Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?  (gelezen 2046 keer)

Offline 10o

  • Lid
Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Gepost op: 2011/09/12, 09:09:42 »
Onlangs heb ik Xubuntu 11.04 geïnstalleerd op mijn Vaio Laptop. Nu heb ik de Aan/uit knop - zoals ik gewend ben in Ubuntu - middels energiebeheer ingesteld op Afsluiten. Als ik de knop indruk gebeurt er echter niets. Als ik 'm instel op Ask doet hij dat wel, maar dat is niet de gewenste actie.

Verder zoek ik naar een optie om af te sluiten als ik de laptop dichtklap. Die optie blijkt niet verkiesbaar. Naast Niets doen enkel Pauzestand en Slaapstand, maar dat is vragen om problemen...

Is er een (andere) manier om het verwachte gedrag af te dwingen bij indrukken Aan/uit-knop en dichtklappen?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline h2o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 09:24:17 »
Ik heb mijn laptop (draait op XFCE en Openbox met het XFCE energiebeheer) zo afgesteld dat bij het dichtklappen van de laptop deze in pauzestand gaat staan. Aangezien er toch een accu in zit is dit een prima optie. Ten eerste wordt dan bij het indrukken van de powerknop de zaak meteen weer geladen. Ten tweede houd je de accu 'bezig', wat voor de accuduur een pluspunt is.
Afsluiten doe ik handmatig en alleen als dat nodig is.
Voor de levensduur van de HD is het sowieso beter om niet te vaak een koude start uit te voeren. Een laptop in pauzestand is veel beter voor de levensduur.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline 10o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 09:37:43 »
Ook een optie...
Hoe zorg ik ervoor dat er bij ontwaken uit pauzestand niet naar het wachtwoord gevraagd wordt?

Xfce Energiebeheer > Extended > Lock screen when going for suspend/hibernate staat niet aangevinkt.
Onder de instelling van schermbeveiliging (XScreenSaver 5.12) vind ik niets daaromtrent. Vergrendel scherm: niet aangevinkt. Modus: Zwart scherm...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline h2o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 09:46:18 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij daarin niet heb verdiept. Op zich natuurlijk een veilige optie dat de laptop om een wachtwoord wordt gevraagd bij het openen. Als je per se deze beveiliging uit wil zetten? Zelf kan ik er geen goede reden voor vinden, maar je stelt deze vraag, dus verwacht je ook een antwoord hoe het dan wel moet.
Als ik jouw stappenplan zo bekijk zou het theoretisch wel moeten werken. Dus ik denk dat je dan ook niet ver van de oplossing vandaan bent.
Bij Openbox heb ik geen 'hinder' van het wachtwoordvragen, terwijl het hetzelfde energiebeheer is. Het zou dus ergens binnen XFCE zelf moeten plaatsvinden.
Nogmaals, ik heb mij er niet in verdiept, maar op het forum zijn voldoende XFCE gebruikers die dit misschien wel weten?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 10:05:58 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline 10o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 10:01:51 »
Het aan-/afmeld- en energiegebeuren is hier blijkbaar nog behoorlijk buggy in Xubuntu (11.04).
Als ik nu de aan/uit knop druk, vraag hij (zoals ingesteld) wat ik wil doen. Als ik dan kies voor Aflsuiten, logt hij enkel uit en sluit hij niet af...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/12, 12:02:41 »
Afmelden, herstarten, aan-/uitknop drukken... de ene keer gebeurt er niets, de andere keer logt hij uit en kom ik op het aanmeldscherm terecht en en een enkele keer doet-ie wat je zou verwachten (behalve uitschakelen middels aan-/uitknop)...

Als niemand hier last van heeft, dan zal het wel met mijn Vaio hardware te maken hebben. In Ubuntu 11.04 werkte overigens alles zoals verwacht.

Maar inmiddels vraagt hij niet meer naar een wachtwoord na de pauzestand.    :o
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 13:12:15 »
Ik heb wel vaak dat hij uitlogt i.p.v afsluit,en dat gebeurd zowel op mijn netbook als op mijn desktop.Kost een extra handeling maar vind ik niet zo erg,maar het hoort niet. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/12, 13:51:39 »
Is bij de 11.10 weg ,in de 11.04 heb ik dat af en toe ook.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline 10o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 14:00:38 »
Dat zou fijn zijn, want dit zijn imo juist van die basic dingen die voor een eerste indruk enorm belangrijk zijn en waarvan je eigenlijk mag verwachten dat ze oob werken. Ik hoop dat 't Xubuntu/Xfce team in de nieuwe release serieus aan de issues rondom basisfunctionaliteit gaat werken. Zeker gezien het verdwijnen van gnome2 denk ik - net als velen hier - dat het het ideale alternatief kan zijn voor Unity en Gnome3. Maar na een dagje werken, kom ik toch best veel van dit soort "undocumented features" en inconsistenties tegen.  ;)
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 15:43:27 »
dat het het ideale alternatief kan zijn voor Unity en Gnome3.
Laat dan kan maar weg, XFCE is zelfs veelzijdiger !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline 10o

  • Lid
Re: Xfce (Xubuntu) energiebeheer bug?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 16:20:21 »
dat het het ideale alternatief kan zijn voor Unity en Gnome3.
Laat dan kan maar weg, XFCE is zelfs veelzijdiger !
Maar nog wel buggiër en minder veelzijdig dan gnome2 voorzover ik nu kan zien. Instellen en afhandeling van settings, energiemanagement, notificaties: het komt mij nog wat rommelig over. Ook Thunar heeft zo zijn beperkingen t.o.v. Nautilus: geen split screen (F3) of tabbladen, geen expand/collapse in lijstweergave en als je een bestand wil verslepen moet je het tegen de verwachting in eerst een keer "los" aanklikken (anders selecteert hij meerdere)...

Verder vind ik het een hele mooie omgeving en ik ga er lekker mee door, maar ik zou het een iets minder avontuurlijk iemand nog niet zomaar aanraden.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 16:22:16 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)