bij een lamellen kern.
De Fets die aan een koelrib hangen kunnen wel brommen als de bevestiging naar de print niet goed is.
Maar dan nog lijkt het me sterk dat dit een lage toon is, omdat ze op aluminium geschroefd zitten.

@soppel
Vraagje !
Zitten er speakers in je monitor ?
Zoja kijk dan even de aansluitingen na, of de stekkertjes er goed in zitten, misschien komt de brom wel uit de speakers.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 21:12:57 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline soppel

  • Lid
Re: herrie monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/26, 21:17:22 »
Gezien het gewicht van een monitor geloof ik direct dat er geen trafo inzit.
En niet alleen het totaal gewicht maar de balans van een scherm, als er een trafootje in zou zitten zou die kant iets zwaarder zijn.

Ja er zitten speakers in, maar niet aangesloten, want die dingen zijn niet om aan te horen.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: herrie monitor
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/26, 21:26:29 »
update....
als ik met beide handen scherm stevig aanknijp stopt het brommen.

Ik zal eens kijken hoe oud 't scherm is. Meestal valt dat wel tegen als je dat op gaat zoeken.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: herrie monitor
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 09:46:53 »
Hmz ..

Pak eens een kruiskop schroevendraaier en loop alle schroefjes eens na of die wel goed vast zitten ?
Inclusief die van de voet die achterop het scherm geschroefd zit.

Misschien dat ?

Als het lcd scherm zelf zit te resoneren in de kast heb je een iets groter probleem, ik hoop voor je dat het de kast zelf is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline soppel

  • Lid
Re: herrie monitor
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/27, 20:40:59 »
nadat knijpen hielp heb ik inderdaad meteen de 4 van de voet nagetrokken. Die waren het helaas niet.
Had alleen hier binnen een zakmes ( met kruiskop ) ter beschikking dus openschroeven was geen optie. Dan wil ik even een knap schroevedraaiertje pakken.

Even voor de zekerheid, moet een TFT nog een tijd spanningsloos zijn alvorens 'm open te schroeven?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan