Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?  (gelezen 9873 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/13, 20:10:00 »
Ja, hé... Straks hebben we iedere week nog een nieuwe distro...
Als ze zo snel willen, doe dan idd een rolling release, want dit gaat te snel.

[offtopic]
Wat is een goede rolling distro (met KDE?)
[/offtopic]

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/13, 20:16:46 »
[offtopic]opensuse kde met thumbleweed?

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/13, 20:27:31 »
Als je een officieel CDtje koopt heb je m in huis als de volgende release al weer klaarstaat.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/13, 20:51:47 »
@TG: Pardus is de beste KDE-distro out there. Even de test-repo erbij aan en dan heb je rolling updates van o.a. KDE.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/13, 21:06:43 »
Liever een Debian benadering in een jaarlijkse cyclus of zoiets als H2O voorstelt. Het OS-deel van een distributie moet m.i. niet te snel veranderen (dat is een sterk punt van MS of Apple), het programmadeel wel (want iedere nieuwe versie is weer een stukje beter).
Alleen een rolling release als ook een LTS regelmatig uitkomt.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/17, 11:57:04 »
Dit valt nu onder mijn "Zijn ze nu helemaal gek geworden" puntje. (Waar ook onder andere de nieuwe interface van Windows 8, het nieuwe releaseschema van Firefox en Mac OS X Lion's kuren om automatisch je programma's opnieuw op te starten na een reboot onder vallen).

Moet ik dan echt m'n eigen distro gaan maken?

(Indien u op vorige vraag "ja" antwoordt, gelieve dan een substantieel bedrag over te maken naar het rekeningnummer ... ;) )

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/17, 12:53:02 »
@TG: Pardus is de beste KDE-distro out there. Even de test-repo erbij aan en dan heb je rolling updates van o.a. KDE.

Ga dat Pardus toch maar eens proberen. Altijd goed om te weten welke alternatieven er zijn mocht Ubuntu 'vreemd' gaan doen.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/17, 12:56:38 »
@SeySayux: Hangt ervanaf. Wat ga je in die distro stoppen dan? Hoef geen ellelange lijst met pakketten van je te horen hoor, maar gewoon even de basis?

@DirkJan: Leuk dat je Pardus een kans gaat geven :)

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/17, 13:11:51 »
@Vistaus Wat de Turkse overheid met Pardus heeft gedaan zou de NL overheid ook kunnen doen. Met een fractie van de huidige Windows licentiekosten een goed en veilig OS in de lucht (helpen)  houden.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/17, 13:12:39 »
Is Ubuntu niet gewoon SID+ (of nog meer plusjes) en dat lijkt Mint nu te doen met Debian-testing: Mint-Debian-XFCE
(type dit nu in Mint-Debian-XFCE, bezig met upgrading naar SID).

Als Ubuntu maandelijks iets gaat doen, dan neig ik toch naar Debian. Heb je de keuze tussen stabiel, testing en SID...
Mint maakt Debian nu toch wel heel toegankelijk.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/17, 13:47:53 »
@Vistaus Wat de Turkse overheid met Pardus heeft gedaan zou de NL overheid ook kunnen doen. Met een fractie van de huidige Windows licentiekosten een goed en veilig OS in de lucht (helpen)  houden.

+100

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/17, 14:55:46 »
Is Ubuntu niet gewoon SID+ (of nog meer plusjes) en dat lijkt Mint nu te doen met Debian-testing: Mint-Debian-XFCE
(type dit nu in Mint-Debian-XFCE, bezig met upgrading naar SID).

Als Ubuntu maandelijks iets gaat doen, dan neig ik toch naar Debian. Heb je de keuze tussen stabiel, testing en SID...
Mint maakt Debian nu toch wel heel toegankelijk.
Je kunt dan ook Debian Testing an sich gebruiken en er de Mint pakketten aan toevoegen. Dan kun je ook een blokkendoosinstallatie uitvoeren met de Mint dingen erbij. Dat is echt in een paas stapjes gepiept.
Maar ik heb ook het idee dat Mint op termijn bij Ubuntu vandaan gaat groeien en z'n spullen op de Debian motor gaat draaien. Linux Mint DE, daar is goed mee te werken als je alles in één keer klaar wil hebben. Ik heb zowel de Gnome2 als de XFCE versie laten draaien, en die draaien net zo rock solid als het normale Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/17, 15:08:04 »
Ik snap alle ophef van jullie niet....

Als je alle eerdere reacties zou gaan lezen wou iedereen snellere releases of een rolling release.
IPV een tussenversie en na verloop van een paar jaar een LTS.

En dan werd er steen en been geklaagd dat niet aldoor de nieuwste software erin zat, en als die wel in de LTS versie werd gepropt (zoals FF) terwijl die nog niet af was werd er ook gemopperd...

Nu heeft Ubuntu het idee overgenomen van een rolling release, met dit verschil dat zij continu dus maandelijks een vorm van LTS versie uitgeven.

Ze hebben dus geen last meer van een deadline, en kunnen iedere maand een onderdeel wat afgewerkt is releasen.

En dus heb je continu de nieuwste software in een stabiele versie.

Het lijkt me dus juist de meest ideale oplossing voor alle andere problemen.

Zelfs Debian heeft dit niet, je moet altijd kiezen tussen 3 versies.
Want zo word ook beschreven,
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/17, 15:09:47 »
Ik snap alle ophef van jullie niet....

Als je alle eerdere reacties zou gaan lezen wou iedereen snellere releases of een rolling release.
IPV een tussenversie en na verloop van een paar jaar een LTS.

En dan werd er steen en been geklaagd dat niet aldoor de nieuwste software erin zat, en als die wel in de LTS versie werd gepropt (zoals FF) terwijl die nog niet af was werd er ook gemopperd...

Nu heeft Ubuntu het idee overgenomen van een rolling release, met dit verschil dat zij continu dus maandelijks een vorm van LTS versie uitgeven.

Ze hebben dus geen last meer van een deadline, en kunnen iedere maand een onderdeel wat afgewerkt is releasen.

En dus heb je continu de nieuwste software in een stabiele versie.

Het lijkt me dus juist de meest ideale oplossing voor alle andere problemen.

Zelfs Debian heeft dit niet, je moet altijd kiezen tussen 3 versies.
Want zo word ook beschreven,

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/17, 15:44:07 »
Zelfs Debian heeft dit niet, je moet altijd kiezen tussen 3 versies.
Want zo word ook beschreven,
Nope, want bij Debian kun je ook de drie versies door elkaar gebruiken.  Hybride versie kom je heel veel tegen. Veel gebruikt is testing/unstable, maar stable/testing komt ook vaak voor. Met pinning kun je dan aangeven wat de voorkeur is, en wat het alternatief mag zijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/17, 15:47:45 »
@Gandyman: "Jullie" gaat niet voor iedereen op. Je hebt mij niet horen klagen hier. En dan kun je wel weer mij aan gaan vallen, maar ik heb alle recht om te reageren want een term als "jullie" covert de hele groep en daar val ik dus ook onder.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/17, 22:31:58 »
Ik zeg nee... Word te haastig en veel zal dan niet zorgvuldig gemaakt worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/17, 22:35:10 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/17, 23:41:17 »
Ik zeg nee... Word te haastig en veel zal dan niet zorgvuldig gemaakt worden.

Vind je datzelfde van Firefox met elke 6 weken een nieuwe release? Dat is bijna even snel als in Ubuntu's plan.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/09/18, 00:32:32 »
Ik geniet bij voorbaat al, met elke maand een release. 8-)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/09/18, 07:24:06 »
Ik zeg nee... Word te haastig en veel zal dan niet zorgvuldig gemaakt worden.

Dan snap je nog steeds niet wat ze werkelijk gaan willen doen.
Er is nu namelijk helemaal geen haast meer, omdat er geen deadline meer is.
Er word gewerkt aan een onderdeel totdat het af en stabiel is, en dan word het aan het eind van >die< maand gereleased.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/09/18, 08:27:47 »
Ik zeg nee... Word te haastig en veel zal dan niet zorgvuldig gemaakt worden.

Dan snap je nog steeds niet wat ze werkelijk gaan willen doen.
Er is nu namelijk helemaal geen haast meer, omdat er geen deadline meer is.
Er word gewerkt aan een onderdeel totdat het af en stabiel is, en dan word het aan het eind van >die< maand gereleased.


Blijft de vraag of een maandelijkse versie LTS-kwaliteit heeft. Stel, je gebruikt Ubuntu in een 24/7 productieomgeving (met eigen software), dan wil je een stabiele basis waar je lang op kan vertrouwen, waar alleen fouten en veiligheidslekken worden hersteld.
Wordt, met een maandelijkse update ook voor een lange tijd ondersteuning gegeven voor iedere versie?

Maandelijks lijkt mij wel wat, maar dan toch ook eens per jaar een echte LTS-versie met een x-aantal jaren ondersteuning.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/18, 08:29:54 door Ramana »

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/09/18, 10:02:41 »
@SeySayux: Hangt ervanaf. Wat ga je in die distro stoppen dan? Hoef geen ellelange lijst met pakketten van je te horen hoor, maar gewoon even de basis?
KDE, LibSylph, Skg (eigen pakketbeheerder). Volledige scheiding tussen user apps (zoals browser, office suites, ...) en system apps. Nieuwe basis voor het systeem iedere 2 à 3 jaar, user apps voortdurend geüpdatet. (Inclusief mogelijkheid om onstabiele of oudere versies te installeren, mogelijkheid om versie te "pinnen" en enkel beveiligingsupdates te ontvangen). Soort van "app store" ingebouwd.

Danzkij LibSylph zou het gemakkelijker moeten worden om verschillende versies van hetzelfde programma tegelijk te kunnen draaien. Skg is gedesignt (maar helaas nog niet geschreven) volgens het minimal-interference patroon: Bv. één pakket verwijderen om dan je hele systeem onstabiel te maken (zoals bijvoorbeeld het meta-pakket "ubuntu-desktop") is niet mogelijk. Ook kan je met gemak pakketten die met het standaardsysteem komen verwijderen of vervangen door je eigen versie. Skg gebruikt ook geen "harde dependencies" maar "zachte dependencies", dwz. een lijst met tests. (Bv. bestaat dit bestand? Kunnen we linken met deze library? Wat is de ABI/API versie van deze library? ...) De repo heeft dan een gecachete lijst met "oplossingen" voor die vragen (die je trouwens vrij bent te negeren en je eigen pakket dat aan de voorwaarden doet te installeren). Skg zou trouwens ook makkelijk over andere pakketbeheerders heen te installeren moeten zijn, dus kan je in principe een skg-pakket op iedere distro gebruiken.

Ook zou ik de universal-binary patch voor Linux willen er op zetten, zodat je niet moet knoeien op 64-bitssystemen.

Voor de rest weet ik niet zo direct wat ik nog moet zeggen, momenteel eerst LibSylph in een bruikbare situatie krijgen ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/09/18, 10:20:28 »
dit zal nieuwe gebruikers sterk afschrikken tenzij:
-de update/upgrade functie feilloos werkt
-of ze maken er een rolling release distro van, wat weer aantrekkelijker is.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #48 Gepost op: 2011/09/18, 10:59:33 »
@Sey: Vind het een leuk idee :)

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #49 Gepost op: 2011/09/18, 21:11:12 »
Zolang ze de software up-to-date houden vind ik het prima. Beveiligingsupdates moeten komen zodra ze klaar zijn, aan de grotere updates kun je ondertussen werken, terwijl het systeem toch veilig en stabiel blijft. Zo'n release cyclus van 1 maand is dus niet zo'n slecht idee. Maar dan moet dat updaten geen uren gaan duren...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."