Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.  (gelezen 2200 keer)

mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Gepost op: 2011/09/09, 15:09:15 »

Vorig jaar heb ik een Ubuntu Remix gemaakt. Het doel van deze remix is het maken van Linux remixen en distributies. Eigenlijk had ik deze gemaakt omdat ik zelf even een Ubuntu live-systeem nodig had waarin ik kon remasteren. Nou is de iso van 1.0 in de tussentijd al dik meer dan 1500 keer gedownload en te vinden op vrijwel elke torrent site. Ook is er een 64 bit fork gemaakt door iemand en heb ik redelijk wat mails binnen gekregen met suggesties voor een nieuwe versie die ik dan nu uiteindelijk ook heb gemaakt.

Versie 2.0 gaat erg veel verbeteringen bevatten t.o.v 1.0 en word echt een compleet systeem waarmee je vrijwel elke Linux distributie kan remasteren/bouwen. Zoals mij gevraagd was heb ik dit keer een 64 bit (Debian squeeze) basis genomen en heb veel extra's toegevoegd zodat echt alles aanwezig is op het systeem wat je bij je remaster nodig kan hebben (Audio/video/grafisch/tutorial IDE/office/scripting/packaging/programmeren/embedded Linux). Ook heb ik erg veel links naar documentatie toegevoegd zodat je gemakkelijk een oplossing kan vinden wanneer je het even niet meer weet of gewoon lekker naar ideeen kan zoeken.

Ook krijgt versie 2.0 een eigen set met tools die de standaard tools moeten gaan aanvullen. Hiermee kan je oa gemakkelijk een chroot-omgeving opzetten als basis voor je nieuwe distributie, als testomgeving of compatebiliteitslaag voor een andere distributie. Ook kan je met de mkOS tools gemakkelijk een vertaling maken van je bash scripts of metapakketten maken welke je complete remaster-desktop pakket op een ander systeem kunnen installeren en komt er een GUI waarmee je gemakkelijk je eigen repository kan opzetten/onderhouden.

De mkOS tools zijn helaas nog niet helemaal klaar maar ondertussen is het basis-systeem al wel klaar om door een grotere groep getest te worden. Het systeem is stabiel maar draagt het Alpha stempel omdat de mkOS tools nog ontbreken. Deze zullen het eerste daglicht zien in de Beta release die alleen bedoeld is voor ontwikkelaars en ver gevorderde Linux gebruikers. De Alpha versie is geschikt voor iedereen die wel eens wil experimenteren met het remasteren van zijn eigen "distributie".

De softwareselectie bevat programma's in diverse moeilijkheidsgraden, van extreem simpele GUI programma's (paar opties en synaptic voor extra pakketten) tot de complete bootstrap familie, alles zit er in en is klaar om gebruikt te worden.

mkOS Homepage  |  mkOS Downloads  |  mkOS source code (GIT)  |  mkOS Tickets (bugs, help en contributies)  |  mkOS Discussies  |  mkOS zoekmachine
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/09, 17:14:49 »
Het ziet er mooi uit, mogelijk dat er op deze manier een distributie te maken is, op basis van 11.10, zonder unity, maar met de meestgebruikte programma's.
LXDE als desktop en Debian 6.0.2 als basis is ook niet verkeerd. (op dit moment werk ik ermee, vanaf de DVD)
Zo, nu maar eens installeren en kijken of het kan en wil wat ik wil, een soort extended Xubuntu :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/09, 20:31:47 »
Leuk, ik ga er morgen eens naar kijken.
Ik heb vandaag gewerkt en ik ben nu nogal moe dus ik zal niet veel doen vanavond.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/09, 21:44:28 »
Het installeren is niet gelukt, ook kon ik niet vinden hoe dat zou moeten, nergens een installatie programma te vinden.
Maar mijn laptop is door het geneuzel mogelijk te warm geworden, en wil nu soms niet opstarten (6 uur lang op een USB schijfje gewerkt).
Hopelijk is de hardware niet aan het instorten...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/09, 23:10:25 »
Zo, nu maar eens installeren en kijken of het kan en wil wat ik wil, een soort extended Xubuntu :lol:
Het is niet of het kan maar hoe in dit geval :) Echt alles zit er in voor elk niveau gebruiker. Dus ook tools waarvoor je niet meer hoeft te weten of je een cd of usb medium wilt maken, welke versie van Ubuntu/Mint je als basis wilt gebruiken om daar vervolgens met Synaptic je pakketten aan toe te voegen.  Het doel van mkOS is dan natuurlijk ook om te laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om een installeerbare Linux distributie met aangepaste pakketten te maken. Ik durf met zekerheid te zeggen dat iedereen die de mkOS cd kan starten op zijn pc ook een remaster kan maken met de info en tools in mkOS gezien dit echt niet moeilijker hoeft te zijn dan je eigen pc installeren.

Het installeren is niet gelukt, ook kon ik niet vinden hoe dat zou moeten, nergens een installatie programma te vinden.
Maar mijn laptop is door het geneuzel mogelijk te warm geworden, en wil nu soms niet opstarten (6 uur lang op een USB schijfje gewerkt).
Hopelijk is de hardware niet aan het instorten...........

Desktop icoontje vergeten blijkbaar.... Deze versie is te installeren met remastersys-installer, dit is niet erg ideaal en uitgebreid maar het doet wat het moet doen. De Beta zal gewoon met de debian installer te installeren zijn maar ik schets graag met remastersys want dat scheelt vaak een hoop testen en iso's overnieuw draaien gezien je het systeem al real-time gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/09, 23:30:12 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/09, 23:30:29 »
Als ik hem installeer, komen dan de updates vanzelf en hoef ik hem alleen maar iedere keer te updaten zoals bij Ubuntu?

Heb het filmpje zitten kijken en de werkbalk boven is ook mijn keus.
Het ziet er goed uit en het dok onder in is een goed iets waar ik graag mee werk.
Het maakt het alleen maar interessanter.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/09, 23:33:03 »
Jij bent de kenner ........
[OffTopic]
Hier is net 11.10 gecrashed, ik ga maar terug naar 11.04, het installeert nu, ik zit dus op een CD te werken :lol:
[/OffTopic]
Hopelijk kan ik je versie installeren, want ik moet naar een USB disk installeren,
 
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/09, 23:44:52 »
Als ik hem installeer, komen dan de updates vanzelf en hoef ik hem alleen maar iedere keer te updaten zoals bij Ubuntu?

De pakketten die niet in de standaard Debian repo zitten worden in de Alpha versie nog niet geupdate. Dit zijn wel voornamelijk scripts waarvoor toch niet echt updates zullen komen en Poky (embedded Linux). Wel kan je deze los downloaden van de mkOS Sourceforge pagina.

Ook zal het later mogelijk worden om de mkOS repo toe te voegen om je Alpha versie te upgraden naar 2.0 final maar dat komt pas als de mkos-tools klaar zijn en stabiel zijn bevonden. Wanneer je mkOS gebruikt voor de simpele GUI tools dan zal je aan de mkOS repo niks gaan missen gezien dit wel veel GUI tools worden maar dan met name tools voor gevorderden die liever niet te vaak hetzelfde willen typen.

Jij bent de kenner ........
[OffTopic]
Hier is net 11.10 gecrashed, ik ga maar terug naar 11.04, het installeert nu, ik zit dus op een CD te werken :lol:
[/OffTopic]
Hopelijk kan ik je versie installeren, want ik moet naar een USB disk installeren,

Usb zou geen probleem moeten zijn voor een full-install, werkt iig met 'remastersys usb creator' en unetbootin. Vind zelf een USB live systeem wel erg prettig wanneer ik met chroot werk of dergelijke destructieve tools. Wanneer je dan een typfoutje maakt of je rm commando in de verkeerde terminal klopt is het slechts een kwestie van herstarten ;)

Edit:
De dvd bevat geen non-free software dus als je dat wel nodig hebt op je live usb kan je de dvd booten > non-free activeren in sources.list > drivers (en flash) installeren (firmware-linux-nonfree installeert een hoop) > apt-get clean > maak een nieuw image met 'remastersys dist' of stel meteen je gebruikersaccount in en maak een image met 'remastersys backup'. Wel eerst nog even een lokatie met voldoende ruimte aangeven in de configuratie van Remastersys natuurlijk ;)
Ik denk dat ik uiteindelijk ook nog wel een non-free meta-pakket ga maken om de installatie wat te automatiseren zoals bij de *buntu-restricted-extras.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/10, 14:19:00 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/19, 21:09:28 »
Site doet het niet.  :|
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: mkOS (make OS) 2.0 Alpha1 klaar om te testen.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/19, 21:28:51 »
Blijkbaar een storinkje bij Sourceforge, zal vast snel opgelost zijn want er staat niks over op de mailinglijst. beetje raar dat het forum het wel doet gezien dat hetzelfde systeem is maar goed.... gelukkig alleen de home-pagina offline en daar stond nog weinig boeiends op wat je niet ook in het forum of de README kan lezen.....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN