Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??  (gelezen 1780 keer)

Offline Beer

  • Lid
Hallo

Ik ben na een aantal jaar afwezigheid weer terug op dit forum en wil weer Ubuntu gaan gebruiken maar mijn laptop staat eigenlijk vol,alleen mijn D schijf is leeg en dus te gebruiken of anders een externe Harde schijf kan ik gebruiken maar liefst gebruik ik de D schijf want ik heb in het verleden veel problemen gehad met het gebruik van externe harden schijven.
Is het dus mogelijk om de D schijf te gebruiken en kan ik dan ook kiezen tussen Windows 7 en Ubuntu ?
En in uiterste nood kan ik hem installeren op een externe HDD met usb aansluiting.

Beer ???
« Laatst bewerkt op: 2011/09/19, 16:35:35 door Beer »

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/18, 16:57:08 »
Je gebruikt best een partitie op een interne schijf, en in jou geval kan je perfect de d schijf gebruiken. Er zal automatisch een dual boot opgezet worden.

Offline Beer

  • Lid
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/18, 17:02:07 »
Ok vanadium dat is duidelijk dan ga ik nu direct aan de slag.

bedankt voor de snelle reactie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/18, 23:11:12 »
Zodra je niet op de eerste HD installeert, is het aan te raden, om bij het installeren te controleren of GRUB, de opstartlader, wel op de eerste HD geplaatst wordt.
Normaal is dat /dev/hda

Succes en laat weten hoe het gegaan is .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Beer

  • Lid
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/19, 11:50:22 »
Nou Ron ik heb er op gelet maar ik kan niet de keuze maken tussen win7 of Ubuntu nu heb ik gekeken vis msconfig en er is wel een menu wat opstart maar daarin staat alleen win7 en verders niets ,nu weet ik dat ik een keer Wubi heb gedraaid wat ik als niet lekker werkend ervoer ik heb voor een jaar geleden Wubi eraf gehaald  in msconfig de tijd op 0 sec gezet dus dan starten mijn laptop direct door naar win7.
Maar ja wat kan ik anders nu nog doen dat ik A een goed opstart scherm krijg en B een goed werkende laptop .

Beer ???
« Laatst bewerkt op: 2011/09/19, 14:00:41 door Beer »

Offline Beer

  • Lid
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/19, 14:58:49 »
Mijn probleem is opgelost en wel via de http://computertip.googlepages.com/grub van Pjoter waarin ik een aantal regeltjes heb gekopieerd en deze in de terminal heb ingevoerd en na de reboot was alles weer goed.
Pjoter bedankt voor je simpele maar doeltreffende uitleg.

Beer ;D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: ubuntu installeren op de D schijf of ander op een externe HDD??
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/19, 16:20:43 »
wil je even [OPGELOST] in de titel zetten? Dat doe je door de titel van je startpost aan te passen :)