Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandssysteem  (gelezen 512 keer)

Offline peter49m

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Bestandssysteem
« Gepost op: 2011/09/04, 20:29:33 »
Ik heb Ubuntu 11.04. Als ik via 
      persoonlijke map –  bladeren door lokale schijven en schijven op afstand
de inhoud van mijn harde schijf bekeek kreeg ik wel de partities te zien met hun grootte, maar niet de partitie-aanduiding (dus niet sda1, sda2, enz.)

Met Gparted (vanaf USB-stick) de labels veranderd en nu krijg ik dit:

Allemaal mooi en prachtig, maar:

• 1. Ik vraag mij af waarom er in deze tabel niets staat ingevuld bij grootte en type. Zelfs niet bij de laatste optie ¨Bestandssysteem¨ . Dat is nota bene de partitie waarop ik nu werk. Dat is partitie sda 9. Maar dat staat dan weer niet vermeld.
    2. Ik kan  uiteraard de partities koppelen en via rechtsklikken (en dan eigenschappen kiezen) de grootte zien. Waarom niet gelijk ingevuld?
    3. En voor alle duidelijkheid: ik heb maar één harde schijf van 1 TB. Nu krijg je de indruk dat ik een hele serie 1TB schijven in mijn computer heb hangen.
    4. En nog iets: sda 1 en sda 8 heb ik met kleine letters gelabeld. Maar omdat (??) deze partities 32-bits zijn geformatteerd (de rest is overigens ext 4) maakt Ubuntu er hoofdletters van. Je moet het maar weten.

Allemaal niet wereldschokkend, maar ik krijg toch het idee dat e.e.a. voor verbetering vatbaar is.
Wachten op Ubuntu 12.04? Of zit hier nog een logische gedachtegang achter?

PS TIP: Nog nieuw met GParted? Oefen met een lege USB-stick! (Wel opletten dat je die dan ook selecteert ...; sowieso back-up maken)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/05, 23:25:52 door peter49m »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline den boete

• Lid
Re: Bestandssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/05, 21:30:30 »
Ooit heb ik ook eens zitten klooien met soortgelijke zaken.
Probleem is echter dat ik digibeet ben.
Mijn relaas kun je in onderstaand draadje lezen, hopelijk heb je er iets aan.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/veranderen-ntfs-partitienamen/msg385017/#msg385017
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/05, 22:52:52 »
* Nautilus faalt in het fatsoenlijk weergeven van harde schijven en andere opslagapparaten, daarom zie je geen informatie over grootte.
* Je hebt je partities als label hun Linux-naam gegeven, waarom? Dat is toch niet logisch en intuitief?

" 32-bits formatteren" bestaat niet. Je bedoelt formatteren als FAT32. FAT32 maakt volgens mij van alle labels hoofdletters.

Ik zou je partities logische namen geven ("Opslag", "Foto's", "Back-up") in plaats van de Linux-apparaatnamen gebruiken als label. Als je die wilt zien, kun je Schijfgereedschap opstarten.

Offline peter49m

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/06, 23:20:32 »
@ den boete:
Dank voor het draadje. Over een tijdje ga ik e.e.a. misschien op die manier proberen. Voorlopig wil ik nog niet zoveel doen via de terminal.  Eerst wat simpeler zaken onder de knie krijgen. (Ik ben nog niet zo lang met Linux bezig en zo belangrijk is het momenteel niet.)
(Ik geloof er trouwens niets van dat jij een digibeet zou zijn)

@ Cumulus007:
  • - Je bent het in elk geval met me eens dat Nautilus beter kan.
    - Ik ben nu meer bezig met hoe Ubuntu werkt. En dit is voor mij op dit moment handiger. (De schijf is momenteel vooral leeg.)
    - ¨32-bits geformatteerd¨ is niet zo netjes geformuleerd, ik geef het toe.
    - Schijfgereedschap is inderdaad een optie.

Maar het liefst zou ik toch zoiets zien als m.b.v. Gparted:

(En dan kan ik de partities ook een intuïtiever label geven.)

« Laatst bewerkt op: 2011/09/09, 22:30:35 door peter49m »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)