Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vragen [nog niet helemaal opgelost]  (gelezen 13734 keer)

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/20, 11:57:11 »
Zit op die pc geen sticker met de juiste code voor WinXP?


Neen, deze pc's zijn geschonken voor het goede doel: een stichting zonder geld (overheid bezuinigd helaas op probleemjongeren, dus wij zijn erg blij met 5 ietwat snellere pc's)

Dus nu snap je ook dat Ubuntu op deze pc's een muts zijn. Om het jongerenwerk enigsinds door te zetten.
Er is geen geld voor 5x Win licentie en een server licentie.


Maar we gaan wel terug naar pen en papier en wat oudere win pc's, want dit kost zoveel tijd, let wel, ben al 4 weken bezig he.. dus ben er wel klaar mee.

Bedankt iedereen tot zover.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/20, 11:59:48 »
Installatie op een "lege" PC houdt in dat je opstart met de live CD, of via een opstartbare USB die je kan aanmaken. Je beantwoordt een paar vragen, en laat de installatie volautomatisch verdergaan. Als een installatie vlot verloopt, duurt dat niet langer dan drie kwartier.

drie kwartier is inmiddels 3 weken geworden.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/20, 12:00:18 »
Sluiten maar mod.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/20, 12:15:09 »
Is er geen steunpunt in je buurt waar je hulp kunt vragen?
Ubuntu pc's voor een stichting zonder winstoogmerk lijkt me een heel nobel doel.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/20, 12:48:01 »
Is er geen steunpunt in je buurt waar je hulp kunt vragen?
Ubuntu pc's voor een stichting zonder winstoogmerk lijkt me een heel nobel doel.


diegene uit mijn eigen woonplaats reageert niet, de andere hulp-lijn (50km verderop) doet net zo hard zijn best als jullie allemaal, maare... ik kom niet echt verder.


Op de pc's die nu nog zijn voorzien van Win XP licenties, daar kan ik gek-genoeg wel Ubuntu op installeren via mijn live-USB, dus die is niet defect.

Blijkbaar wordt het lastig wanneer lege pc's geen OS of geen geldig OS hebben.
Ubuntu heeft dus een basis OS als Win of Mac nodig, wat op zich een trieste constatering is.

M.a.w. ik moet dus toch eerst 5 dure Win licenties aanschaffen en pas dan kan ik Ubuntu installeren? Is daarom Ubuntu gratis, wordt Ubuntu gesponsord door Windows?

Want ik hoor niemand die zegt: ik heb Ubuntu succesvol kunnen installeren op een pc die geen OS had. Iedereen heeft het over de dual-boot successen. Deel Windows en Ubuntu.

Dus een muts om Ubuntu te kunnen installeren; windows moet draaien... bleh..

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/20, 12:56:30 »
Windows moet NIET aanwezig zijn om Ubuntu te kunnen installeren. Maar als je een WUBI-schijf gedownload had, is Windows wél een vereiste omdat dat systeem binnen Windows geïnstalleerd wordt. Dus als je hier (http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer) gedownload had, is dat dus een versie die Windows vereist.
Je moet dus deze onafhankelijke versie downloaden en op een schijfje branden: http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/11.04/ubuntu-11.04-desktop-i386.iso
Of deze als je een LTS-versie (lang termijn ondersteuning) wenst: http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso

En beide zullen probleemloos geïnstalleerd kunnen worden op een lege pc of notebook, maar ook op eentje waar al Windows op staat (in dat geval vraagt hij of je wenst dat hij zich ernaast installeert of die overschrijft).

Re: Installatie vragen
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/20, 13:00:48 »
Want ik hoor niemand die zegt: ik heb Ubuntu succesvol kunnen installeren op een pc die geen OS had. Iedereen heeft het over de dual-boot successen. Deel Windows en Ubuntu.

Dan ben ik de eerste.
Grootste deel van mijn computer heeft zelfs nog nooit windows gekend.

EDIT:
@GeenIdee3: Ik weet niet waar je zit maar als het niet te ver weg is kan ik wel een keer langs komen en een poging wagen.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 13:09:50 door Erik Krom »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installatie vragen
« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/20, 13:02:13 »
De CD is in ieder geval goed, want anders zou je niet op een andere PC Ubuntu hebben kunnen installeren. En of Windows, al dan niet geactiveerd of niet er op staat is van geen enkel belang, Ubuntu verwijdert deze tijdens de installatie.

Weet je zeker of de CD-speler zelf goed is? Probeer het anders even met een andere (lege) PC of verwissel de CD-speler met een ander exemplaar.

Re: Installatie vragen
« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/20, 13:02:21 »
Citaat
Want ik hoor niemand die zegt: ik heb Ubuntu succesvol kunnen installeren op een pc die geen OS had.

Ik heb al veel installaties gedaan op pc's die géén OS hadden, dus het gaat wél zo.
En waarschijnlijk komt jouw probleem door datgene wat Bloom hierboven aanhaalt, volg dus eens zijn raad op, waarschijnlijk zal het dan wél gaan.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/20, 14:14:43 »
Je moet dus deze onafhankelijke versie downloaden en op een schijfje branden: http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/11.04/ubuntu-11.04-desktop-i386.iso
Of deze als je een LTS-versie (lang termijn ondersteuning) wenst: http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso

En beide zullen probleemloos geïnstalleerd kunnen worden op een lege pc of notebook, maar ook op eentje waar al Windows op staat (in dat geval vraagt hij of je wenst dat hij zich ernaast installeert of die overschrijft).


okay.. dit ga ik proberen. (kan deze ook op een USB?? of alleen CD/DVD?)

Nog iets anders: Intel cq AMD processors worden beiden ondersteunt in deze versies?

Dank je Bloom.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 14:17:53 door GeenIdee3 »

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/20, 14:16:25 »
De CD is in ieder geval goed, want anders zou je niet op een andere PC Ubuntu hebben kunnen installeren. En of Windows, al dan niet geactiveerd of niet er op staat is van geen enkel belang, Ubuntu verwijdert deze tijdens de installatie.

Weet je zeker of de CD-speler zelf goed is? Probeer het anders even met een andere (lege) PC of verwissel de CD-speler met een ander exemplaar.

ook hier gaan we mee bezig. Tot later..

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installatie vragen
« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/20, 15:56:09 »
Of installeer op een andere pc en verwissel de harde schijf ;)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/20, 15:59:05 »
okay.. dit ga ik proberen. (kan deze ook op een USB?? of alleen CD/DVD?)
Ja, dat kan ook op USB. Je moet dan wel extra software onder een andere Ubuntu (of Windows) gebruiken om de usb-stick klaar te maken. Ubuntu heeft zoiets ingebouwd (Systeem/Beheer/Opstartschijf maken), maar je kunt ook voor zowel Linux als Windows UNetBootIn downloaden en gebruiken.

Nog iets anders: Intel cq AMD processors worden beiden ondersteunt in deze versies?
Ja hoor.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/22, 09:35:08 »
..stilte is vaak geen goed teken he... dat snappen jullie vast wel....


we hebben 'een' harde schijf uit 1 van de machines gehaald, gekoppeld aan zowel een draaiende Ubuntu pc en aan een Win pc, en geprobeerd met diverse tools om er Ubuntu via (externe)terminals te installeren... maar...

het trieste is, tot die conclusie waren we al gekomen en doen het opnieuw, nadat we succesvol windows 7 hebben geïnstalleerd op de lege HD, pas dan Ubuntu erop geïnstalleerd kan worden.

En ja, wacht het wordt mooier... we hebben het zo bij alle 10 moeten doen... (en weet je wie uiteindelijk voor 10 gratis Win 7 licenties heeft gezorgd. Windows zelf. Via een dealer.


Ubuntu is en blijf hobby spul, nu snap ik waarom er nog weinig gebruikers zijn.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installatie vragen
« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/22, 10:07:56 »
het trieste is, tot die conclusie waren we al gekomen en doen het opnieuw, nadat we succesvol windows 7 hebben geïnstalleerd op de lege HD, pas dan Ubuntu erop geïnstalleerd kan worden.
Dus je zegt hier dat pas nadat je Win7 hebt geinstalleerd, de boot-CD van Ubuntu herkend wordt? Dat dus zowel de CD als de CD-speler in orde zijn maar dat deze pas gaan werken zodra je een werkende Win-installatie hebt gedaan? Dit klinkt zeer, maar dan ook zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

Weet je zeker dat je geen WUBI-installatie hebt gedaan (Ubuntu binnen Windows)?

Ubuntu is en blijf hobby spul, nu snap ik waarom er nog weinig gebruikers zijn.
Er moet een logische verklaring zijn waarom het niet werkt. Tot die verklaring er is, is het zinvol noch constructief het OS af te schieten.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/22, 11:22:13 »
het trieste is, tot die conclusie waren we al gekomen en doen het opnieuw, nadat we succesvol windows 7 hebben geïnstalleerd op de lege HD, pas dan Ubuntu erop geïnstalleerd kan worden.
Dus je zegt hier dat pas nadat je Win7 hebt geinstalleerd, de boot-CD van Ubuntu herkend wordt? Dat dus zowel de CD als de CD-speler in orde zijn maar dat deze pas gaan werken zodra je een werkende Win-installatie hebt gedaan? Dit klinkt zeer, maar dan ook zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

Weet je zeker dat je geen WUBI-installatie hebt gedaan (Ubuntu binnen Windows)?

Er moet een logische verklaring zijn waarom het niet werkt. Tot die verklaring er is, is het zinvol noch constructief het OS af te schieten.

We hadden in eerste instantie een verkeerde download, dat klopte, ja. een WuBi download-installatie CD en USB. (die uitstekend werken)
Via [user]Bloom[/user] deze= LTS-versie (lang termijn ondersteuning): http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso link gekregen, voor pc's zonder enige vorm van OS.

De Pc's, voor de duidelijk, komen uit 2006. (juli 2011 werden ze afgeschreven) Dus het zijn geen 'oude' pc's. Ze worden alleen helemaal gestript afgeleverd, achteraf gezien, hadden we moeten vragen, voordat ze gestript werden: de installatie WUBI voor ons te draaien. Je kan een koe niet achteraf in de kont kijken.

We hebben alle onderdelen getest op werking... schoongemaakt etc etc. (was een leuke stageopdracht voor de MBO studenten)

Dus een WUBI installatie werkt idd niet op de 'lege' OS loze pc. Maar de LTS-versie ook niet.

Dus nogmaals: pas nadat er een installatie CD van Windows 7 in de CD\DVD drive zat! en de pc opnieuw werd opstart... werd Windows geïnstalleerd.  - En deze handeling deden we eigenlijk uit balorigheid om 5 voor 5, als weddenschap door 1 van de stagiaires.



Nee, het is zeker niet zinvol om Ubuntu af te schieten als OS.
Maar de meesten proberen Ubuntu te installeren als men Windows als OS op hun PC/laptop hebben.
En dat er pc's voor worden gebruikt, die niet aan alle systeemeisen voldoen, alla..


En in het begin van dit topic heb ik duidelijk aangegeven dat we hier praten over een installatie op een 'lege' (OS) pc.


Als er nu nog iemand een idee heeft..

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/22, 11:27:40 »
We hadden in eerste instantie een verkeerde download, dat klopte, ja. een WuBi download-installatie CD en USB. (die uitstekend werken)
Via [user]Bloom[/user] deze= LTS-versie (lang termijn ondersteuning): http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso link gekregen, voor pc's zonder enige vorm van OS. (...)
Dus een WUBI installatie werkt idd niet op de 'lege' OS loze pc. Maar de LTS-versie ook niet.
Hoezo werkt de LTS-versie ook niet? Ik lees allerlei verhalen van je over het monteren van harde schijven in andere computers waar al een OS draait om dan vanuit die pc een Ubuntu op die harde schijf te installeren. Dat gaat dus niet. De installatie doet aan hardware-detectie en moet dus gebeuren op de pc waarmee je uiteindelijk zult draaien. Waarom zo moeilijk? Een pc uit 2006 zou normaal keurig van een usb moeten kunnen booten. Steek dus een usb of een cd-r met Ubuntu erop in de lege pc en boot ervan. Eenvoudig, niet?

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/22, 11:35:56 »
We hadden in eerste instantie een verkeerde download, dat klopte, ja. een WuBi download-installatie CD en USB. (die uitstekend werken)
Via [user]Bloom[/user] deze= LTS-versie (lang termijn ondersteuning): http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso link gekregen, voor pc's zonder enige vorm van OS. (...)
Dus een WUBI installatie werkt idd niet op de 'lege' OS loze pc. Maar de LTS-versie ook niet.
Hoezo werkt de LTS-versie ook niet? Ik lees allerlei verhalen van je over het monteren van harde schijven in andere computers waar al een OS draait om dan vanuit die pc een Ubuntu op die harde schijf te installeren. Dat gaat dus niet. De installatie doet aan hardware-detectie en moet dus gebeuren op de pc waarmee je uiteindelijk zult draaien. Waarom zo moeilijk? Een pc uit 2006 zou normaal keurig van een usb moeten kunnen booten. Steek dus een usb of een cd-r met Ubuntu erop in de lege pc en boot ervan. Eenvoudig, niet?


we hebben uiteraard, de download via uw link, als eerste geprobeerd... gelijk diezelfde avond nog...

En daarna; lees woensdag hele dag... 8uur..., al het andere geprobeerd..

Want vanuit een draaiende Ubuntu, kan je Ubuntu installeren op een externe bron... (volgens een Engels forum tenminste.. met beschrijven erbij)..
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 11:47:57 door GeenIdee3 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #43 Gepost op: 2011/09/22, 12:19:00 »
we hebben uiteraard, de download via uw link, als eerste geprobeerd... gelijk diezelfde avond nog...
En daarna; lees woensdag hele dag... 8uur..., al het andere geprobeerd..
Want vanuit een draaiende Ubuntu, kan je Ubuntu installeren op een externe bron... (volgens een Engels forum tenminste.. met beschrijven erbij)..
Het kan inderdaad, maar het is geen goed idee en de kans is groot dat het naderhand problemen vertoont: dat heeft met die hardware-detectie te maken. Ik zie nergens dat je het voor de hand liggende geprobeerd hebt: namelijk een cd-r branden of via NetBootIn of 'Opstartschijf maken' (dat laatste uitsluitend binnen een reeds draaiende Ubuntu) een usb-stick klaarmaken en dat booten op de lege pc waarop het zal moeten draaien. Ik zou zeggen: probeer dat eerst maar eens. Zoals jij het nu probeert zou je Windows ook niet geïnstalleerd krijgen!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installatie vragen
« Reactie #44 Gepost op: 2011/09/22, 12:20:17 »
We hadden in eerste instantie een verkeerde download, dat klopte, ja. een WuBi download-installatie CD en USB. (die uitstekend werken)
Als het echt die WUBI-setup is, dan is het logisch dat die CD niet boot met Ubuntu, want dat kan helemaal niet. En het is dan ook logisch dat je dan Windows geinstalleerd moet hebben, want WUBI staat immers voor Windows Ubuntu Installer.

Dit lijkt idd op de foutmelding die je hier meldde:
Citaat
Maar de live CD en nu ook de live USB worden niet herkend en geven een boot error.

Verder...

Via [user]Bloom[/user] deze= LTS-versie (lang termijn ondersteuning): http://www.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04.3-desktop-i386.iso link gekregen, voor pc's zonder enige vorm van OS.
Zelf al heb je de correcte versie (de volledige Ubuntu-CD dus), dan nog is het zo dat als je de CD er in stopt terwijl Windows draait, er automatisch de Wubi-installer naar voren komt. Dit komt omdat Wubi bij iedere Ubuntu-CD standaard aanwezig is.

Je kan alleen maar Ubuntu starten vanaf CD door de CD er in te stoppen en dan opnieuw op te starten.


En in het begin van dit topic heb ik duidelijk aangegeven dat we hier praten over een installatie op een 'lege' (OS) pc.
En dat kan ook. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je hier een probleem mee hebt want Ubuntu is hier zo ongeveer voor gemaakt.

Wat ik denk wat er verkeerd gaat of is gegaan:
  • 1. in eerste instantie heb je van de WUBI-installer proberen te booten (wat uiteraard niet kan)
  • 2. in tweede instantie heb je weliswaar de volledige Ubuntu-setup, maar hebt deze opgestart BINNEN Windows waardoor je alsnog de Wubi-setup voor je kiezen krijgt
  • 3. mogelijk dat de CD niet of niet snel genoeg boot waardoor (automatisch) Windows opgestart wordt en je alsnog in situatie 2 terechtkomt

Punt 3 is het belangrijkst. Probeer de machine te booten vanaf de CD (dus niet binnen Windows); Bloom zegt hierboven exact hetzelfde.

Vergeet even het USB-verhaal, want het zou moeten werken maar kan snel complicerend werken als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 12:21:56 door markba »

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #45 Gepost op: 2011/09/22, 12:35:34 »
Wat ik denk wat er verkeerd gaat of is gegaan:
  • 1. in eerste instantie heb je van de WUBI-installer proberen te booten (wat uiteraard niet kan)
  • 2. in tweede instantie heb je weliswaar de volledige Ubuntu-setup, maar hebt deze opgestart BINNEN Windows waardoor je alsnog de Wubi-setup voor je kiezen krijgt
  • 3. mogelijk dat de CD niet of niet snel genoeg boot waardoor (automatisch) Windows opgestart wordt en je alsnog in situatie 2 terechtkomt

Punt 3 is het belangrijkst. Probeer de machine te booten vanaf de CD (dus niet binnen Windows); Bloom zegt hierboven exact hetzelfde.

Vergeet even het USB-verhaal, want het zou moeten werken maar kan snel complicerend werken als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

punt 1: van je bovengenoemde lijst snap ik

punt 2: snap ik niet: de volledige Ubuntu-setup, is dat die LTS-versie?
Want er 'waren' 5 systemen zonder OS, dus ook geen Windows of niet geactiveerde Windows. Dus zou die zgn LTS-versie moeten BOOTEN?

punt 3: kan ik ook een externe DVD drive of externe HD gebruiken? ipv.. dan schakel ik in de BIOS floppy/cd/dvden usb uit.


Ik heb nog 1 leeg systeem over: ik zal morgen een filmopname maken en deze op Youtube zetten.

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #46 Gepost op: 2011/09/22, 12:38:30 »
Citaat
ik heb een lege PC voor mij (nou ja, leeg: er staat een niet geactiveerde Win XP) indien ik de pc start, kan ik de BIOS openen en wijzigen, geen punt)

Waarom eerst niet even met een GParted cd de boel formatteren en dan gelijk ext4 maken?
Want dan haal je die niet-geactiveerde Win XP weg en dan heb je helemaal een lege HD. Ik zou dat eerst eens proberen.

ik had naast een enkele niet-geactiveerde Win XP, ook pc's zonder enige vorm van OS.

Waar vind ik die GParted CD?

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #47 Gepost op: 2011/09/22, 12:43:48 »
Heb je een al eens een Windows-CD in een van die 'lege' PCs gedaan om te kijken of dat wel werkt? Misschien zit het probleem wel dieper dan Ubuntu/Linux.

Ja, dit is dan wel weer gelukt. How bizar...


Maar ja, wat zou dat diepere probleem dan kunnen zijn?

Offline GeenIdee3

  • Lid
Re: Installatie vragen
« Reactie #48 Gepost op: 2011/09/22, 12:45:18 »
Of installeer op een andere pc en verwissel de harde schijf ;)


best wel houtje touwtje oplossing... niet waar?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installatie vragen
« Reactie #49 Gepost op: 2011/09/22, 13:20:14 »
punt 1: van je bovengenoemde lijst snap ik

punt 2: snap ik niet: de volledige Ubuntu-setup, is dat die LTS-versie?
Want er 'waren' 5 systemen zonder OS, dus ook geen Windows of niet geactiveerde Windows. Dus zou die zgn LTS-versie moeten BOOTEN?
Ja, dat zijn de iso's die Bloom aangaf, ofwel de 10.04 LTS ofwel de 11.04 (de laatste huidige versie).
Hier kun je ze allebei downloaden: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

punt 3: kan ik ook een externe DVD drive of externe HD gebruiken? ipv.. dan schakel ik in de BIOS floppy/cd/dvden usb uit.
Vergeet het USB-verhaal. Brand een Ubuntu-CD en reboot het systeem. Zo simpel mogelijk beginnen (moeilijk maken kunnen we allemaal wel). Let er wel op dat je een opstartbaar CD'tje maakt, dus GEEN data-CD (die starten niet op).

Mijn idee is dat je niet de beschikking hebt over een bootable Ubuntu-CD, om wat voor reden dan ook (verkeerde versie gedownload, verkeerd gebrand, ....).

Heb je een al eens een Windows-CD in een van die 'lege' PCs gedaan om te kijken of dat wel werkt? Misschien zit het probleem wel dieper dan Ubuntu/Linux.
Ja, dit is dan wel weer gelukt. How bizar...
Maar ja, wat zou dat diepere probleem dan kunnen zijn?
Dat je CD van Ubuntu niet bootable is?

GParted: http://gparted.sourceforge.net/download.php
Brand deze op een cdtje en start er mee op.
Op zich is het niet nodig om de gparted-iso op te halen want gparted zit op iedere live-CD van Ubuntu. Als de TS in staat is om een Ubuntu-CD te booten (wat blijkbaar nog niet gelukt is), kun je van daaruit gparted (Partition Manager onder Systeem, Beheer) opstarten

Verder denk ik dat je niet zo (niet oneerbiedig bedoeld) handig bent met computers. Omdat je de punten 2 en 3 van markba niet begrijpt. En ben ik bang, dat je de cd van GParted ook niet gaat begrijpen. Geeft niet, niet iedereen is handig.
Dit vrees ik ook en dat maakt het voor ons erg moeilijk.

Daarom denk ik dat je toch maar hulp ergens moet vragen. Want zo wordt het een lange weg voor je, wil je alle pc's in orde krijgen. Dus nogmaals de vraag waar je woont?
Dit lijkt me de meest zinvolle opmerking van de hele draad.  ;)