Ja, maar die mogen dus wel gebruikt worden. Zelfs iedereen mag de site van Pjotr in zijn handtekening zetten maar Pjotr mag geen link geven naar zijn eigen site. Waar zit de logica?
Pjotr mag wel een link naar zijn eigen site hebben, want (edit:)
het forumteam interpreteerd regel 9 volgens mij volgens de toelichting op regel 9 is het zo dat het geen commerciële activiteit is omdat er geen transactie (geld voor product) plaatsvind bij reclame kijken (er vind geen handel plaats).
Maar het linken naar eigen handelssites valt wel onder commerciële activiteit volgens de regels. De gedachte hiervan is dat mensen op dit forum posten om anderen te helpen, en niet omdat ze geld willen verdienen met de verkoop van spullen. Zodra mensen geld verdienen door te posten op het forum loop je het risico van spam, oftewel, posten om geld te verdienen aan forumleden.
Zodra iemand anders naar een commerciële site verwijst verdient deze persoon daar geen geld mee, en is er dus geen sprake van financiële motivatie om te posten, en is er geen commerciële activiteit. Je krijgt dus ook geen spam dan.
Ik hoop dat het zo duidelijk is waarom er een verschil is?
Wat mij betreft is er genoeg ruimte binnen de huidige regels voor promotie van Ubuntu gerelateerde producten, daarvoor hoeft geen nieuw grijs gebied geintroduceerd te worden.
Het is namelijk altijd mogelijk voor het forumteam om uitzondering op de regel te maken. Het forumteam mag dit volgens de (toelichting op de) regels altijd doen. Dit is bijvoorbeeld gebeurd voor Jan Stedehouder om zijn nieuwe boek te promoten. Jan heeft dat netjes gevraagd, en het forumteam heeft dat toegestaan. Eenzelfde uitzondering kan het forumteam maken wanneer iemand vraag of een link in de handtekening naar zijn of haar Ubuntu gerelateerde webwinkel misschien mag. Daarnaast is het mogelijk voor bedrijven die Ubuntu producten aan de man brengen om partner van Ubuntu-NL te worden waarmee de mogelijkheden ook verruimd worden. Tot slot is er op
www.ubuntu-nl.org plek voor bedrijven die zaken met Ubuntu doen om zich te presenteren. Daar kan natuurlijk iedereen naar verwijzen. Tot slot staat het iedereen een vrij wanneer er gevraagd wordt om Ubuntu producten om dan gewoon te antwoorden met links naar commerciële sites. Dus binnen de huidige regelgeving zijn er naar mijn mening genoeg mogelijkheden voor bedrijven om zich te presenteren. Dit hoeft niet verruimt te worden vind ik.
Jan heeft natuurlijk gelijk dat er vele meningen zijn over wat wel of niet onder commercie valt. Maar dat er vele meningen zijn wil niet zeggen dat er geen enkele door deze gemeenschap als uitgangspunt genomen wordt. Er zijn ook vele meningen over wat wel of wat niet gepast is in de maatschappij. Toch kiest iedere maatschappij grenzen en legt deze in de wet vast. De ene maatschappij legt de grens ergens anders dan de andere, maar dat er meerdere grenzen mogelijk zijn wil niet zeggen dat er geen grens gekozen hoeft te worden, en alles maar grijs moet zijn.