Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unzip / untar: 1 specifieke file of (sub)folder  (gelezen 1401 keer)

unzip / untar: 1 specifieke file of (sub)folder
« Gepost op: 2011/09/21, 09:19:03 »
Beste ubuntu gurus,
Ik zit met de volgende vraag:

Ik heb een ubuntu machine waar ik alleen SSH toegang tot heb dus ik moet alles met linux commando's doen.
Er is me al een heleboel gelukt alleen iets (ogenschijnlijk?) simpels als een zip/tar extracten lukt mij niet.

Ik wil uit een zip/tar bestand 1 specifieke file of (sub)folder extracten naar een door mij gewenste locatie.
Ik heb wel 1 commando gevonden dat werkt, maar het is volgens mij niet een "correcte" methode omdat "/root/dirx/" niet bestaat...:

tar -x modsec/util/rules.pl -zf modsec.tar -C /root/dirx/ --strip-components=2

Ik heb de man pages gelezen en een heleboel pagina's via google gelezen maar ik kan het echt niet vinden...!
Het blijkt dat archives die in hun originele path zijn gearchiveerd niet zomaar te extracten zijn zoals ik dat zou willen.

Kan iemand misschien een voorbeeld geven van hoe je 1 specifieke bestand / (sub)folder kan extracten uit een zip en tar bestand?

Is het ook mogelijk om een GREP commando uit te voeren zoals:
unzip [filename] | grep [filter de bestanden met regex]
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 09:20:35 door dragonetti »

Re: unzip / untar: 1 specifieke file of (sub)folder
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/21, 10:13:11 »
Citaat
Ik heb wel 1 commando gevonden dat werkt, maar het is volgens mij niet een "correcte" methode omdat "/root/dirx/" niet bestaat...:

tar -x modsec/util/rules.pl -zf modsec.tar -C /root/dirx/ --strip-components=2

Ik denk dat je bij /root/dirx/ voor dirx de directory moet aangeven waar je dat wil extracten (dus . Werkt het dan wél?de gewenste directory onder /root.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/21, 10:38:28 »
Als ik voor "dirx" een bestaande directory gebruik dan wordt het gewenste bestand uitgepakt in de directory waar ik de commando uitvoer.
Dit gebeurt ook als ik "dirx" zo laat, dus een niet bestaande dirctory kies, dan wordt ook het gewenste bestand uitgepakt in de directory waar ik de commando uitvoer.

Maar bij tar heb ik dan tenminste iets dat een "beetje" werkt (hoe on-correct dat ook klinkt).

Bij zip heb ik helemaal geen idee hoe ik te werk moet gaan om 1 specifieke file of 1 specifieke (sub)folder uit te pakken. Iedere keer kom ik deze uitleg tegen: https://help.ubuntu.com/community/FileCompression
(ga naar: 4. zip and unzip). Soms in de combinatie met de uitleg hoe je het geheel kan uitpakken naar een gewenste directory. Maar nu wil ik alleen 1 file of 1 folder uitpakken.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/21, 11:44:27 »
Ik denk dat het voor TAR/ZIP niet zomaar mogelijk is om enkele bestanden/folders uit te pakken.
Ik heb het ook hier gevraagd:
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?p=4477958&posted=1#post4477958

En in die topic werd ik daarop gewezen.
Het is dus de gehele archive uitpakken en daarna de ongewenste items verwijderen.
Mocht iemand een (commandline-only) omweg hebben, dan is dat altijd welkom!

edit: ik kreeg de correcte unzip methode toch in die topic van iemand anders, het werkt dus wel:

unzip modsecurity-crs_2.2.1.zip util/* -d /root/scripttest/test2

rood = de directory in de zip archive
groen =directory switch
blauw = target directory
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 12:06:40 door dragonetti »

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/21, 11:52:00 »
Het tar / zip bestand openen met archiefbeheer
Bestand of map selecteren diemen wil uitpakken
en deze naar bestandbeheer slepen

- Roc

« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/21, 12:08:07 »
@Roc.am
Ik heb helaas alleen SSH toegang dus alles met via command-line.
(maar toch mijn dank voor je reactie!)