Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clam TK antivirus.  (gelezen 2887 keer)

Offline Opa

• Lid
Clam TK antivirus.
« Gepost op: 2011/09/13, 14:37:41 »
Hallo,

Ik heb UBUNTU 10.4 en dat werkt goed op mijn computer, alles geinstalleerd maar nu heb ik een vraag !!

Ik heb uit het softwarecentrum het antivirus programma CLAM TK geinstalleerd, dat is een oude versie
van 0.96.5

Er is een nieuwe versie uit van CLAM TK nr: 0.97.2 maar dat kan ik NIET installeren, de update in het programma pakt het niet op maar geeft wel aan dat ik een oud programma heb.

Ik heb geen grote computer ervaring dus ik durf niet veel te doen, ik ben al blij dat alles naar behoren werkt.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet...OPA.

Re: Clam TK antivirus.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/13, 18:05:05 »
De community is your friend zeg ik altijd.
Lees deze pagina eens door https://help.ubuntu.com/community/ClamAV
Heb zelf geen ervaring met deze applicatie, maar waarschijnlijk anderen wel.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/13, 19:16:30 »
Waarvoor zal Clam TK gebruikt worden? Doorgaans is zo'n programma alleen nuttig op servers.

Offline elendil

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/13, 19:45:40 »
Hallo,

Ik heb geen grote computer ervaring dus ik durf niet veel te doen, ik ben al blij dat alles naar behoren werkt.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet...OPA.
Opa, wat ik de paar jaar dat ik hier op het forum zit heb geleerd, is dat Ubuntu niet geplaagd wordt door virussen.
Wat ik over ClamAV begrepen heb is dat het eventuele virussen alleen in quarantaine zet, maar ze niet kan verwijderen.
Zelf ben ik zo langzamerhand van mening dat Windows gebruikers zelf maar moeten zorgen dat ze virusscanners installeren om die troep buiten de poort te houden!

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/13, 19:52:44 »
Avast4linux?

Offline Opa

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/13, 21:54:36 »
Hallo mensen,

Wat leuk dat er zoveel reakties op mijn oproep zijn gekomen.

Ik ben zoals gevraagt naar UBUNTU help .com gegaan en alles gelezen (helaas ENGELS..oef)

Grotendeels wel begrepen, maar voor mij toch te hoog gegrepen om alles te snappen.

Zoals uit de reakties blijkt hoef ik niet zo bang te zijn voor virussen bij UNBUNTU gelukkig, en zal mijn computer geen eigen leven gaan leiden. (windows trauma)

Ik moet gewoon tevreden zijn met wat ik al bereikt heb met UBUNTU en dat ik er goed mee overweg kan, en dat ik de dagelijkse dingen er mee kan doen.

Hartelijk bedankt...OPA ( je bent nooit te oud om wat te leren.)

« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/14, 09:56:47 »
Citaat
Zoals uit de reakties blijkt hoef ik niet zo bang te zijn voor virussen bij UNBUNTU gelukkig, en zal mijn computer geen eigen leven gaan leiden. (windows trauma)

Ik werk al sinds redhat 7.2 met Linux, nu met Ubuntu en Fedora, en heb nog nooit een antivirus programma gebruikt op Linux, en heb al die jaren nog nooit last gehad van virussen, dus, slaap op je twee oren. Ieder voor zich moet zélf zorgen voor een veilig internetgebruik, en mijn visie is dan ook dat Windows gebruikers zélf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van hun eigen systeem, daar ga ik als Linux gebruiker dus niet voor zorgen, dat moeten ze zélf doen.

Ik ga ook niet zorgen dat de remmen van mijn buurman zijn auto in orde zijn nietwaar, het is zijn auto, dus is hij daar zélf verantwoordelijk voor.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/14, 11:45:48 »

Beste,

Op onderstaande site staat veel informatie voor beginners en is altijd handig om eens door te nemen.

Onder punt 4 staat iets over veiligheid.

http://sites.google.com/site/computertip/

Groet

Boris
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/14, 14:45:43 »
Mijn advies: nee, je hebt geen virusscanner nodig. Wel uiteraard de gewone voorzichtigheid bij allerhande linkjes ('click here!' 'You need an extra plugin') en zo.

Daarnaast, je firewall staat standaard uit bij Ubuntu na installatie. Die kan je alsvolgt aanzetten. Ga naar Applicaties en open een terminal (vergelijkbaar met een DOSbox onder Windows). Je ziet nu een zgn. prompt, in de vorm van [gebruikersnaam]@[computernaam]~$. Hierachter kan je commando's ingeven. Geef hier eens in sudo ufw enable. Enter, daarna je password, je ziet geen tekens verschijnen maar dat hoort zo, en weer Enter.
Je firewall staat nu aan en wordt automatisch aangezet als je opstart.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline retep

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/14, 18:15:36 »
Wel uiteraard de gewone voorzichtigheid bij allerhande linkjes ('click here!' 'You need an extra plugin') en zo.

Dus spontaan een virusje oplopen kan niet maar het kan dus wel geïnstalleerd worden door eigen toe doen. Dan is het dus een kwestie van tijd.............

Niets is onfeilbaar als de persoon die achter de PC zit. Maar ik zie in deze hele discussie dat er toch een mogelijkheid is om keyloggers etc te installeren, mee gekomen met software. Door dat iedereen zegt dat linux veilig is..........valt men in slaap. Hoeveel keer dat mij een password wordt gevraagd is vragen om ..........................het gewoon in te vullen als er om gevraagd wordt. Dat is namelijk ook de tactiek van "bank" hackers: gewoon vragen en 1 op 1000 vult wel iets in.

De vraag van Opa is dus zo gek nog niet.

Offline sylas1st

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/14, 20:58:54 »
Voor het geval dat... zou ik onder bijvoorbeeld onder Firefox liever een paar Add-Ons installeren. (Onder privacy & beveiliging bijvoorbeeld) Zou hou je ook rottige sites buiten de deur.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/14, 21:06:54 »
- Een virusscanner is in Linux volstrekt overbodig.

- Een virusscanner beschermt niet tegen phishing en scams. Daar helpt alleen gezond verstand tegen, en dat zit helaas niet in een computerprogramma.

- Het grootste virus zit tussen toetsenbord en stoel. Ook daar is geen kruid tegen gewassen.  XD

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/14, 21:45:17 »
Het marktaandeel van Linux en Unix-achtigen is gewoon veel te klein om interessant te zijn voor scriptkiddies. Daarnaast zit het rechtensysteem erg lastig in elkaar om zo maar even te kraken.

Wat wel een punt van aandacht is, is je browser. NoScript is iets wat toch de moeite waard is, om erop te zetten.

En wees zeer voorzichtig met installeren buiten de softwarebronnen om.
Als je ergens een kek wallpapertje ziet, deze enthousiast installeert, en er wordt om je rootpassword gevraagd, kijk dan maar uit  :evil:
(er is nl. een keer malware op een Ubuntu wallpapersite ontdekt).
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/14, 22:29:31 »

Beste,

Op onderstaande site staat veel informatie voor beginners en is altijd handig om eens door te nemen.

Groet

Boris
Doe het Nederlandse Ubuntu-team dan niet tekort en plaats ook eens een link naar onze documentatie: http://wiki.ubuntu-nl.org/

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/14, 23:03:16 »
Citaat van: Cumulus007
Doe het Nederlandse Ubuntu-team dan niet tekort en plaats ook eens een link naar onze documentatie: http://wiki.ubuntu-nl.org/

We doen niemand tekort, als we iedereen de volledige vrijheid gunnen om die koppelingen te geven die men blijkbaar wil geven. Kom op, zeg....

Wedijver liever op kwaliteit, dan volgt de populariteit vanzelf. Van afgunst is nog nooit een product (tekst, documentatie) beter geworden.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 23:10:04 door Pjotr »

« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/14, 23:30:46 »
Goed antwoord Pjotr.

Ik denk wel dat we ook in de geest moeten denken, dat er meerdere referentiebronnen zijn. Gemakzucht is een slechte referentie naar kennis; men kent maar 1 site en neme aan dat dat de referentie is. Grondigheidsstudie leert je zeker en vast dat meerdere bronnen noodzakelijk zijn voor inzicht. Dus ook Cumulus heeft, zeker en vast, daar ook gelijk in.

Misschien een duidelijkere link maken in de onderschriften van de profielen, en zo meer bekendheid geven aan de wiki ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/14, 23:33:57 »
Heren, heren...  ;)

Op beide sites staat zeer nuttige informatie.
Het zou mooi zijn, als we na de upgrade een paar nuttige links kunnen plaatsen op de site naar allerhande info. De site van bv. Vistaus bevat ook vele nuttige tips voor de KDE of E17 liefhebber. En de site van Theo1971 bevat een hoop nuttige info over minimal installs, en zo kan ik nog wel even doorgaan zonder iemand tekort willen doen. Het is aan de poster om info te verstrekken, en aan de TS wat er mee aan te vangen, en dus geen wedloop. Trouwens, voor degenen die zich nuttig willen maken om aan de Ubuntu-wiki te werken: grijpt uw kans  ;)

OT: Het kan ook een idee zijn om met Gmail te werken. Die mailservice scant nl. zelf al op malware, en ik kan uit eigen ervaring mededelen dat ik werkelijk nog nooit spam op deze accounts heb ontvangen. Anderen misschien wel, maar ik praat hier even namens mezelf.

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/15, 09:03:20 »

Beste,

Groet

Boris

Ik zal er in de toekomst aan denken. Maar als je het niet erg vind plaats ik het liefst een link die ik voor beginners het meest geschikt vind.
Als beginner zit je soms met je handen in het haar en je zoekt je wezenloos naar informatie op sites. Misschien een idee om ergens op het forum deze sites een vast plaatsje te geven. Als ubuntu voor iedereen en door iedereen mag zijn hoeft dit geen eenheidsworst te worden. Als je bijv een prog vindt met een tar moet je weer gaan zoeken om daar een deb van te maken. Als er een site is waar dat op een eenvoudige manier uitgelegd wordt zou dat weer een stapje verder zijn. Misschien is die er wel, maar dan weer zoeken, zoeken
Dat is mijn ervaring. En betutteling , vreselijk.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..